345 двойки на фона на 1574 шестици са изкарали четвъртокласниците от област Благоевград на националното външно оценяване /НВО/ по български език и литература, и по математика. Тези и други данни са изведени като констатации от старши експерта по начално образование Анета Марянска в доклад-анализ до началника на Регионалното управление на образованието Ивайло Златанов.
НВО се проведе в 88 училища в областта с подлежащи 2716 ученици. На изпита по математика не са се явили 152-ма четвъртокласници, или 5.60% от общия брой на завършващите начално образование в областта, а по БЕЛ са отсъствали 142-ма, или 5.23%. Представен е и сравнителен анализ на обхвата спрямо предходните две години, от който е видно, че е налице постоянен брой отсъстващи. За тази учебна година обаче се наблюдава леко повишаване в броя на обхванати за НВО ученици, като не са констатирани случаи на повишена концентрация на неявили се четвъртокласници по училища или няма тревожно съотношение между броя на ученици в училището и отсъстващи.
Самите изпити са протекли нормално и не са възникнали непреодолими трудности и проблеми в училищата, ангажирани с външното оценяване. За установяване спазването на правилата за информационна сигурност са извършени текущи проверки в 6 училища /благоевградските 3 ОУ, 5 СУ и 6 СУ – по БЕЛ, и санданските 1 ОУ, 2 ОУ и ОУ – Катунци – по математика/, като е констатирано създаване на необходимата организация за провеждането на изпитванията.
Количественият анализ на успеваемостта показва, че средният резултат в проценти и по двата учебни предмета за трета учебна година е по-висок от този за страната. По БЕЛ са постигнати 71.99% при 70.52% на национално ниво. По математика – 65.25% на регионално ниво при 64.38% за страната. Така четвъртокласниците от Пиринско отново се нареждат сред най-добрите в страната, като на база постигнатите резултати област Благоевград е на шесто място от 28 области.
Както е известно, с промяна на формата на НВО от учебната 2021/22 г. е в сила и нова скала за оценяване. Максималният брой точки от всеки изпит е 100. Съответно резултат до 29 т. се равнява на оценка от „Слаб” /2/, от 30 до 40.5 т. е тройка, 41-62 т. – „Добър”, 62.5-83.5 т. е за „Мн. добър” и от 84 до 100 точки е „Отличен”.
По български език и литература двойките са 163, или 6.33%, а отличните оценки 943, или 36.64%. По математика със „Слаб” /2/ са 182-ма ученици, като 24.61% от явилите се, или 631 четвъртокласници, са демонстрирали знания за „Отличен” /6/.
68 от завършващите начално образование /от които 10 по БЕЛ и 58 по математика/ са постигнали максималния резултат от 100 точки. 18 ученици – 11 по БЕЛ и 7 по математика, са с минимален брой точки – нула /0/.
Сравнителен анализ с предходната учебна година показва общо 103 слаби оценки по-малко, драстично намаляване на двойките по математика – със 160 по-малко, но увеличен брой на слабите оценки по български език и литература – с 57 повече.
С положително повишение е броят на получените шестици, в общ план с 268 повече, по БЕЛ с 64 повече и по математика с 204 повече.
Училищата, показали най-добрите резултати по БЕЛ, са: 5 СУ „ Георги Измирлиев” – Благоевград с постигнали 86.22% на изпита; с много добра успеваемост са и ОУ в Горно Краище и в Скрът, благоевградските 8 СУ, 7 СУ, СУ – Сатовча. В първата десетката влизат и 11 ОУ и 2 ОУ – Благоевград, 2 ОУ – Гоце Делчев и СУ – Слащен.
Най-добра успеваемост по математика са показали четвъртокласниците на СУ – Рибново, ОУ – Горно Краище, 5 СУ – Благоевград, ОУ – Огняново, СУ – Слащен, 7 СУ – Благоевград, основните училища в Буково и Бабяк, благоевградското 2 ОУ и ОбУ /обединеното училище/ в Лъжница.
Резултатите от НВО по двата предмета показват, че четвъртокласниците от областта имат по-добри познания по български език и литература, отколкото по математика. Тази тенденция е валидна и на национално ниво.
„Новите формати на изпитванията изискват повече мислене, съобразителност, справяне с практически ситуации, умения за пренос на наученото в нов контекст. Това предполага повече усилия и постоянство при усвояването на учебното съдържание”, анализира А. Марянска, която е и областен председател на комисията за организиране и провеждане на НВО в 4 клас.
Старши експертът по начално образование припомня и че оценяването на изпитните работи е анонимно и е извършено в електронна среда. Резултатите показват, че учениците успешно разпознават представки и синоними, като цяло разбират смисъла на прочетеното и значението на думите в контекста. Творческата задача разкрива, че четвъртокласниците могат да създават собствен текст с помощта на картини и повечето от тях правилно обвързват действията на героите с изобразеното.
По-неуверени са в пресъздаването на емоционалното състояние на героите, затрудняват се да поставят подходящо заглавие, обвързано със съдържанието на създадения текст. Изпълнението на задачите с кратък свободен отговор дава информация дали ученикът се ориентира в съдържанието на текста за четене с разбиране. Четвъртокласниците се затрудняват при разбиране на причинно-следствените връзки и не могат да посочат доказателство за отговор с примери от текста.
Въпросите с избираем отговор на изпита по математика показват висока успеваемост при извършване на изучените аритметични действия, както и разпознаване на геометрични фигури. Най-големи затруднения учениците изпитват при намирането на липсваща цифра в израз, свързан със събиране на четирицифрени числа. При задачи със свободен отговор четвъртокласниците най-успешно се справят с рационалното пресмятане на цифров израз, а най-ниски са постиженията им при задачите за намиране на лице и обиколка на правоъгълник, и за работа с мерни единици.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА