Представиха възможности за финансиране на проекти за справедлив преход към въглеродно неутрална икономика на конференция в Кюстендил

„Бранд Медия България“ организира публичнотo събитие за представяне на възможностите за европейско финансиране на проекти

Конференцията „Преход на възможностите – Кюстендил“ предизвика огромен интерес сред обществеността в града. Над 100 души, представители на местния бизнес, синдикатите, неправителствени организации, образователни институции и жители на града, посетиха събитието, организирано от „Бранд Медия България“. На него бяха представени различните възможности за финансиране на проекти, с които преходът към въглеродно неутрална икономика да стане справедлив.

Конференцията е част от проекта „Преход на възможностите“ (Transition Opportunities, с акроним TOP), финансиран с европейски средства по политиката на сближаване на ЕС.

Участие в конференцията взеха и представители на централната, местната и общинска администрации, както и управляващите органи на различни финансиращи програми.



Какво се случва със Зелената сделка?

В откриването на събитието участие взе и кметът на Кюстендил инж. Огнян Атанасов. В приветственото си слово той заяви, че винаги се е опитвал от всеки дефект да прави ефект.

„По отношение на Зелената сделка дефектът вече го има. Има хора, които ще загубят работните си места и ние трябва да търсим ефекта, за да използваме средствата целесъобразно и да ги инвестираме по правилния начин, така че работните места да се запазят, да се удвоят и всички да намерят баланс – обществото и бизнеса“, каза той.

Област Кюстендил трябва да се възползва максимално от кохезионната политика на Европейския съюз. За това пък призова областният управител на града инж. Александър Пандурски. По думите му преходът към въглеродно неутрална икономика не е достатъчно справедлив за област Кюстендил. Но регионът трябва да направи всичко възможно, за да вземе максимално от европейските средства за сближаване, които подпомагат именно по-справедливия преход.



Социологическо проучване

По време на събитието бяха представени данни и от социологическото проучване, което представя информираността на гражданите относно ролята на политиката на сближаване на ЕС. Изследването е реализирано от агенция „Тренд“, по поръчка на „Бранд Медия България“.

Основните изводи от него са, че мерките по кохезионната политика на Европейския съюз са много слабо познати сред жителите на областта. Европейският социален фонд и Фондът за справедлив преход са непознати за около две трети от местните жители, а Кохезионният фонд е неразпознаваем близо 3/4 от населението.

Данните изненадаха участниците в конференцията, които са на мнение, че трябва да се работи повече в посока информиране на обществеността.

„Факт е, че им много възможности, но за съжаление не са познати на хората. Много ме изненадаха представените данни от социологическото проучване“, каза Десислава Ушколова, началник отдел „Програмиране и договаряне“ в Главна дирекция „Европейски фондове, международни програми и проекти“ в Министерството на труда и социалната политика.

Тя взе участие в първия панел на събитието, където бяха представени голяма част от възможностите за преход.

Сред другите лектори в панела бяха Тони Якимовски, Дирекция „Управление на териториалното сътрудничество“ към Министерство на регионалното развитие и благоустройството. Той представи възможностите по Програмата за трансгранично сътрудничество.

Възможностите по Плана за възстановяване и устойчивост бяха представени от Ивета Филипова, директор на дирекция „Управление на проекти в енергетиката” към Министерство на енергетиката.

А модератор на събитието беше Калоян Стайков, главен икономист в Института за енергиен мениджмънт. Инж. Д-р Дочка Василева, която е ръководител „Проектна информация и финансиране“ към Фонда на фондовете, пък представи всички финансови инструменти, от които бизнесът и хората от област Кюстендил могат да се възползват.


Историите на успеха

За да се покаже, че наистина европейските средства за сближаване помагат на бизнеса, във втория панел на събитието бяха разказани историите на успеха. Йордан Беловодски, директор на Браншова организация за текстил и облекло, разказа за различни проекти в сектор „Туризъм“, които са реализирани на територията на област Кюстендил. И дори даде пример с компания, която е успяла да се спаси от фалит, благодарение на кохезионната политика на ЕС.


Детелина Фускова, директор дирекция „Интегрирано планиране и регионално развитие” към Община Кюстендил, разказа за голяма част от проектите, които са реализирани от местната власт.

В края на конференцията се проведе и работилница, условно наречена: „Как да получим европейско финансиране за успешен преход“. Водещ на тази част беше адв. Биляна Тончева, прокурист на „Еко Глоуб“ ООД. Тя даде много точна и изчерпателна информация за всички програми, които действат на територията на областта, както и за предстоящите такива. Всички, взели участие в работилницата, имаха възможност да поговорят лично с нея и да научат как биха могли да финансират бизнес идеите си.

Съфинансирано от Европейския съюз. Изразените възгледи и мнения обаче принадлежат изцяло на техния(ите) автор(и) и не отразяват непременно възгледите и мненията на Европейския съюз или на Европейската комисия. За тях не носи отговорност нито Европейският съюз, нито Европейската комисия.

loading...


Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *