Топ теми

Революционни технологии! Каква е истината за електромобилите?

България ще произвежда електромобили, новината  отпреди няколко дни, която обявиха  министърът на икономиката Кирил Петков и представители на германският производител на електроавтомобили Next.e.GO, предизвика широк отзвук заради факта, че сделката бе сключена за рекордните 6 седмици в мандата на служебното правителство. Подписаният  меморандум е за изграждане на завод за производство на електромобили на терена на завод “Балкан” в Ловеч, като трябва да заработи до 2 години. Планираният капацитет е по 20 000 коли на година, като плановете на инвеститора са тази бройка да бъде сериозно надхвърлена.Стойността на инвестицията е 140 милиона евро. Освен това българската държава не се ангажира с никакви предварителни финансови стимули, докато заводът не надхвърли летвата от 10 000 произведени автомобила. Производството на електромобили в България повдига редица въпроси сред шофьорите в страната относно надеждността и перспективността на тази все още прохождаща технология.

Електромобилът произвежда по-малко въглероден диоксид от дизеловия и бензиновия автомобил? Не всички са убедени в това. Експерти се съмняват в чистотата на електрическите коли. И обясняват защо:

Германците се тревожат заради глобалното затопляне. Хиляди ученици се включват в протестите от кампанията “Петъци за бъдещето” в Берлин и в други големи градове. А над 50% от германците оценяват мерките на правителството за опазване на климата като недостатъчни. Но в същото време в Германия се продават все повече мощни SUV автомобили, които отделят особено високи емисии въглероден диоксид. През 2019 година данните за продажбите на този вид автомобили дори накараха министърката на околната среда Свеня Шулце да се обърне към сънародниците си с призив да се ориентират към “по-икономични коли, които не харчат толкова гориво”, а още по-добре, ако може да се откажат напълно от автомобила.

Все повече автомобили тип SUV

През 2019 година в Германия са били продадени 3,6 милиона автомобила, по данни на Федералната служба за автомобилен транспорт. Това е рекорд за последните 10 години. Единствено през 2009 са били продадени повече коли – с 200 000 повече, но тогава държавата даваше премии за предаване на стари автомобили.

Най-бързо растат продажбите на джипове и SUV-та: почти всяка трета продадена кола през 2019 е била от тези два класа. През 2020 година се очаква пазарният им дял да достигне 34%, казва пред „Дойче веле” професор Фердинанд Дуденхьофер от университета „Дуисбург-Есен”, който е след водещите автомобилни експерти в Германия.

Все по-често по пътищата на страната се забелязват и електрически, и хибридни плъгин-автомобили с два двигателя – бензинов и електрически. Но като цяло техният дял си остава по-скоро незначителен – съответно 1,8% и 6,6% от всички продажби. 

Причините за тази резервираност на германците към електромобилите са различни. Сред тях със сигурност можем да посочим навиците им, високата цена на електрическите коли и недостатъчно развитата инфраструктура на зарядни станции. Но и сред екологично ориентираните германци има доста скептично настроени. Защо?

Авторите на няколко изследвания твърдят, че от гледна точка на климата електрическите автомобили са по-вредни дори и от тези с дизелов двигател. Те твърдят, че трябва да се отчитат нивата на емисиите парникови газове не само по време на експлоатацията на автомобила, а и при производството му, зареждането и процеса на рециклиране.

Такова изследване е проведено от експерти на престижния германски институт ИФО, които са сравнили общия обем на парниковите газове, произвеждани през целия “живот” на един дизелов „Мерцедес С 220d” и на една електрическа „Тесла” модел 3.

Добиването и обработката на литий, кобалт и манган, влагани в батериите на електромобилите, е изключително енергоемко. Авторите на изследването са установили, че при производството на една-единствена батерия, чийто живот е най-много 10 години, се отделят между 11 и 15 тона въглероден двуокис. Ако „Тесла” изминава по 15 000 километра годишно, това означава, че на километър тя ще изпуска по 73 до 98 грама CO2. Ако отчетем и факта, че електричеството, което потребява тази кола, се произвежда основно от централи на въглища, тогава изхвърляните в атмосферата отровни вещества скачат на 156 до 181 грама на километър пробег, посочват изследователите от ИФО. При дизеловия „Мерцедес” този показател е 112 грама на километър. 

ADAC: Карайте автомобили на газ!

От германското Министерство на транспорта и от Федералната служба за околна среда възразиха срещу изследването на ИФО, защото били сравнявани два автомобила с различна мощност. Германският автомобилен клуб ADAC, отчитайки този аргумент, проведе друго изследване – с автомобили от един и същи клас: „Голф” с бензинов двигател, с дизелов двигател, с газова уредба, хибрид и електрически. 

Резултатът: най-екологично чист се оказал автомобилът, работещ с втечнен газ с 15% примес от биометан, а електромобилът е с по-лоши данни и от бензиновия, и от дизеловия. Според изчисленията на ADAC електрическият автомобил постига по-малък въглероден отпечатък от бензиновия чак след 127 500 километра и 8 години експлоатация, а от дизеловия – след цели 219 000 километра и 16,5 години експлоатация.

Аника Регет от изследователския център на енергийната компания FfE обаче обръща внимание на факта, че електромоторът изразходва значително по-малко енергия на километър пробег. Оттук тя прави извода, че “електрическите автомобили са по-екологични от бензиновите – още след 50 000 километра”.

При ADAC и ИФО данните изглеждат по-различни, защото те отчитат структурата на германския енергиен баланс и това, че дори и през 2030 година около 35% от електроенергията ще бъде от въглища. Наскоро германското правителство прие план за спиране на електроцентралите на въглища – поетапно до 2038 година.

Министерството твърдо зад електромобилите 

С времето производството и експлоатацията на електромобили ще става все по-екологично, защото ролята на възобновяемите източници – вятър, слънце, вода и биомаса – също ще нараства, казват от германското министерство на околната среда. На неговия сайт е поместена информация, според която и в момента електрическите автомобили са с 16% по-чисти от дизеловите и с 27% по-чисти от бензиновите. Според оценката на експертите на министерството средният обем на изхвърляните емисии въглероден диоксид през целия живот на един автомобил с бензинов двигател е 168 грама на километър, при дизеловите – 148 грама, а при електрическите – 101 грама на километър пробег.

Какво трябва да знаете за батериите!

Напоследък все повече се засяга темата за електромобилите и имат ли те реално приложение за всеки един от нас. Какво ще ви е необходимо за поддръжката на изцяло електрическите коли и какво можете да очаквате, след като си ги купите.

За батериите

Обикновено електромобилите се захранват от литиево-йонни батерии. Тяхната технология позволява доста дълъг живот. Съвременните батерии запазват около 80% от заряда си дори след 3000-5000 цикъла. Това означава, че ако първоначално батерията ви е издържала 150-160 км, то дори след 8-10 години спокойно ще изминавате около 120 км с едно зареждане. Много зависи от годишния пробег и честотата на зареждания, но най-вероятно ще смените колата си, преди батерията да е загубила своя заряд. Ето защо това не изглежда като сериозен повод за притеснение.

Разбира се, че може да се появи и повреда в батерията, но за това има гаранция. Всички производители, включително и в България, предлагат най-малко 5 години гаранция на автомобила и батерията. Често стандартният период е 7 години или определен брой километри, например около 200 000. Но ако направите внимателно сметката си и това се окаже недостатъчно, можете да си платите и за удължена гаранция.

Гаранционните условия обаче неслучайно са наречени по този начин. Условията са много и гаранцията ще бъде уважена само ако батериите са били експлоатирани по правилния начин и по предписанието от производителя. За тези неща трябва да се посъветвате с избрания от вас производител и да внимавате за дребния шрифт.

Какво става, ако трябва да смените батериите на електромобила си извънгаранционно?

Вероятно фактът, че един електромобил е почти двойно по-скъп от същия клас кола с конвенционален двигател, вече ви е накарал да се досетите, че батериите са най-скъпото нещо в една електрическа кола. Тоест ако не сте следили вманиачено броя цикли, заряди и километри и батерията ви вече не издържа достатъчно, или просто гаранционният период е изтекъл, а не можете да се върнете от супермаркета с едно зареждане, ще трябва да се разделите с поне 1/5 от стойността на колата за нова батерия. Това е около 10 000 лева, когато говорим за батерии със сравнително малък капацитет, т.е. позволяващи пробег от 150-160 км. Такива има в компактни модели Renault и Volkswagen. За батериите с по-голям капацитет цифрите стават малко стряскащи, като има модели, при които цената на батерията плюс труда по смяната й може да достигне 1/3 или дори половината от цената на автомобила. Тук включваме по-висок клас коли като Tesla и Chevrolet например.

Цифрите са приблизителни и много относителни, а и се менят непрекъснато с развиването на технологиите. Ето защо след 5, 6 или 7 години нещата ще изглеждат много различно. Прогнозите на анализаторите са, че след 5 години цените на батериите ще паднат поне двойно. Напомням също, че животът на батерията е доста дълъг, а и самата технология не е толкова податлива на повреди. Доказателство за това е статистика, подадена от Nissan. Тя сочи, че на всеки 50 000 продадени бройки от първото поколение на модела Leaf само при 5 се налага смяна на батерията.

Батерия под наем

За да не ви притеснява нищо от това, много производители предлагат батерия на лизинг, по-точно можем да го наречем „под наем”. Приемайки това предложение, вие трябва да заплатите цената за автомобила без стойността на батерията, което, разбира се, намалява сумата значително. След това започвате да плащате месечна вноска за батерията. Така автомобилът става много по-достъпен като цена, а и батерията реално не е ваша. Вие не отговаряте за нея, а просто я използвате колкото и както ви е удобно. В момента, в който тя не работи по спецификации, отивате в представителство на производителя и получавате нова. Да, обвързани сте с ежемесечна вноска, но нямате никакви отговорности за батерията и не се притеснявате дали гаранцията й ще бъде уважена.

Коментар с Facebook

loading...

Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *