Храни, които намаляват риска от инфаркт и инсулт

Разнообразни храни, които съдържат големи количества антиоксиданти и витамини, като зелени листни зеленчуци, моркови, домати, пълнозърнести храни, плодове, ядки, мазна риба и зехтин, могат да допринесат за здравословен възпалителен отговор и да намалят сърдечно-съдовия риск, обясняват от Си Ен Ен.

Яденето на червено месо и силно преработени храни допринася за хронично възпаление в тялото, увеличавайки риска от сърдечни заболявания и инсулт, според проучване, публикувано наскоро в „Journal of American College of Cardiology“.

Изследването, което проследява близо 166 000 жени и 44 000 мъже в продължение на 24 до 30 години, установява, че тези, които ядат по-високи нива на червени и преработени меса като бекон и колбаси и сладки преработени храни, имат 28% повишен риск от мозъчно-съдова злополука и 46% по-висок риск от сърдечни заболявания.

Проучването е уникално, според водещия автор д-р Джун Ли, с това, че не е изследвало въздействието на определени групи храни, а по-скоро се е фокусирало върху въздействието на комбинация от 18 групи храни, за които е доказано, че предсказват по-добре нивата на възпаление, свързано с диети “.

„Храните, свързани с повишено възпаление, включват червено месо, органи /карантия:, преработено месо, рафинирани зърнени храни, сладки напитки и нискоенергийни газирани (диетични) напитки“, каза Ли, изследовател от отдела по хранене и епидемиология в „Институт Чан за обществено здраве в Харвард“.

“Храните, които са свързани с по-малко възпаление, включват зелени листни зеленчуци, тъмножълти зеленчуци, плодове, пълнозърнести храни, чай, кафе и вино”, добавя Ли.

Резултатите от проучването остават “стабилни”, каза Ли, дори след контролиране на объркващи фактори като хипертония, затлъстяване, диабет и други хронични здравословни състояния, употреба на мултивитамини и различни лекарства, аспирин и други противовъзпалителни лекарства, заедно с антихипертензивни и лекарства за понижаване на липидите.

„Тези защитни ефекти могат да се използват и за други силно разпространени хронични заболявания, при които хроничното възпаление играе важна роля, като диабет, рак, депресия, когнитивен срив и болест на Алцхаймер“, пише д-р Рамон Еструх, доцент в Катедрата по медицина в Университета на Барселона, в придружаваща статия.

„Когато избираме храни в нашата диета, трябва да внимаваме с техния възпалителен и противовъзпалителен потенциал“, добави Еструх.

Изследването не може да установи причина и следствие, каза Меган Майер, директор на научните комуникации към Международния съвет за информация за храните, която не участва в проучването.

„Диетата се оценява с помощта на въпросници за честотата на хранене или FFQ“, каза Майер. „Едно от ограниченията на FFQ е, че те са свързани с много пристрастия при изземване, което е изискан начин да се каже, че хората имат проблеми със запомнянето на това, което са яли и / или са склонни да не докладват храна“ лоши “и прекомерно отчитане на„ добри “храни.

И докато проучването беше уникално в свързването на въпросниците за честотата на храна с маркери на възпаление, препоръчаните от проучването храни не се различават много от тези, открити в американските диетични насоки, отбеляза регистрираният диетолог Крис Солид , старши директор по хранителни комуникации в IFIC, който също не участва в проучването.

Насоките на САЩ, каза Солид, насърчават “ограниченията за количеството добавена захар, наситени мазнини и натрий, които консумираме” и предлагат здравословни алтернативи.

“За съжаление 90% от американците не ядат препоръчаното количество плодове и зеленчуци”, каза Солид. “Освен това американците получават само половината от препоръчителното дневно количество фибри, хранително вещество, което е свързано с редица потенциални ползи за здравето.”

Докато точните биологични начини, по които храните въздействат на възпалителните пътища, все още не са напълно изяснени, изследователите вярват, че сладките и преработени храни в западната диета, заедно със замърсяването, цигарения дим, радиацията и лекарства, може да доведе до повишено активиране на свободните радикали в организма.

Свободните радикали са молекули с несдвоени електрони, които, задвижвани да търсят съвпадение, ограбват други клетки от техните електрони, причинявайки увреждане на клетките, което може да допринесе за заболяване.

За съжаление, днешната западна диета е пълна с прекомерно преработени и натоварени с мазнини храни, сладки напитки и червени и преработени меса, които могат да причинят трайни високи нива на възпаление в тялото.

Всъщност изследванията свързват хроничното възпаление с рака, сърдечните заболявания, диабета, артрита, депресията, болестта на Алцхаймер и много други заболявания.

Яденето на много нездравословни “ултрапреработени” храни може дори да съкрати живота ви; само 10% увеличение на такива храни е свързано значително с 14% повишен риск от смърт от всички причини, според проучвания.

Добрата новина е, че изследванията показват, че противовъзпалителните елементи като витамини, каротеноиди и флавоноиди в храни като плодове и зеленчуци могат да неутрализират свободните радикали и да намалят стреса в организма.

Затова се съсредоточете върху зелени листни зеленчуци, домати, плодове, ядки, мазни риби и зехтин – храни, които могат да поддържат здравословен възпалителен отговор – и се борете, като ограничите възпалителните храни като:

Сладолед, бисквити, торти, зърнени храни и сладкиши.

Готови торти, тестени изделия и пици

Птици и рибни пръчки и хапки

Червено и преработено месо като бекон, наденица и хот-дог

Захарни газирани напитки и напитки с вкус на плодове

Продукти за здраве и отслабване като прахообразни или обогатени заместители на ястия, бързи прахообразни и пакетирани супи, юфка и десерти.

Коментар с Facebook

loading...

Свързани новини

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *