Групата на ГЕРБ и част от другите им колеги напуснаха залата и след като останаха 10 човека, председателят Н. Шаламандов закри сесията
Три часа изгубиха местните законотворци в Сандански в обсъждане на дейността на междуобщинското дружество „Югозападни Еко Инсталации ООД”, изслушване на временно изпълняващия дейността управител Костадин Станоев и на процедурата за избор на управител на дружеството, съгласно писмо от кмета Атанас Стоянов, но до решение не стигнаха.
Още в началото на извънредното заседание на ОбС съветникът Живко Иванов се обяви срещу стартиране на процедура за избор на управител на дружеството. „Управителят на Югозападни Еко Инсталации” Костадин Станоев е с временен договор, който не е срочен. Той може да управлява дружеството, докато не бъде избран нов управител. Четете дружествения договор, колеги, създаваме прецедент на прецедентите”, каза Иванов.
Временният управител Костадин Станоев застана очи в очи със съветниците, за да отговори на тиражираните въпроси в публичното пространство – копаят ли се биткойни в „Югозападни Еко Инсталации“, купени ли са компютърни конфигурации на стойност 30 000 лева…
Ето какво заяви той: „Първо, искам да уточня, че дружеството се занимава с обработка на неопасни отпадъци, които се сепарират и зелено разградими отпадъци, няма какво повече да коментирам за това дали се копаят биткойни. На другия въпрос, единствените компютърни конфигурации са два компютъра и са на обща стойност 3000 лв. без ДДС. Това са компютри, купувани от 2020 г., до момента. А за това плащан ли е скъп ток в предприятието, мога да кажа, че имаме две инсталации, общата стойност на изразходваната ел. енегрия и в двете инсталации от самота начало до момента средно на месец между 6 и 8 мегавата, което в парично измерение е между 2000 и 4000 лв. в зависимост от това каква е цената на тока. Извадил съм фактури и може да се види това мое твърдение. Това само по себе си говори, че токът за такъв тип предприятие е в нормите. Другият тиражиран въпрос е закупуван ли е самосвал от дружеството. Такъв самосвал е купен и той е собственост на община Сандански, а не на дружеството. Той се използва, за да може отпадъкът, който не става за рециклиране, да бъде извозван за сметището. Без него тази услуга се налага да се извършва от други фирми. А тази услуга е изключително скъпа, тя възлиза на 400 лева за машиносмяна. Това е изключително висока цена, което води до големи разходи на предприятието. Откакто самосвалът се ползва от дружеството, разходите са намалели драстично”, каза К. Стоянов и бе категоричен, че е полезен за предприятието, тъй като намалява разходите. „За първото тримесечие на тази години разходите възлизат на 25 290 лв. без ДДС, във второто тримесечие разходите са намалели на 2500 лв. Това е посочено и в отчетите на дружеството. Какви са разходите за външни услуги? Най-големите разходи бяха за извозване на отпадъците от инсталацията към депото. На ден постъпват 50-60 тона отпадъци, това, което е годно, се отделя, това, което реално е негодно, се връща обратно на депото. Това е функцията на самосвала и там бе най-големият разход за външните услуги”, каза в отговор на въпросите К. Станоев.
Първи се изказа съветникът Живко Иванов. Той бе категоричен, че провеждането на извънредно заседание не е трябвало да се свиква. Това, което се тиражираше в публичното пространство, чувам, събиране на отпадъци. Аз бях този, който не гласува дружествения договор преди три години. С какъв договор на управление сте вие, г-н К. Станоев? Годишните финансови отчети към днешна дата са три. Кой е гласувал и как са приети годишните финансови отчети на дружеството? Това исках да обсъждаме днес, а не че се копаят биткойни, тунели, не знам. Аз съм от по-старата генерация, по наше време се копаеха картофи, но нещо друго се копае днес, което изисквало много енергия. За да няма спекулация, извадете една фактура и ще се види като разходи, ако е по-малко, достатъчно е. Това трябваше да представите вие днес пред нас”, каза Ж. Иванов и продължи: „През 2022 г. забелязах еднакви стойности между двете дружества „Стройкомтранс“ и „Югозападна Еко Инсталация”. Приходите, които събира община Сандански от битови отпадъци, виждам едни цифри, които ме шокират. Преди време имаше един Павел Ерменков, който придоби едни камиони, които общината стопанисваше, и се случиха едни неща. Внимавайте много, хора…”, каза Ж. Иванов и припомни, че екоинсталацията струва 9 милиона лева, тежестта на общината е 800 000 лв. „Това е съфинансирането на общината”, заяви Иванов и в заключение добави: „Нека всеки си говори каквото иска, вие няма как да копаете биткойни”.
Тогава К. Станоев представи фактури, от които е видно, че разходите за ел. енергия на месец е от 2500 до 1500 лева.
Съветникът Мария Нонева отправи питане каква е сумата от събиране на такса битови отпадъци и какви са отчисленията за общината. Зам. кметът Людмила Зойкова отговори, че сумата за 2022 г. от такса е 2 106 000 лв. И това са приходите, с които разполага община Сандански от двете общински дружества.
М. Нонева се усъмни защо междуобщинското дружество е на загуба, а общинското дружество „Стройкомтранс“ работи на печалба, каква е причината за това. Отговорът бе, че разликата между двете дружества е голяма. Едното е общинско, другото е междуобщинско. След този отговор Нонева напусна залата и не участва в заседанието.
Съветникът Явор Аргиров поиска от общинската администрация да пояснят каква ще е процедурата, как ще се определят членовете, какво гласуване ще има и ще има ли гласуване. И след като си свърши работа комисията, какво решение ще вземе Общинският съвет?
На въпросите на съветника Я. Аргиров отговори юристът в общинска администрация Валентина Костадинова, която каза: „Към настоящия момент няма наредба по закона за публичните предприятия, приета в Общинския съвет, която да опише правилата, по които следва да се проведе изборът. За това сме се постарали, спазвайки закона и правилника да разпишем стъпките, които да се спазват. И Общинският съвет първо да одобри условията, на които да отговаря кандидатът, и методиката, по която следва да се проведе т.нар. избор, и след това да определи комисия. Тя трябва да се състои от 9 членове, като всеки един от общинските съвети на Кресна и Струмяни също избере своите представители.
Сандански е водеща в проекта и трябва да бъдем с повече представители в комисията -1 съветник и 3-ма представители от администрацията и 1 външен експерт. Останалите 2 общини са с по двама представители в комисията”, заяви Костадинова.

Явор Аргиров заяви, че тази сесия е излишна към днешна дата, тъй като след два месеца и половина предстоят местни избори. „Ние до изборите не можем да приключим цялата процедура или ако я приключим, че бъде в месеца на предизборната кампания. Не знам защо се бърза, каква е идеята на вносителите, да покажем, че избрахме управители на всички дружества”, заяви той.
„Ако кметът Атанас Стоянов свика общо събрание, може да предложи да се избере управител на дружеството, без да има решение на Общинския съвет”, допълни Аргиров.
Кметът Атанас Стоянов заяви пред съветниците, че дебатът и провеждането на извънредното заседание е положително. „Изключвам въпросите и отговорите и тези въпроси може да продължат и занапред. Предстои избор на управител на междуобщинското дружество, такъв трябва да има. Преди три години се прие този дружествен договор между община Струмяни, Сандански и Кресна, които избраха Костадин Станоев за временен управител. Мотивите ми за откриване на такава процедура са многото възникнали въпроси и дебати е ли е възможно процедурата по избор да следва пътя, по който избрахме и управителя на МБАЛ „Югозападна болница”. Тя е също междуобщинска – на община Петрич и на община Сандански. Ние сме в такава процедура. И д-р Илия Тонев бе избран за управител. И тази процедура бе след местните избори, които започнаха с невярна информация, че тези процедури са икономически изгодни за определени сили. Смешно е да се коментират биткойните. Тогава, когато се създаваше дружеството, нямаше правилник за прилагане на закона. И трудно може да се избяга от избор на комисия и експерти. Общинският съвет трябва да одобри доклада на тази комисия или да не одобрява. Ако не бъде одобрен, няма да бъде избран управител. Общинският съвет е последният орган, който ще реши одобрява или неодобрява доклада на комисията. Последното решение е на Общинския съвет. Най-важната точка е 4-та точка – да се подпише договор с временния управител”, защото законът не позволява два пъти да бъде избиран временен управител, временният може да бъде още 6 месеца. И няма как кметът да подписва продължение на нов договор на временния управител”, внесе яснота кметът Ат. Стоянов и даде заявка, че ще предложи 3-мата представители на администрация още днес.

Ж. Иванов прочете старото решение, с което е избран Костадин Станоев за временен управител: „Решение №89, от 2020 г., Общинският съвет приема и одобрява дружествения договор на междуобщинското дружество, като срокът по чл. 17 е три години. Това е срокът на договора на дружеството, на избрания управител, а не на временния управител. Управителят е избран от общото събрание”.
„Имаме избран временен управител, без срок”, каза Ж. Иванов. И допълни, че когато се цитират членове и алинеи, чл. 17, ал.1 е релевантен на редовно избран управител. К. Станоев е временен управител и той е временен до избиране на управител. Петър Додушев бе категоричен, че не трябва в предизборно време да се открива процедура по избор на управител.
Съветникът Яне Янев постави няколко въпроса към управителя на дружеството К. Станоев, а именно: „В какво състояние е било дружеството, какви разрешителни е извадил, за да функционира, работила ли е техниката, заложена по европейския проект и как се е справил с елементарните условия, които са били там, без питейна вода, без санитарни възли”.
Управителят К. Станоев отговори, че е липсвала питейна вода, промишлената е била на 500 метра от инсталацията, условията са били крайно унизителни. За тези години са издадени 10 разрешителни, за да започне да работи дружеството. И не скри недоволството си от факта, че там работят предимно пенсионери, което също пречи на работата. Я. Янев призова кмета Ат. Стоянов да влезе в ролята си и да осъществи правомощията си и да свика общо събрание на дружеството, на което да се вземе решение дали ще се удължи срокът на временния договор на К. Станоев, или на друг управител, за да се спрат със спекулациите по адрес на дружеството. Като пример бе посочено, че бившият временен управител на ВиК – Петрич Емануил Демерджиев е управлявал общинското дружество 17 години с временен договор.
Кметът Ат. Стоянов предложи да се върви в посока на промяна на дружествения договор. Дружественият договор се изменя само с 100 процента участие на собствениците на дружеството. Материалът трябва да влезе в комисии, да се поканят представители на другите членове в дружеството и да се обсъжда и променя дружественият договор. За да се случи така, че на последното редовно заседание в 6-та точка приехме мораториум за продажба на общински имоти, а след това гласувахме за продажба на 10 имота, ще ни се смее обществото”, припомни Я. Аргиров.
Кметът Ат. Стоянов каза, че е солидарен с казаното от Я. Аргиров. „Вие предлагате да не изменяме дружествения договор и да се избере работна група, която да инициира тези неща”.
До гласуване не се стигна, след като групата съветници от ПП ГЕРБ напуснаха залата, след тях и други, в залата останаха 10 съветници и председателят на ОбС Николай Шаламандов обяви, че закрива заседанието.
ЛИДИЯ МАНЕВА
