Автоинструкторът Георги Бързаков: Кръговите кръстовища в Благоевград са изпълнени по неправилен начин, но на никого не му пука, все едно не е областен център, а село с 200 жители

Благоевградският автоинструктур Георги Бързаков е автор на идеята за монтираните неотдавна колчета по част от уличните платна в Благоевград с цел да се ограничи паркирането на определени места, най-често до пешеходни пътеки, за да се осигури безопасно движение. Разказа, че направил предложението отдавна по повод на инцидент с блъсната жена на пешеходна пътека в жк „Еленово“. „Тогава публично коментирах, че единствената възможност да се обезпечи сигурността на пешеходците е монтиране на такива сепаратори преди пешеходната пътека, а за красота може и саксия с цвете да се добави. Това се прилага навсякъде в Западна Европа“, каза пред „Струма“ Георги Бързаков.

Той е член на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България. Членовете й инициираха редица промени в Закона за движение по пътищата, а основната им цел е всички кандидат-шофьори да бъдат обучавани по възможно най-добрия начин, за да се сведат до минимум тежките ПТП.

АКАБ е неправителствена организация, която се бори с неуредиците по пътищата ни, а основната й цел е да намалеят произшествията и смъртността на пътя.

Потърсихме Георги Бързаков за коментар на промените в Закона за движението по пътищата от тази година и проблемите, с които ежедневно се сблъскват шофьорите по улиците в Благоевград.

  • Г-н Бързаков, защо бе толкова важно да се монтират колчета в някои участъци от пътното планто по благоевградските улици?
  • Защото, когато там са паркирани автомобили, няма видимост до последния момент и стават изключително тежки ПТП-та. Друг е въпросът, че пешеходците се държат отвратително на пътя, те не поглеждат встрани и си мислят, че са царе на пешеходната пътека. Не рядко се случва преди стъпване на пешеходната пътека да дадат знак на шофьора да минава, а когато колата тръгне, хукват да пресичат, въпреки че вече са си дали предимдството. И най-често изобщо не поглеждат встрани. Коментирах идеята за монтиране на сепаратори по улиците още преди 2 г., миналата година през март опитах да си запиша час за среща с кмета и да му представя предложенията си за разрешаване на важни за безопасното движение в града проблеми, но се оказа, че 5-6 месеца напред всичко беше заето и ме пренасочиха към заместник-кмет. Така и никой не ме прие да говорим за проблемите на движението по благоевградските улици и кръстовища. Затова бях приятно изненадану като видях неотдавна да монтират колчета на ключови места.
  • Санкционирането на нарушителите не върши ли работа като превенция?
  •  Обсъждал съм го с Общинския инспекторат, но те казват, че нямат правомощия да глобяват, това било задължение на полицията. А нали разбирате, че един човек на заплата от 2000-3000 лв. не можеш да изплашиш с 20 лв. глоба?!
  • За какво щяхте да говорите с кмета, ако имахте тази възможност?
  • Главно за кръговите кръстовища, които в Благоевград са изпълнени по неправилен начин. Това е голям проблем, а най- фрапиращото е, че на никого не му пука, все едно не е областен град, а село с 200 жители. Общинските служители до сега трябваше да седнат и да направят план за правилно придвижване през кръговите кръстовища. Не може половината град да кара в нарушение, полицаите включително, и на никого да не му прави впечатление! Ставал съм свидетел как стар катаджия спори с млад колега как се навлиза в кръговото кръстовище при Трето училище!
  • Защо там масово се нарушават правилата за движение?
  • Проблемът дойде след уширяването на това кръгово. То се направи, защото имаше няколко инцидента с линейки, които не можеха да минат. В общината явно са си мислили, че благоевградчани са станали големи европейци, и като се разшири мястото за линейка, а се остави непрекъснатата линия, ще може да се осигури коридор за спешни случаи. Да, ама не! Хората (както би направил всеки нормален човек) си помислиха, че се отваря втора лента за движение, но такава няма! И какво се случва – шофьорите преминават през кръстовището в две ленти, но ние с учебните автомобили като обучаваме курсистите, трябва да спазваме правилата, и ако кандидат-шофьор премине през това кръстовище в лявата лента, на изпита ще го „съборят“ с 3 наказателни точки заради забранената за това маркировка. А това не е честно нито спрямо едните, нито спрямо другите участници в движението! Ако това беше в София, никой нямаше да се осмели да минава върху стрелките за преминаване в съседното платно. На околовръсния път в София например на излизане към магистралата за Варна има маркировка всички да се прередят в дясната лента и никой не кара в другата лента, защо?! А в Благоевград е точно обратно и поне един да беше глобен! При който и инструктор да седнете, всеки ще потвърди думите ми, защото и най- перфектният курсист приключва, когато колата отляво тръгва да ни затваря и застрашава да се удари в нас. Заради тези неуредици на кръстовището при Трето училище изпитът за него е свършил!
  • Много се говори за проблеми в обучението на млади шофьори, дигитнализацията ще ги реши ли?
  • Проблемите в обучението на младите водачи идваха от това, че до миналия ноември всичко беше на хартия и всеки можеше да прави каквото си иска. Нямаше как да продължава повече по този начин. Благодарение на нас, членовете на АКАБ, сега предстоят грандиозни промени. С навлизане на дигитализацията няма как да има неправилно произвеждане на шофьори. Курсистът сега знае, че докато хронометърът не удари, че времето за кормуване е изтекло, няма как часът да се приключи. Ако някой все още не изпълнява задължението за кормуване по тъмно вечер, след 12 юли вече няма да може да го игнорира в програмата, както и шофирането по автомагистрала. И не да качиш курсиста за 5-10 минути на магистралата, а да кара 50 минути на нея. Идеята е да научиш курсиста как да изпревари един товарен автомобил, да усети въздушната струя като го прави, да знае как да се прибере обратно в дясното платно. И утре като вземе книжка, да не се чуди как да иде до София, защото по време на курса никога не е карал с повече от 40 км/ч. и не знае колата му на какво е способна.
  • Контролът ли не е достатъчно ефективен, за да излизат на пътя шофьори, които не могат да карат?
  • Контролът според мен не е това, което трябва да е, защото се проверяват административни неща –  лицензи, подписи… Никой от проверяващите не гледат как преминава учебен час, какво обясняваш на курсиста. Докато не влезе електронната система, това няма как да стане и да се контролира. Първоначалният замисъл беше много добър, според него трябваше да има експерт от МОН, който да оцени начина на преподаване и обяснение от страна на инструктура. Защото това е най-важното, ако инструкторът не го направи в колата във времето, с което разполага за обучение, курсистът от само себе си няма как да се научи.
  • Вариантът е в началото да шофира с опитен придружител…
  • Да.
  • Дигитализацията ще осветли ли сивия сектор във вашия бранш?
  • Да, задължително всичко ще излезе наяве, но какво всъщност е сивият сектор?! Много се говори за него, но никога не знаеш кой може да е в сивия сектор и кой не. Много слухове има, но конкретни хора с факти и данни не се сочат. Много преди нас се е говорило за продажба на шофьорски книжки и сигурно ще се повтаря и след нас, но ще повторя, че фактите са важни, не слуховете. Всъщност след въвеждане на дигитализацията едва ли ще продължат да се говорят такива неща. Вече един курсист, скъсан 4 пъти в рамките на 6 месеца по теория е задължен да запише нов курс. Същото важи и за курса по управление. Няма да има частично възстановяване с по 4 допълнителни часа.
  • Не се ли опасявате, че броят на скъсаните курсисти рязко ще скочи, за да си плащат повторно курса?
  • Не, не ми се вярва да се случи. Дигитализацията е свързана и с въвеждане на системата „Навигатор“, която да определя маршрута по време на изпит. В момента не се кара много по навигатор и въвеждането според мен в известна степен ще улеснява курсистите, защото ще имат време да се подготвят за следващата маневра.
  • От АКАБ искате да отпадне изискването за 1 година време между придобиване на книжка за каране на камион и за шофиране на камион с ремарке. Това е важно за професионалистите, как ще го коментирате?
  • Масово хората като изкарат „С” категория, ако не работят с нея, я имат като документ, и след 1 година отиват и се записват и за „Е” категория. Според мен трябва да има доказан стаж за всяка категория, за да може да се управлява съответното превозно средство. Не може да съм карал само лек автомобил, да изкарам книжка за „С” и „Е” категории и да се кача на камион с ремарке без 1 ден практика. Изискването за 1 година разстояние е останало от времето, когато е имало ПУЦ-ове, тогава е трябвало задължително 1 г. да си шофьор в предприятие и оттам да ти напишат препоръка или уверение, за да минеш в по-висока категория. Тази 1 г. е била гаранция, че си придобил правилните рефлекси и си готов практически за следващата категория. Две години след „С” категория имаш право да се запишеш на курс за управление на автобус и да превозваш и пътници – това се прави с цел водачът да е спокоен на пътя.
  • А какво мислите за изискването шофьорите да имат минимум 10 клас образование?
  • Ние в учебните центрове вече не се занимаваме с този въпрос, това е ангажимент на КАТ. Ние вече не търсим дипломи при записване на шофьорски курс, това не е наша работа. Но като положите успешно шофьорските изпити и отидете в КАТ да ви издадат книжка, няма да я получите, ако не отговаряте на условията за това, т.е. ако нямате нужната образователна степен.
  • Как се процедира в тези случаи?
  • Получава се пропукване в системата, защото в определен период не е искан никакъв документ за завършено образование, и доста хора са получили свидетелство за управление на МПС. С въвеждане на изискване за образователна степен обаче те не могат да си подновят шофьорската книжка, защото не могат да покажат диплома. За такива шофьори се получава параграф 22. При мен наскаро дойде човек, училището, в което някога е учил, е изгоряло преди време, и сега не може да поднови свидетелството си за управление, издадено някога, когато диплома не му е била нужна. Не можах да му дам адекватен съвет какво да направи. Неприятно е, но се получават подобни разминавания, когато следващо правителство реши да прави промени.
  • Най- важното за всеки шофьор според Вас какво е?
  • Да кара една идея по-бавно и да не натиска много педала на газта. Животът ни е даден да го живеем веднъж. Позволим ли си на пътя да реагираме емоционално на създала се ситуация, най-вероятно ще съжаляваме след това. Затова нека помним, че на пътя всички сме равни и всеки иска да се прибере жив и здрав.

Разговаря

ДИМИТРИНА АСЕНОВА



Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *