Учители в Благоевград в стрес от предстоящите проверки на НИО, с хронометър в час засичат за колко време децата ще решат задачите

Смут и притеснение обхванаха педагози от Благоевград, след като получиха писма с инструкции за предстоящото инспектиране от новия орган – Националния испекторат по образованието /НИО/. Както „Струма“ писа, през месец януари станаха ясни първите 64 училища и детски градини, които ще бъдат проверявани от новата инстутиция на подчинение към  Министерския съвет. Сега, през февруари, инспекторите ще са в 24 столични училища и детски градини, а през март влизат в 6 благоевградски – Средно училище с изучаване на чужди езици /СУИЧЕ/ „Св. Климент Охридски”, III ОУ „Димитър Талев”, Национална хуманитарна гимназия „Св.св. Кирил и Методий”, IV ОУ „Димчо Дебелянов”, IX ОУ „П.К. Яворов” и Частно средно училище „Димитър и Йоан”. В списъка от 40 училища са и 2 от Дупница и по 4 в Кюстендил и Перник.

Някои от училищата вече получиха писмени указания и са в трескава подготовка за предстоящите инспекции. Според инструкциите учителите трябва да правят план-конспект на всеки урок и да нанасят информацията в бланки на НИО. Там трябва да бъдат упоменати целта, задачите на урока и използваните методи на преподаване, времето, което учителят отделя за всяка една от задачите в уводната, основната и заключителна част на урока.

„Аз например правя така – първите 15 минути са ми за актуализация на знанията, от 15-а до 30-а минута – за новите знания, а последните 10 мин. /от 30-а до 40-а/ – за затвърждаване”, сподели дългогодишна начална учителка и изрази мнение, че времевото разпределение се прави, защото инспекторите няма да присъстват на целия урок, а на част от него. „Например влизат на 20-ата минута от часа и за да се ориентират докъде съм стигнала, гледат бланката, затова искат разпределение, нали после трябва да напишат нещо от посещението си. Иначе знам, че трябва да осигуря място на инспекторите. Ще сложа столче до вратата с учебника и помагалата за конкретния час. Инспекторът няма право да ми прекъсва урока, да задава въпроси, а само да стои и да слуша”, разясни учителката, подробно запознала се с инструкциите за инспектирането.

Именно това разпределение по минути е едно от най-притеснителните неща за педагозите. Някои от тях изтъкнаха, че и без да попълват бланки, знаят колко време да отделят за преподаване на новия материал, колко за упражнения, но не могат да планират всичко с точност до минута. „Представям си как инспекторът влиза с хронометър, почва да засича и ме хваща в нарушение – например, че вместо записаните 8 минути съм отделила 10 за актуализация на знанията. Затова /да съм прецизна до секундата/ самата аз вчера влязох в един от часовете с хронометър и гледах дали децата ще се справят със задачата за предвидените 3 минути”, разказа учителка за „новата иновативна практика“ – с хронометър в час.

Нейна колежка пък се чудеше дали инспекторите са били учители и знаят ли действително как се преподава, та изискват урокът да бъде планиран по минути. „Ето например има ученици, затрудняващи се с математиката. Понякога ги връщам да решават задачата по 2-3 пъти, докато вникнат и я разберат. И сега какво? За да не се наруши времевата структура, трябва да кажа отговора на задачата или пък да я реша аз вместо учениците и да препускам към новите знания, за да се вместя във времето. Това ли трябва да направя? И изобщо какъв е смисълът и най-вече ползата за учениците?“, чудеше се друга учителка.

„По принцип инспектирането не е лошо нещо. То служи за затягане на редиците. Въпросът е как ще бъде организирано и проведено. Надяваме се инспекторите да са добронамерени”, коментира главният учител на 4-о ОУ Ели Димова, която вчера по време голямото междучасие обсъждаше с директора на училището Илиян Чапкънов писмото с инструкции от НИО и „изготвяха план за действие“.

Според спуснатите указания в срок до 4 март училищата, които ще бъдат инспектирани, трябва да качат на специална платформа на НИО цялата училищна документация – от данни за педагогическия персонал и учениците до резултатите от НВО, ДЗИ, стратегията, правилника за устройството и дейността на училището, годишния план, мерки за повишаване качеството на образованието и още куп документи. Във въпросната платформа се влиза с код, даден на директорите от НИО, а качената информация е достъпна само за инспекторите в Националния инспекторат по образованието. Наред с документацията директорите трябва да отговорят писмено на 30 въпроса, като например каква част/процент от педагогическите специалисти на училището са били на обучение или квалификации през последната една година, как училището популяризира дейността си, какви публикации има в средствата за масово осведомяване…

„Започнахме да качваме информацията на платформата. Проблемът е, че някои от изисканите документи не са файлове, писани в Word, и ще трябва да ги пренабираме, което ще отнеме доста време”, коментираха заместник-директорите на НХГ Светлана Солачка и Теодора Ацева, докато разискваха помежду си дали да качват в платформата всичките протоколи от педагогическите съвети, или препис-извлечения на някои от тях.

Директорът на училището Марин Митов определи инспектирането като един вид контрол, какъвто трябва да има. „Лошото е, че нас, директорите, не ни слушат и питат за нищо. Какво пречи министърът на образованието да пусне едно писмо, ние да изпратим предложенията си по въпроси, касаещи образованието, а НИО да ги обобщи”, даде  предложение М. Митов.

За разлика от други училища, в 9-о ОУ още не са получили нищо за инспектирането. „Нямаме нито заповед, нито писмо, а виждаме, че сме в списъка. Хубаво е, ако ще ни инспектират, все пак да ни пратят нещо и да не е от днес за утре”, каза директорката на 9-о ОУ Василка Величкова и влезе в сайта на НИО, за да се запознае с публикуваната рамка за инспектиране.

Самите инспекции ще бъдат в рамките на два дни. За 4-о ОУ и НХГ са определени датите 14 и 15 март, което кара директори да мислят, че най-вероятно групи инспектори ще влязат едновременно в 6-те благоевградски училища.

От указанията става ясно, че в дните на инспекцията в училището екипът наблюдава всички дейности, посещава всички помещения, провежда срещи. При всяка инспекция се прави посещение на най-малко 30% от учителския състав. Предвидени са и срещи с представителите на образователната общност /10-12 родители и също толкова ученици/, като инспекторите ще разговарят с родители и ученици на „четири очи” – без присъствието на директора или учители. Затова училищата трябва да направят файлове с телефоните и имейлите на родители и да ги изпратят в НИО, за да могат от там да поканят майките и бащите на разговор.

„Много се надяваме родителите да кажат на инспекторите колко са натоварени децата, най-вече учещите по новите програми, и НИО и  МОН да вземат някакви мерки”, надяват се педагози. Според някои от тях екипите от инспектиращи ще са от трима човека – един служител на НИО и двама външни – обучаващи се.

„Ясно, значи ще дойдат да се учат върху нас“, заключиха педагози в очакване на инспектирането, афиширано от директора на НИО д-р Анелия Андреева като „инспектиране, каквото в България не е имало”.

СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА

Коментар с Facebook

loading...

Свързани новини

9 Коментара

  1. На кой ви прилича/ виц

    Учителка се оплаква на директора:
    – Иванчо от 7Б клас пуши цигари, употребява алкохол и опипва момичетата!
    – Доведи го при мен. – казал директорът.
    Дошъл Иванчо в кабинета и директорът го попитал:
    – Е, как е животът?
    – Едно и също.
    – Пушиш ли?
    – Да.
    – Искаш ли цигара?
    – Може…
    Директорът извадил кутия Dunhill и я подал на Иванчо.
    – Леле! Ето това са цигари!
    – Пиеш ли? – продължил директорът.
    – Понякога…
    – И какво пиеш?
    – Водка.
    Директорът извадил една бутилка водка Русский Стандарт и налял по една чаша.
    – Жестоко! Любимата ми водка! – зарадвал се Иванчо.
    – Казват, че и с момичета се задяваш?
    – Ами… Понякога…
    Директорът звъннал по телефона и след малко в кабинета влязла много красива жена.
    – Запознайте се. Това е Иванчо – наш ученик. Отидете в кабинета на секретарката и се забавлявайте.
    След известно време, Иванчо се върнал изтощен и сияещ от щастие:
    – Ето, на това се казва жена!
    Директорът:
    – Така че, Иванчо, за да постигнеш всичко това, трябва да учиш, да учиш и пак да учиш!

    Отговор
  2. 77

    Учителите са в стрес? Сериозно ли? А децата не са ли в стрес от учене на типътии ама ние родителите сме си виновни, че си мълчим!

    Отговор
    1. Куку

      Само стрес за тях , и без това не си гледат работата, а и злобеят
      А и Спирова от СУИЧЕ, кат гледам как се е стресирала…, нищо й нема. Дреме й на шмайзера, чалъми
      Тормозят децата

      Отговор
      1. Жаба

        До Ивана
        Мълчите, ама действате. Родителите хем мълчат, хем недоволни, хем нищо не провят.

        Отговор
      2. Кукумяу

        Действайте, не се оставяйте доктори диа да ви завлече на дъното. То от управление с безхаберие, …..ха сега да видим кой обира пишкира. СУИЧЕ първенци.

        Отговор
  3. КИФЛА

    Ми то ако някой четеше наредбите на МОН щеше да знае какви документи трябва да се изготвят в училищата, а и кои от тях да са в електронен формат. Простичко и ясно е написано, ама някой трябва да го прочете. Е доктора от СУИЧЕ не е от четящите, той е от рисуващите…. Докторе, докторе, наредба 8 те зове…..
    Ако нареденото от МОН беше спазено, сега нямаше да има стресирани..

    Отговор
  4. Тутан Камон

    Поздравление за статията, много полезна. Най накрая да започне контрол в училищата. Недоволни били педагози, че не може все да са доволни, ха сега да видим те какво правят за децата. И да видим как ще обяснят двойките за невнимание в час. Години наред карат през просото. На времето учител означаваше святост. Днеска не са само учители ами и доктори, па и художници. Много титли, всестранно развити та накрая нищо. То на доктора от СУИЧЕ май за това не му останало време да си оправи документацията, Ама той помощник има, Спирова дет поддържа сайта никак нява да се вайка,….значи ще понатъкмят нещата та дори и с задна дата.
    Приветствам инициативата на НИО, приветствам и изборът им за проверка в СУИЧЕ. Там палитрата е пъстра….
    а помощничката е чевръста…

    Отговор
  5. Комшия

    В Девето ОУ ученици няма, какво ще инспектират? А и половината не могат да пишат. Само ги возят.

    Отговор

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *