
Директори: В момента всеки се спасява както може, но сами не може да се справим
Агресията в училищните дворове в Благоевград и мерките за овладяване й коментираха вчера следобед на извънредно заседание на Комисията по образование общински съветници, директори на училища и педагогически съветници и представители на институции, ангажирани с проблема. Повод председателят на комисията Василиса Павлова да свика срещата станаха зачестилите напоследък прояви на агресивно поведение на деца и младежи в извънучебно време в близост и в училищни дворове. Павлова откри заседанието, като посочи, че акцентът не са конкретните локации на случилите се побои, а мерките, които да се предприемат за противодействие и ограничението им, както и взаимодействието между институциите.
Съветникът Димитър Урдев отбеляза, че смята за важно допълнително да се регламентира достъпът до училищните дворове, като подчерта, че по време на учебен процес свободното влизане на външни лица трябва да е забранено, за да се гарантира сигурна среда за децата и учителите.
Директорът на СУИЧЕ Светлин Абаджиев пръв от директорите взе думата, като посочи, че от Ковид периода през 2020 г. достъпът в сградата на външни лица е ограничен и дори поставянето на брошури и плакати става след обсъждане в специално създадена за целта комисия. Големия проблем за децата в училището, който той посочи, е движението по ул. „Н. Вапцаров“, като изрази мнение, че би било добре да се ограничи скоростта за МПС, както и да се преразгледа въпросът с паркирането в близост до сградата, което създава опасни ситуации.



Василиса Павлова напомни, че акцентът на срещата е върху дворовете, където по обективни причини контролът на директорите се осъществява много по- трудно, и попита с какво общината би могла да помогне за повишаване степента на сигурност в откритите пространства.
„През 2019 г. общината е осигурила видеонаблюдение към входовете на училищата, но достатъчно ли е това видеонаблюдение за дворовете”, попита тя.
Председателят на обществения съвет към Четвърто основно училище в кв. „Грамада” Парашкева Зотева бе директна: „Проблемите са много, като се почне от чистотата и се стигне до липсата на работещи камери в дворовете след приключване на учебния процес. На първо място е нужно видеонаблюдението да е денонощно и на второ – да има присъствие на място от органи на реда, като периодично минават патрулки или коли на Общинския инспекторат.
„Всички знаем сутрин какво се намира в дворовете на училищата – бутилки от райски газ, везни и какво ли още не“.
На въпрос дали полицията е била информирана тя показа купчина листа: „Пет писма съм изпратила до общината само за безопасността на движение през 2020 г., още нямам отговор от нито една институция. Само си пишем писма, а директорите няма как сами да се справят със ситуацията“, каза тя.
Д. Урдев допълни думите й с конкретен пример в същото училище, когато на сигнал за увреждане на оградата не е последвала реакция от компетентните органи, тъй като размерът на щетата е под определена за подвеждане под отговорност стойност, след което родителят пуснал жалба срещу директора за набеждаване.
„Дайте да помислим как да се реагира, за да не се допускат подобни ситуации. Видеонаблюдението трябва да води до контрол на момента”, каза той. Съветникът Мартин Хърсовски предложи Общинският инспекторат да организира някакъв вид контрол в училищните дворове, но председателят на социалната комисия на ОбС Христо Михалков посочи, че идеята не е добра, защото инспекторатът не разполага с нужния ресурс, а и не може да се натоварва с твърде много дейности.
„Проблемът с паркирането обаче около входовете на учебните и детски заведения наистина е сериозен и може да се помисли то да се забрани например до 20-30 метра от тях“, каза Михалков.
Антония Сивикова посочи, че липсва конкретен механизъм за реакция и такъв трябва да се изработи. „Проблем има и с психологическата подкрепа, педагогическите съветници са много натоварени и не се справят, въпреки че се опитват. Училищните дворове са общинските терени, които са споделени и не можем да оставим на директорите да се оправят както могат“, отбеляза тя.
Присъстващите на срещата директори на Второ и Пето училище информираха, че са осигурили в дворовете видеонаблюдение, но това не решава проблема с агресията. Същото потвърдиха и от Осмо средно училище, като се посочи, че в подобни случаи се уведомява полицията, но докато дойде патрулка, конфликтът е приключил.
Директорът на Трето основно училище М. Спасов коментира, че няма как всеки директор сам да се справи с проблема, въпреки че точно това на практика се случва. „Имаме и вътре, и вън наблюдение, но не знам дали камерите, монтирани през 2019 г. от общината, работят. Което се случва вътре в сградата, е по-лесно управляемо и има ефект, а записите от камерите оказват влияние при конфликти. Преди години в двора имаше сериозен инцидент, при игра на футбол на хора от квартала млад мъж падна и си счупи черепа. Оттогава съм против използването на училищните площадки извън учебно време от външни хора, защото ние не можем да носим отговорност и за това. Асфалтът в дворовете не е безопасен при игра, имаме случаи на счупвания и на деца, и на колеги учители. Според мен всеки кът в училищните дворове трябва да е осветен и това ще има най-голям ефект на превенция“, каза М. Спасов.
За работата си и активното взаимодействие между институциите разказа Вержиния Лазарова, специализиран служител в ОД на МВР, която обясни механизма на действие при получаване на сигнал за агресия или тормоз над дете, като подчерта, че те задължително се изпращат до прокуратурата.
Валерия Данаилова, секретар на местната Комисия за борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни, и Гинка Грънчарова, началник на отдел „Закрила на детето“, също подробно информираха присъстващите за хронологията на дейностите на институциите, които представляват, и работата им с деца с проблемно поведение. И трите дами посочиха, че искат от директорите на училища да ги канят на родителските срещи, за да коментират там важни за децата теми.
Василиса Павлова обобщи, че е важно обществеността да знае, че по проблема с детската агресия на улицата и в училищния двор се работи активно и институциите си сътрудничат. Тя внесе предложение, с което съветниците да задължат кмета на общината да осигури свободен и регламентиран достъп до училищните дворове в извън учебно време с ясни правила и отговорности за охрана и осигуряване на сигурна среда с информационни табели и мащабна информационна кампания. Предложението й ще се подложи на гласуване на редовно заседание на Комисията по образование и ще се внесе за становище на местния парламент.
ДИМИТРИНА АСЕНОВА
Решението е просто:
Вержиния, Валерия и Гинка вместо по 8 часа дневно да седят зад бюрата си, ще отделят 2-3 часа за да дежурят около училищните дворове.
И като стане патаклама – да действат веднага, онлайн.
Тоест лично да обяснят на подрастващите – защо не трябва да са бият и какво да правят за да изразходват енергията си и да не избива агресията им!
Нали и трите дами са образовани специалистки точно в тази сфера – да превентират агресивното поведение в подрастващите
Нали всички са за „закрила на детето“ – ми ИДЕТЕ НА ТЕРЕН, БЕ, душици!
Какви са причините да агресират децата – поне това научете, щот и това не знаете…
Големият проблем с движението около СУИЧЕ е в това, че ученичките търчат всяко междучасие да пушат около училището и пресичат улицата, без да се съобразяват с автомобилите. Директоро пуши малко по-настрана.