HP-p1-728×90 Refan
HP-p1-728×90 Refan
HP-p1-728×90 Refan

Психолог създаде най-краткия тест за интелигентност! Ще се справите ли

През 2005 г., след 26-месеца пробен период, психологът Шейн Фредерик представя своя усъвършенстван Тест за когнитивна рефлексия  (The Cognitive Reflection Test), в който включва само три въпроса.

Факт е, че много малко хора успяват да отговорят правилно и на трите. Проверете дали сте от тях.

Ето ги и трите въпроса от теста на Фредерик, последвани от техните отговори:

1. Бухалката и топката

Бухалка и топка за бейзбол заедно струват 1.10 лв. Бухалката е с 1 лв. по-скъпа от топката. Колко струва топката?

2. Машината, произвеждаща джаджи

Ако 5 машини произвеждат 5 джаджи за 5 минути, колко време ще бъде нужно на 100 машини да произведат 100 джаджи?

3. Лилиите в езерото

В едно езеро има мрежа от лилии. Всеки ден тя удвоява размера си, пише Vesti.bg. Ако знаем, че мрежата ще покрие цялото езеро за 48 дни, колко време ще отнеме на мрежата да покрие само половината от езерото.

Лесни ли ви се сториха въпросите? Разберете на колко от тях сте отговорили правилно. Ето и отговорите:

1. Топката струва 5 ст.

Много хора предполагат, че отговорът е 10 ст. Вие от тях ли сте?

Общата цена на топка, която струва 5 ст. и бухалка, която струва 1.05 лв. е 1.10 лв. Така разликата в цената на двата предмета е точно 1 лв.

2. 100 машини ще направят 100 джаджи за 5 минути. Защо?

От условието „5 машини произвеждат 5 джаджи за 5 минути“ става ясно, че за 5 минути 1 машина прави една джаджа. Следователно 100 машини ще направят 100 джаджи също за 5 минути, а не за 100, както мнозина импулсивно отговарят.

3. Лилиите ще покрият половината от езерото на 47 ден.

Ако предположението ви е било 24 дни, сте сгрешили. Ако мрежата от лилии удвоява размерите си всеки ден и покрива цялото езеро за 48 дни, това означава, че само ден по-рано – на 47 ден, тя е заемала половината площ на езерото.

Чрез този кратък тест се изпробват способностите на хората да игнорират интуитивното си импулсивно даване на отговори и да мислят по-рационално.

В научна статия, публикувана в “The Journal of Economic Perspectives“, Фредерик разяснява, че е избрал именно тези въпроси, защото често се оказва, че те  „допринасят за грешни импулсивни отговори“.

Тези въпроси карат хората бързо да си правят изводи, вместо внимателно да анализират очевидно лесните въпроси. От януари 2003 г. в продължение на 26 месеца 3428 души в 35 отделни проучвания са подложени на теста.

По време на експерименталния период само 17 процента от студентите, направили теста, представители на най-елитните университети в света като Йейл и Харвард, успяват да го решат без грешка. След пробния период Фредерик завършва теста и го представя пред света през 2005 г.trafficnews

Коментар с Facebook

loading...

Свързани новини

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *