Анализ на РУО-Благоевград разкри: Само 3-ма от 102-ма ученици от Пиринско са с успеваемост над 50% на Пролетното състезание, важащо за прием в математическа гимназия

Четвъртокласниците се затрудняват не само с решаване на задачи от допълнителната и разширена подготовка, но и от общообразователната

Четвъртокласниците се затрудняват с решаването на задачи както от разширената и допълнителна подготовка, така и от общообразователната. Масово са изкарали под 50% от максималния брой точки на Пролетното математическо състезание и „Европейско кенгуру“, резултатите от които важат за прием в математическите гимназии. Това показва анализ на Регионалното управление на образованието в Благоевград.

Както е известно, темата за т.нар. ранен прием /след 4 клас/ в математическите гимназии в страната е обект на множество коментари от дълги години. Мнозина образователни специалисти се питат защо изобщо се реализира този прием, при положение че след 7 клас една част от учениците кандидатстват и отиват в други училища, а и подготовката по общообразователните предмети е една и съща.

Контратезата пък е, че математическите заложби се „събуждат“ точно към 10-годишна възраст и така се дава възможност на децата да развият своя талант в тази област. Колко всъщност са изявените математици сред завършващите начално образование в областта провери репортер на „Струма“.  

На Пролетното математическо състезание, проведено в ПМГ „Акад. С.П. Корольов“ – Благоевград и ПМГ „Яне Сандански“ – Гоце Делчев, от заявили желание за участие 113 четвъртокласници са се явили 102-ма. Впечатление прави, че след намаляване от 167 през 2018 г. до 77 през 2021 г. започва повишаване на искащите да покажат знанията си по математика. През 2022 г. учениците са били 94-ма, а сега с 8 повече. Раздвижването касае най-вече Благоевград, тъй като броят на четвъртокласниците, които се явяват в ПМГ – Гоце Делчев, е постоянен от учебната 2018/19 г. и е 26-27. 

Самото състезание включва 6 задачи, като първите три са от учебната програма по общообразователната подготовка, а другите три – от разширената и допълнителната подготовка. Съответно задачи 1 и 2 се оценяват от 0 до 5 точки, задачи 3, 4 – от 0 до 8 т., а задачи 5 и 6 – от 0 до 12 т, като максималният брой точки е 50.

Най-голям е броят на учениците, получили нула точки на задачи 3, 4 и 5. А иначе най-добри знания учениците са показали при решаването на първа и шеста задача, като първа задача касае намиране на сбор на неизвестни числа.

Анализът показва, че 99 от учениците, или 97.06% от явилите се, са постигнали успеваемост до 50%, като 68 от четвъртокласниците са с резултат от 12.5 точки, а 31 са изкарали до 25 точки. Само три деца, в сравнение с 11 миналата година, са постигнали над 25 точки. С най-висок резултат от 39 точки е Костадин Марков – ученик на 8-о СУ „Арсени Костенцев”. Другите двама четвъртокласници, преминали 50-процентовата „бариера“, са Виктор Пирински от 2-о ОУ – Гоце Делчев с 28 точки и Ели Пешева от 7-о СУ – Благоевград с 27 точки.

Аналогични са и резултатите от националното математическо състезание „Европейско кенгуру“. То е за ученици от 1 до 12 клас и форматът се състои от 26 задачи, първите 24 от които са тестови – всяка с пет избираеми отговора, от които само един е верният, и 2 задачи с номера 25 и 26, с кратък свободен отговор. Учебното съдържание за всяка възрастова група е от учебното съдържание на общообразователната и допълнителната подготовка. За всеки верен отговор на задачи с номера 1-10 се присъждат 3 точки, на задачи с номера 11-20 – по 4 точки, а на задачи с номера 21-26 – по 5 точки. За грешен или непосочен отговор не се отнемат точки. Максималният брой точки е 100.

На областно ниво на състезанието са се явили 2617 ученици. От тях 442-ма са четвъртокласници, което е и своеобразен рекорд по масовост. Така например през 2021/22 г. в състезанието са участвали 320 ученици в 4 клас, а през 2020/21 г. техният брой е бил 287.

И докато явяващите се увеличават, то резултатите над 50 точки вървят в обратна посока, тоест намаляват. Най-много ученици /140/ са с резултат от 31 до 40 точки, а 110 са с между 41 до 50 точки. 80.77%, или 357 от явилите се, са с резултат до 50% от максималния брой точки. Хубавото е, че все пак нито един от учениците не е в най-долната част на скалата /0-10 точки/, но и нито един четвъртокласник не е постигнал резултат в диапазона 81-90 точки. Само един от явилите се – ученичката на 3-о ОУ – Благоевград Сара Стоилкова, се доближава до максимума, като знанията й са оценени с 91 точки.

Коментирайки резултатите и успеваемостта на четвъртокласниците, началникът на РУО Ивайло Златанов изтъкна, че насочвайки децата си да се явяват на състезания и да кандидатстват в математическа гимназия, родителите би следвало да се съобразяват с реалните възможности и способности на своите синове и дъщери, а не да се водят от амбиции и други фактори.

Както предходните години, така и за предстоящата учебна 2023/24 г. двете математически гимназии в областта – благоевградската и гоцеделчевската, ще приемат общо 52-ма ученици в 5 клас, или по една паралелка с по 26 ученици.

СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА

loading...


Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *