Училищните директори от Пиринско поискаха автономност при изготвянето на графиците за възстановяването на присъствените занимания: Това ни е работата, трябва да ни имат доверие… и нещата ще се случват по-добре

Да могат да изготвят собствени графици за възстановяването на присъствените занимания според спецификата на самото училище, материалната база и броя на учениците, искат директорите на училища. Че трябва да има автономност при вземането на подобни решения е и позицията на Съюза на работодателите в системата на народната просвета в България /СРСНПБ/.

Както е известно, след проведен отраслов съвет на 29 януари министърът на образованието и науката Кр. Вълчев издаде заповед, с която в системата се прилагат разпоредбите на МЗ по отношение на графика за възстановяване на присъствените занимания  и се регламентира образователният процес за класовете в неприсъствена форма на обучение.

Така от днес, 4.02, освен учениците от начален етап, на училище се връщат за две седмици и 7, 8 и 12 клас. Останалите продължават обучение от разстояние.

От 18 февруари до 2 март присъствено обучение ще има за 5, 10 и 11 клас, както и начален етап. През това време останалите класове от гимназиален и прогимназиален етап – 6, 7, 8, 9 и 12 клас, ще бъдат в обучение от разстояние.

От 4 март до 17 март в училище ще бъдат учениците в начален етап и учениците в 6, 9 и 12 клас.

Какво мислят за така сведения график и организация коментираха за „Струма” директорите на благоевградското VII СУ д-р Лилия Стоянова и на Земеделската mрофесионална гимназия в Сандански Емил Терзийски, които като членове на управителния съвет са част от националното ръководство на СРСНПБ, а Е. Терзийски е и областен председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета в България. Мнението си сподели и общинският председател на СРСНПБ – директорът на Благоевградската професионална гимназия Антон Драгоев.

„Управителния съвет обсъжда този въпрос ежедневно. Училищната автономия е дадена по закон и би следвало да се изяви именно в настоящата ситуация. Това е и най-удачното решение”, коментира д-р Стоянова, която ръководи най-голямото училище в областта с 920 ученици. Директорът на VII СУ посочи и че изпълняват всичко необходимо за спазването на противоепидемичните мерки и организацията на учебния ден. Оборудвали са се с антибактерицински лампи, озонатори, пречистватели за въздух… Самите хора – и учители, и родители,  и ученици, проявявали необходимия самоконтрол и отговорност по отношение на вируса. Междувременно извършеният скрийнинг – изследването на педагогическите и непедагогическите специалисти с антигенни тестове, показало, че за разлика от месец ноември, когато спешно трябва да намерят 19 заместници, сега всички учители са на линия и резултатите им  от направените тестове са отрицателни. Така, изхождайки от факта, че именно директорът познава най-добре спецификата, обстановката и ситуацията на училището, което ръководи, Л. Стоянова изтъкна, че въпросните графици трябва да се правят на локален принцип. Съответно разпределението кои да учат присъствено или онлай да е на база потоците, броя на учениците, материалната база, а не на випуски и паралелки. Конкретно в VII СУ „Кузман Шапкарев” днес на училище ще се върнат седмокласниците и осмокласниците. Тази година училището няма дванадесетокласници, но на тяхно място по класните стаи не могат да влязат други ученици, защото това ще бъде в разрез със заповедите и утвърдените графици от министрите на здравеопазването и образованието.

„Всички сме наясно, че трябва да се намери разумният баланс между образование и здраве, но защо и как се определя кой е по-нуждаещ се, кой е по ученик и кой не е”, попита по повод наложеното и спуснато отгоре разпределение за присъственото и онлай обучение  Л. Стоянова и допълни, че вместо училището да стои празно следобед, учебни занятия на „живо” биха могли да имат шестокласниците, разбира се, ако имаха свободата сами да си направят графиците. Друг е въпросът, че в случая най-дискриминирани са именно учениците от 6 и 9 клас, защото те ще се върнат на училище последни, чак на 4 март.

„Страхувам се за образованието, снижените изисквания са гаранция за неуспех. Страхувам се за психологическите травми и последствия. Да не говорим, че пребиваването по цял ден в затворени помещения намалява имунитета на децата, за социалната изолация и за това, че учениците по-трудно ще създават контакти след време”, сподели във връзка с дистанционното обучение директорът на VII СУ и анализира, че ако зависи от нея и ако обстоятелствата го налагат, би направила график, според който всички да учат по две седмици присъствено и две в електронна среда, като в разпределението за по седмица се включват и четвъртокласниците.

„Това ни е работата, да мислим и да създаваме оптимална организация. Затова смятам, че трябва да има по-голямо доверие към директорите и да ни се даде възможност сами да направим разпределение, пак казвам, спрямо броя на учениците и капацитета”, заключи Л. Стоянова.

„Ако ни бяха казали: връщате 40 процента от учениците и дадена автономност – правото всяко  училище само да преценява, нещата ще се случват много по-добре, отколкото сега да се започва само 8 и 12 клас, после с 10 и 11 клас…  За това настоявахме от Управителни съвет и внесохме предложение до Отрасловия съвет, но не се прие”, коментира директорът на Земеделската професионална гимназия Емил Терзийски. Областният председател на СРСНПБ призна и че ако той трябва да вземе решение, първи по класните стаи конкретно в ЗПГ ще се завърнат учениците от 10 и 11 клас, защото от 29 октомври те са били само два дни на училище. В същото време обаче за десетокласниците предстоят национални външни оценявания, а и са много важни практическите занимания.

Изтъквайки, че за едно професионално училище онлайн обучение никак не е добро и ефективно, Е. Терзийски повдигна и друга важна тема – за провеждането на практиките. Към момента от министерството са разрешили провеждането на практики само при наличието на индивидуални работни места и часове. Такива обаче могат да се осигурят само за обучението на водачи на МПС. Дуалната система, като посочи директорът, също се провежда доколкото може, защото повечето заведения са затворени и не може да се реализира ефективно заложеното обучение в реална работна среда. Единственото спасение е, че Земеделската гимназия разполага с ученически стол, където все пак гимназисти да ходят на практика

„Това е много голям проблем и организацията в професионалните гимназии е изключително трудна. Как да накараме ученици да извършват оран или резитба на лозя онлайн, през екраните. Затова категорично и ясно трябваше да се каже: разрешава се провеждането на практическите занимания при спазване на противоепидемичните мерки, а не при индивидуално работно място”, заяви Е. Терзийски

Че ако зависи от него, ще върне всички паралелки в присъствена форма, сподели директорът на Благоевградската професионална гимназия Антон Драгоев. Той уточни, че ако се налага разделение и разпределение по класните стаи, биха влезли част от деветокласниците именно защото при настоящия график те са най-онеправдани.

„Можеше да се даде по-голяма автономност на директорите, да преценят според спецификата на учебното заведение. Сега реално при нас ще се върнат 8 и 12 клас, което е половината от учениците ни. След това, като дойдат 10 и 11 клас, по-голяма част ще бъдат онлайн, а една трета в училище. Аз бих направил така да ги разделя 50 на 50”, каза А. Драгоев и потвърди думите на колегата си Е. Терзийски, че за практическото обучение няма как да бъдат осигурени индивидуални работни места за гимназистите.

СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА 

Коментар с Facebook

loading...

Свързани новини

2 Коментара

  1. До горния

    Изобщо не са нагли, напротив, напълно прави са. Трябваше да се определи процент от учениците, които да могат да се върнат присъствено в училище, и директорите да направят графика според спецификата на всяко училище. Има училища с по една парарелка във випуск, защо да не се върнат в училище ученици и от други класове, освен посочените от министъра? Не всички училища са като в големите градове. А колкото за материала, би трябвало и дистанционно и присъствено всички да учат едно и също.

    Отговор
  2. Наглички са

    Това, което искат, е все едно всяка община сама да решава дали при десен завой да се дава мигач или не или да се минава с автомобили и по пешеходните алеи, когато има малко пешеходци! Цялата страна трябва да работи в един ритъм, за да може да се регулират всички промени. А не едни зиучили 90%от учебника до Великден, други тепърва ще го почват.

    Отговор

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *