
Финансова инспекция на община Кресна, направена в края на миналата година, приключи с 3 акта на кмета на общината Николай Георгиев.
Проверката на Агенцията за държавна финансова инспекция обхваща периода от 01.01.2023 г. до 31.12.2023 г., а в центъра й са проверка на законосъобразността на обществената поръчка за саниране сградата на кметството, както и разходването на целевите средства, отпуснати от държавния бюджет за дейности по функцията „Отбрана и сигурност и за осигуряване дейността на доброволните формирования”.
Трите акта са за обществената поръчка, макар че нарушения има и при разходване на целевите средства.
По отношение санираната сграда процедурата по избор на изпълнител бе открита на 11.08.2023 г. с прогнозна стойност 1 746 133,36 лв. без ДДС и срок за изпълнение 270 дни.
Детайлна проверка на поръчката от страна на АДФИ показва много нередности. Например поставяне в документацията на условие, което важи за получаване на 3 точки, обаче не е изискване за оценка офертата на участника с 5 точки. Освен това са открити неясни критерии, изцяло подчинени на субективната оценка на комисията по провеждането на изборната процедура, недостатъчна информация за кандидатстващите фирми какво точно се иска от тях и т. н.
Въпреки това процедурата по избор на изпълнител е финализирана и санирането на сградата е възложено на софийската „Техно-Енерджи“ ООД със собственици Димитър Хрусафов и Хюсеин Кулов, а договорът на стойност 2 076 150,30 лв. с ДДС е подписан от вр.и.д. кмет на Кресна, защото по онова време титулярят е в кандидаткметска кампания.
Следват още нарушения.
Например съгласно чл. 26 от Закона за обществените поръчки възложителят има 30 календарни дни да обяви в АОП, че договорът по обществената поръчка е сключен. Вместо до 30 ноември 2023 г., кметът обаче го обявява за сключен със закъснение от 195 дни. Със закъснения са обявени или въобще липсват и други задължителни за публикуване части от обществената поръчка като техническо предложение и ценова оферта.
Нарушения са открити и при разходването на средствата, с които кметът е плащал на 5-има обществени възпитатели. Сумите не са големи – по 300 лв. месечно на човек, но в гражданските договори с тях липсват данни за конкретните им задължения, тоест с договорите кметът не им възлага никакви задачи, а просто определя колко лева ще получават месечно. Освен това при техните заплати има разлика от 2000 лв. в отчета за касовото изпълнение на бюджета и одобрените с бюджета на общината средства, като няма яснота къде са потънали въпросните пари. Разминавания има и между отпуснатите и изразходваните средства за командировки на секретаря на МК за борба с противообществените прояви.
Актовете, съставени от АДФИ на Николай Георгиев, са за нарушения на чл. 70, чл. 26 и чл. 19 а от ЗОП. Визираните в закона санкции са различни – до 2000 лв. за неизпращане в срок на информация, подлежаща на публикуване в Регистъра на обществените поръчки, до 2% от стойността на поръчката, но не повече от 10 000 лв., за другите нарушения. Практика е всички санкции на кметове в България да се плащат не лично от санкционирания, а от общинския бюджет, и Кресна не е изключение в това отношение.
ВАНЯ СИМЕОНОВА