СЛЕД ПРОМЯНА СТАТУТА НА ЗЕМЯТА! Автокъщи никнат като гъби под „Метро”, сливат Зелен дол с Благоевград

Автокъщи, производствени помещения и пунктове за годишни технически прегледи никнат като гъби в района на Зелендолско шосе от кв. „Грамада” до детелината на АМ „Струма“, на път са да слеят Зелен дол с Благоевград. Облекчението, гласувано преди време от ОбС за промяна статута на земята на първа линия до шосето, с което районът бе предвиден за смесено многофункционално застрояване, дава право на собствениците да реализират бизнес идеите си без промяна на общия устройствен план, само с нов подробен устройствен план – план на застрояване. Това облекчава значително процедурите и съкращава времето за стартиране на бизнес.

Отбивката от АМ „Струма“ при с. Зелен дол насочи преди време целия поток от автомобили към главен път Е-79 точно по тази отсечка край „Метро” и тя бе сред най-натоварените. Потокът на автомобили обаче значително намаля след пускането в експлоатация на новата 6,5-км отсечка до полигона след Благоевград. Повече от половината автокъщи в областния център на Пиринско вече са в района на „Метро” – около 13 от общо 20-ина.

„Предполагам, че потокът от хора ще намалее, но нашите клиенти ще останат“, коментира новата ситуация Борислав Георгиев, търговец в една от най-оборотните автокъщи в района. Той призна, че българите слабо купуват, но с колегите му разчитат основно на клиенти от Гърция и Македония, при това търговци на едро. „Търсят се основно малолитражки, като марки най-често тойота, опел, рено, фиат… Но основните купувачи са гърци, при тях колите са минимум с 1000 евро по-скъпи“, обясни той.

„Бизнесът ни няма нищо общо с пускането на магистралата и промяната на трасето. Потокът, който досега минаваше, бяха предимно софиянци, те просто преминават“, категорична е Емилия Захариева, която от 4 години е в бизнеса с автомобили втора ръка. „При мен спираха, за да питат къде е пътят за Сандански, за Гърция, пътят за Кулата…“, обяснява дамата и разказва:

„Голяма част от търговията вече се случва по интернет, но бизнесът ни много се влияе от това дали са доволни клиентите и от рекламата „от уста на уста“. С течение на времето авторитетът се трупа. Тук всички разчитаме основно на гърци. Гласуват ли някой закон в Гърция, който да ни засегне, заминаваме си и ние. Ние плащаме една екотакса, независимо от коя държава идва колата, и приключваме, но в Гърция се плаща мито, което се определя от кубатурата на колата, от годината на производство и вредните емисии. Като пример – за една кола, която е 1300, максимум 1400 куб.см, плащат мито от порядъка на 300 до 500 евро. На кола от 2000 куб.см, ако струва 2000 евро, митото й е още толкова. Преди няколко месеца в Гърция се опитаха да прокарат закон, с който, ако купят автомобил от България, колата трябва да е с документи за минимум 3 прегледа, което е пълно безумие. Аз получавам коли от Белгия, от Германия, от Австрия, от Швейцария, Франция, Норвегия, Италия и ако ми дойдат с прегледите, е окей, но ако не дойдат, няма как да им ги изискам. За наша радост поне засега не успяха да го прокарат този закон и той не се гласува (знам подробности, защото кумът ми е грък, митничар е и е запознат).

Има и друго, в Гърция държавата ти определя каква кубатура кола можеш да караш според доходите ти по годишна декларация (това малко хора го знаят). Ако нямате достатъчно висок доход, карате кола с малка кубатура. И хора, които например тази година са с доходи да карат кола от 2000 куб.см, догодина при липса на доходи връщат номерата и колата се паркира в гаража, без право да я карат. Имат право да я продадат, но на безценица. Затова гърците купуват малолитражки, защото доходите им не отговарят да карат мощни коли. Гърците изкарват много пари от нашите коли, защото ние ги продаваме с много ниски надценки. Аз знам, че гърците от моя кола изкарват чиста печалба 1500 до 2000 евро. Двойни са цените. То и затова напоследък всеки втори в Гърция започва да продава коли, защото си мислят, че се изкарват много пари, и правят автокъщи“, коментира Емилия Захариева.

Тя призна, че за бизнеса си не се притеснява, защото има постоянни клиенти, които вече дори поръчват коли по телефона заради изграденото доверие. Затова дали потокът на автомобили минава край автокъщата й, или не, не я касае. Влязла в бизнеса с коли, след като се прибрала от Гърция, където имала магазин за бельо и козметично студио, но била принудена да ги затвори заради кризата в южната ни съседка.

„Прибрах се и колите от хоби се превърнаха лека-полека в основна дейност. В Гърция нещата са много зле и в момента. И защото все пак вече работата с колите започва да намалява (и тук вече всеки втори стана автотърговец), си купих от Гърция мобилно камионче, което е пригодено за продажба на дюнери. Две години го търсих, защото наоколо е пълно с автокъщи, а няма къде да се храним. Обичам гръцкото месо, затова от там ще зареждам панцети, шишчета, наденички, оттук ще са само кюфтетата и кебапчетата“, разкрива бизнес идеите си дамата, но признава, че колите си остават слабостта й и няма да се откаже от търговията с тях въпреки конкуренцията.

ДИМИТРИНА АСЕНОВА

Коментар с Facebook

loading...

Свързани новини

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *