ХИТРИНКИ! Полиране на фарове

В последните 15-20 години автомобилната индустрия трайно замести използването на стъклени фарове с пластмасови, и по-точно поликарбонатни. Някои от предимствата на тези фарове са по-ниската цена, възможността за по-разчупен дизайн, отсъствието на стъкла при счупване, но имат и един съществен недостатък – с времето потъмняват, пожълтяват, губят кристалния си вид и прозрачността си.

И докато обикновеният европеец може и да не забележи това, тъй като сменя колата си, когато стане на 5-6 години, то при нас проблемът „мътни фарове“ се среща в една или друга степен на повечето автомобили. Причината за това е остаряването и изпичането на лаковото покритие на фара, което води до падането му и пожълтяването на вече незащитената пластмаса. Естествено, най-доброто решение в този случай е нови фарове, но от финансова гледна точка би било неоправдано.

По-добра идея е замъглените фарове да се полират и възстановят, което ще върне първоначалния им вид, ще се подобри светенето им и като цяло автомобилът ще изглежда значително по-добре.

Има различни начини за възстановяване на фарове. Навсякъде в интернет пространството циркулират всевъзможни методи, с които може да направите вашите пожълтели фарове отново чисти и прозрачни. Някои от тях са напълно непретенциозни и бързи, като полиране на фаровете с паста за зъби и вълнено парцалче, лесно приложими в домашни условия. Други са на ниво професионално възстановяване на фарове, включващи специални полирмашини, пасти и предпазващи лакове, също възможни за изпълнение от непрофесионалист, но след закупуване на съответните материали и изискващи повече време.
Истината е, че всички начини за полиране на фарове дават резултат, но различен. Различен най-вече по отношение на това колко време ще запазят вида си, преди да се наложи нова обработка. Грубо казано, ако не защитите обработените фарове, ефектът ще е налице едва няколко месеца, след което отново ще започне пожълтяване и помътняване. Защитата се изразява в предпазен слой, който може да е прозрачно фолио с UV защита или специален предпазен лак.

Ще разгледаме и двата варианта. Тук ще оставим настрана възстановяването на фаровете от професионалист, което би било най-лесният вариант, но невинаги най-добрият. Ще трябва да си платите за услугата, като има вероятност и да се наложи да свалите фаровете от автомобила. Естествено, има професионалисти, които отделят достатъчно време и старание и постигат чудесен дългосрочен резултат.
Ще ви покажем един от най-добрите начини за възстановяване на фарове в домашни условия. За двата фара процедурата би отнела няколко часа и резултатът ще си заслужава. Ще ви трябват: няколко номера водна шкурка в интервала 1000-3000; пулверизатор за мокренето й; хартиено тиксо; два-три номера полирпасти; машина за полиране (може и винтоверт); чисти парцали. За предпазно покритие – фолио, ножче, пластична карта и сешоар, или UV лак, тиксо и найлон за облепване.

КАК СЕ ПРАВИ:

Решението дали ще демонтирате фаровете преди обработката, или ще работите, без да ги сваляте от колата си, е напълно ваше. По-удобно би било, ако ги свалите, като така ще достигнете до труднодостъпните места и извивки. За да ги демонтирате обаче, вероятно ще се наложи да свалите и бронята (зависи от автомобила), което невинаги е лесно и бързо. За постигане на оптимален резултат трябва да се премине през няколко основни стъпки:

  1. Отстраняване на старото покритие на фара, или по-точно на това, което е останало от него.
  2. Почистване и изглаждане/полиране на фара, за да стане отново прозрачен.
  3. Защита на повърхността, за да не се налага да повтаряте всичко след три месеца.

ПЪРВА СТЪПКА – ПОЧИСТВАНЕ НА СТАРОТО ПОКРИТИЕ И ПОВЪРХНОСТНИЯ СЛОЙ С ВОДНА ШКУРКА

За най-добър резултат използвайте няколко номера водна шкурка, като започнете от най-малкия и ги изреждате подред. В случая се използват номера 1500, 2000, 2500, 3000. Ако по повърхността се виждат остатъци от старото покритие, започнете с по-едра шкурка – 800. Така лесно ще свалите горния слой от изгорял и нацепен лак.

Не забравяйте да мокрите постоянно с вода шкурката и обработваната повърхност. За целта може да се използва пулверизатор, шише с продупчена капачка или дори градински маркуч със слаба струя. Най-лесно се търка на ръка. Така лесно ще обработите цялата повърхност на фара, без да пропуснете нищо. Отделете по няколко минути в старателно търкане с всеки номер шкурка, като между различните номера изплаквайте добре фара.

Постепенно повърхността ще започне да се матира и да става непрозрачна. Противно на търсения ефект, точно това трябва да се случи на този етап от обработката.

ВТОРА СТЪПКА – ПОЛИРАНЕ С ПАСТА

След като приключите и с последната най-фина шкурка, в случая 3000, е ред на полирането с паста. Тук вече ви е нужна машина, тъй като полирането на ръка би отнело доста време и би било твърде трудоемка задача. Най-добре е да използвате специална полирмашина, която е удобна за работа и с подходящи обороти. Ако не разполагате с такава машина, спокойно може да полирате и с дрелка или дори винтоверт, като ще трябва да си набавите подходящ накрайник, на който да закрепите съответните кърпи и дунапрени. Продават се различни комплекти за полиране на фарове.

Полирайте на ниски обороти, за да не се загрява повърхността и използвайте различни гъби за различните пасти. В случая изреждаме три пасти на 3М, като се започва от най-грубата (№1) и последно се полира с най-фината (№3). Почиствайте фара между различните пасти с чист парцал.

В процеса на пастиране фарът ще започне да става все по-прозрачен, като след последната, най-фина паста ще може да се насладите на крайния резултат. Ако сте се постарали достатъчно и сте отделили нужното внимание във всеки етап от възстановяването, ще имате пред себе си чисти и прозрачни фарове, съвсем различни от това, с което сте започнали.

ТРЕТА СТЪПКА – ЗАЩИТА НА ОБРАБОТЕНИТЕ ФАРОВЕ

За да не трае твърде кратко радостта от постигнатия ефект, повърхността трябва да се защити. Можете да поставите прозрачно защитно фолио за фарове или да ги напръскате със специален лак с UV защита. И за двата варианта се предлагат изключително качествени продукти, но и цената им никак не е ниска. Естествено, може да използвате по-нискобюджетни решения както за фолиото, така и за лака, като съответно резултатът няма да е толкова дълготраен, но все пак ще е по-добре, отколкото никакво покритие. Предлагат се и пасти с UV защита, които се нанасят периодично. Ако сте перфекционист, може да дадете фаровете за нанасяне на специален керамичен лак. Това вече се прави от професионалист и не е евтино, затова се връщаме към полирането на фарове в домашни условия.

ПОСТАВЯНЕ НА ЗАЩИТНО ФОЛИО

Изрежете парче от фолиото, малко по-голямо от фара, с достатъчно периферия, за да е удобно да се държи по време на залепването. Напълнете пулверизатор с вода и капнете малко препарат за миене на съдове. Ще ви трябва и пластична карта, а ако нямате специален инструмент, може да използвате банкова карта или от мобилен оператор. Подгответе си и сешоар, за да нагрявате фолиото, както и остро ножче, с което ще изрежете ненужното накрая.
След като всичко е налице, почистете фара старателно от останала паста и прах. Напръскайте го с пулверизатора, разлепете предпазния слой от лепящата страна на фолиото, след което напръскайте и него. Поставете фолиото върху фара, като благодарение на мокрите повърхности лесно ще го позиционирате, без да залепне веднага. С помощта на картата започнете да изтласквате водата и въздуха от центъра на фара към периферията, като същевременно леко опъвате фолиото с другата ръка.

Отделете нужното внимание и се постарайте да не остават въздушни мехурчета под фолиото. Ако се наложи, разлепете донякъде и изкарайте затворените мехурчета. Постарайте се фолиото да залепва добре и плътно по повърхността на фара. За да стане това, е желателно да го нагрявате със сешоар. По този начин фолиото става по-пластично, залепва добре и безпроблемно следва извивките и формата на фаровете. Добре би било да имате помощник за тази процедура, който да нагрява със сешоара, докато вие работите с картата и придържате фолиото с другата ръка. Когато стигнете до периферията, облепете я максимално. За целта може да се наложи да нагреете фолиото повече, за да стане още по-пластично и да заеме нужната форма върху ръба на фара.

Ако въпреки старанието ви е останало някое въздушно мехурче, спукайте го с игла и изкарайте въздуха с картата. След като залепите фолиото по цялата повърхност на фара, внимателно изрежете ненужното с ножчето и разлепете предния предпазващ слой, ако има такъв.

Въпреки че благодарение на фолиото фаровете ще бъдат защитени от външните фактори, то ще бъде подложено на неблагоприятни въздействия, като автомивки, удряне от камъчета при движение с висока скорост и др. Това може да наложи подмяната му след време, но фактът, че фаровете под него няма да имат нужда от обработка, не е за пренебрегване. По принцип по-скъпото и качествено фолио се поставя по-лесно и е по-устойчиво.

НАНАСЯНЕ НА ПРЕДПАЗВАЩ, ПРОЗРАЧЕН ЛАК ЗА ФАРОВЕ

Ако предпочетете този начин за защита на възстановените фарове, може да пропуснете пастирането и да лакирате фаровете веднага след обработката с най-фината водна шкурка. След като нанесете лака, матовите от шкурката фарове ще станат напълно прозрачни. Освен че ще ви спести доста време, пропускането на пастирането се препоръчва, за да се захване лакът по-добре по леко грапавата от шкурката повърхност, както и да не се омазни фарът от съставките в полирпастите, което също би попречило на качественото лакиране. Въпреки това все пак може да пастирате, като е достатъчно просто добре да почистите фаровете с обезмаслител, преди да нанесете лака. Пастираните фарове стават малко по-прозрачни и чисти, така че изборът отново е във вашите ръце.
При нанасянето на защитния лак е желателно фаровете да бъдат свалени от автомобила. Така ще си спестите доста облепване, за да не лакирате и нещо, което няма нужда. Имайте предвид, че ако работите на открито, факторите вятър и прах също ще са проблем. При всички положения отделете нужното време, за да облепите и защитите повърхностите покрай фаровете.

При лаковете за защита на фарове също има избор, като, естествено, цената определя качеството и най-евтините лакове не са за предпочитане. По-качественият лак ще защитава фаровете по-добре и ще запази прозрачността си за по-дълго. Имайте предвид, че ако след време се наложи да сваляте лака, за да се лакира наново, няма да е така лесно и бързо, както с фолиото. Удрящите се камъчета и автомивките неминуемо ще се отразят на покритието. Споменатият по-горе твърд керамичен лак вероятно е най-доброто и дългосрочно решение, но на съответната цена.
Преди да лакирате фаровете, почистете ги добре и ги подсушете. Съобразете се с упътването на лака, който сте избрали. Обикновено се пръска от около 30 cm. С равномерни, хоризонтални, препокриващи се движения.

Желателно е да нанесете две-три ръце. Изчакайте да стегне лакът между отделните нанасяния, както е описано в инструкциите му за употреба (обикновено 15-20 минути). Повечето лакове изсъхват и се втвърдяват напълно за около 24 часа. Бъдете внимателни, ако монтирате фаровете в този период.

Показаните начини за полиране на пластмасови фарове далеч не претендират да са единствени и перфектни, но със сигурност дават много добър и дълготраен резултат.

По материали от kaksepravibg.com



Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *