Учители категорични и иронични: С драстичното орязване на часовете по информатика и IT от МОН сигурно смятат, че учениците могат да се самообразоват през мобилните си телефони и чата

2476 десетокласници от 45 училища в Пиринско се явиха на национално външно оценяване на дигиталните компетентности. Припомняме, че Министерството на образованието измисли т. нар. матура по компютри през 2015 г., когато тества 1000 ученици в страната. През 2016 година онлайн бяха изпитани 20 000 десетокласници, в това число и  1000 от Пиринско. След това на НВО-то, което иначе се води пожелание, се явяват всички десетокласници в България, като  постигналите над 50 % успеваемост получават свидетелства за дигитални компетентности от МОН.

Самият изпит е в два модула – 30-минутен онлайн тест от 20 въпроса и практическа задача с време за работа 60 минути.

За да не се нарушава учебният процес, десетокласниците по училищата се явяваха на НВО-то по предварителен график  в различни дни през цялата седмица. Новото е, че от миналата  година по подобие на матурите просветното министерство въведе видеонаблюдение при провеждането на изпита и камерите зорко дебнеха да не би учениците да си подсказват, макар че въпросите са индивидуални, а охраняващите ги по 2-ма квестори в стая не са учители по информатика и IT.

Сред първите, явили се на НВО-то, бяха 43-мата ученици в 10 клас на Благоевградската професионална гимназия, а репортер на „Струма“ провери как протече изпитната сесия.

„Подготовката за НВО-то е дълга и стриктна. Кореспонденция  между МОН, РУО и училищата започна още в началото на април. Съответно ние сме обезпечили необходимото техническо оборудване, както и надеждни връзки с интернет доставчици”, сподели учителката по информатика и IТ Маргарита Таушанова. По отношение на самото НВО преподавателката анализира, че изпитът е върху целия  материал, като се почне от информатиката в 5 клас, макар че не е видяла да има въпроси, свързани с ученото в 10 клас. „Впечатленията ми, а и коментарите на колеги са, че като цяло практическата задача не е трудна, но изисква време“, каза още  М. Таушанова и допълни, че заради малкото часове учениците нямали време да се подготвят достатъчно и единственият вариант бил евентуално да се дообучават със заниманията в групите по интереси. Зам. директорката на ПГИ Екатерина Бонева, която е и учител по информатика, пък коментира, че като цяло в практическата задача са заложени стандартни елементи – таблица, списък, графика, текст, а при някои от въпросите се предполагало, че десетокласниците можели да отговорят от обща култура. „Хубавото е, че за разлика от предходните години, сега системата е усъвършенствана. Учениците могат да прескачат въпроси, да се връщат да коригират отговори, имат повече време да се ориентират”, разясни Е. Бонева. Тя също сподели, че използва създадените групи за занимания по интереси, за да подготви в някаква степен учениците, но това е крайно недостатъчно.

„Според  изискванията групите трябва да са с до 8 ученици. Ето, аз имам занимания днес с толкова деца. Значи, за да обхвана всичките десетокласници, трябва да сформирам и да преподавам на 20 групи, което чисто физически е невъзможно“, призна специалистът по информатика.

Че десетокласниците не са се готвили за изпита предварително, тъй като часовете по IТ са крайно недостатъчни, каза и учителката по информатика и информационни технологии в НХГ Албена Узунова. Тя призна, че за да подпомогне десетокласниците за НВО-то, разчита на часовете за консултации. А самите ученици не изглеждаха притеснени. Малко преди началото на една от изпитните сесии те заеха местата си пред компютрите и  А. Узунова проведе инструктаж, като ги посъветва да дадат максимума от себе си.

Впечатление направи, че за разлика от миналата година, когато сървърът на МОН блокира нееднократно и десетки ученици се явяваха пак на НВО-то, сега сериозни технически проблеми не бяха констирани. „Системата работи добре. Няма указания за допълнителна сесия“, каза председателят на областната комисия, старши експертът по информатика и IТ в РУО д-р  инж. Василиса Павлова.

Както е известно, оценката от въпросното НВО по дигитални  компетентности може да се запише като текуща оценка по предмета. От догодина обаче учениците ще държат в 10 клас   матури по български език, математика, както и две по  желание – английски език и по дигитални компетентности, като оценките ще се вписват в удостоверенията за завършен 1 гимназиален етап /10 клас/. Проблемът е, че сегашните  десетокласници, които са последните, вървящи по старите учебни програми, макар и с недостатъчен брой часове, все пак изучават информатика и IТ. При учениците в 10 клас догодина /т.е. настоящите деветокласници/ обаче положението е, меко казано, парадоксално, защото тези два предмета са силно редуцирани. Така например информационните технологии се свиват от сегашните 36 часа годишно на 18 и ще се учат едва по един час седмично, и то само в един от учебните срокове. Информатиката пък там, където не е профилиращ предмет, изчезна напълно в 9 клас и липсва даже и сегашният 1 час седмично по старите програми .

Затова учители така и не могат да разберат какъв е смисълът от въпросното НВО-то и какво точно ще се оценява, при положение че часовете са драстично орязани. Педагози разясниха, че всъщност според логиката на МОН децата още от раждането си вземали телефони и таблети. Така сами придобивали необходимите дигитални знания и умения, затова не трябва да учат много информатика и IТ. „Значи, щом в министерството смятат, че с игри на телефони и чатене децата стават дигитално креативни, защо не проведат такова  НВО – да изпитат учениците колко бързо могат да си свалят игри, филми, с каква скорост пишат на телефоните, питат се учители.

Във връзка с орязването на часовете информатиците още през миналата година писаха писмо до МОН, но тъй като така и не получиха отговор, обмислят дали да не поискат среща с министъра на образованието. „Всички ние се надяваме в министерството да проумеят какво се случва. Може би идеята им е била построена по друг начин, може би са гледали в друга посока, но в крайна сметка потърпевши са децата, които остават ощетени от образователната ни система. Те са губещите и наистина ще излизат от училище дигитално некомпетентни, алармират учители  по информатика и IТ.

СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА

Коментар с Facebook

loading...

Свързани новини

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *