Агенция „Пътна инфраструктура“ стартира обществените поръчки за определяне на изпълнител за проектиране и строителство на платното за София на автомагистрала „Струма“ в участъка Кресна-Крупник. Това е платното в посока Кулата-София, което ще преминава източно от Кресненското дефиле по ново трасе. Дължината на отсечката е 23,6 км. Ще бъдат изградени 7 тунела, 21 виадукта, 4 пътни възела, 12 надлези и подлези.
Индикативната стойност на поръчките е 875,3 млн. лв. без ДДС. Проектът се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г.
Обществените поръчки са две, тъй като участъкът е разделен на два лота, за да може на обекта да се работи едновременно и проектът да завърши в срока на оперативната програма – до 2023 г.
В лот 3.2.1 – с дължина 13,2 км, е отсечката от лявото платно на автомагистралата от км 375+860 до км 389+100 и прилежащите пътни връзки. Габаритът на пътя е Г10.50 – с две ленти за движение с ширина 3.5 м, водещи ивици по 0.25 м и два банкета с ширина 1.5 м. При надлъжен наклон над 4% ще бъде направена и трета лента за товарните автомобили. Достъпът до трасето ще бъде осигурено през 3 пътни възли:
Пътен възел „Полето“ при км 379+470, който ще осигурява достъпа от посока Кулата до селата Брежани и Полето, както и включване в автомагистралата в посока София.
Пътен възел „Мечкул“ при км 384+230, който ще осигурява достъпа от посока Кулата до селата Мечкул и Брежани, както и включване в автомагистралата в посока София.
Пътен възел „Стара Кресна“ при км 387+620, който ще осигурява достъпа от посока Кулата до селата Стара Кресна, Ощава, както и включване в автомагистралата в посока София.
В този участък ще бъдат построени 3 тунела – „Симитли“ /с дължина 211 м/, „Ракитна“ /1135 м/ и „Стара Кресна“ /1052 м/. Те ще бъдат с инсталации и системи за пожароизвестяване, вентилация, електроснабдяване, осветление, управление на движението и т. н. Ще бъдат изградени 10 виадукта с обща дължина 3,5 км, както и 3 броя надлези и подлези.
Индикативната стойност на лот 3.2.1 e 444 796 305 лв. без ДДС.
В лот 3.2.2 – с дължина 10,4 км, е участъкът от лявото платно на автомагистралата от км 389+100 до км 399+500. В този лот е включен и обходният път на Кресна, който е 5,5 км (от км 396+137 до км 401+691). Габаритът на пътя е Г10.50 – с две ленти за движение с ширина 3.5 м, водещи ивици по 0.25 м и два банкета с ширина 1.5 м. При надлъжен наклон над 4% е предвидена трета лента за товарните автомобили. При обходния път на Кресна ще бъде изградена площадка за краткотраен отдих, която ще бъде с електричество, вода и канализация. От площадката ще има и връзка с населеното място Кресна.
В участъка ще бъдат изградени 4 тунела – „Тисата“ /с дължина 171 м/, „Света Неделя“ /1,3 км/, тунел „Кресна 1“ /358 м/ и „Кресна 2“ /230 м/. Те ще бъдат с инсталации и системи за пожароизвестяване, вентилация, електроснабдяване, осветление, управление на движението и т. н. В участъка ще има 11 виадукта с приблизителна дължина 5 км, както и 9 надлези и подлези. Чрез пътен възел „Кресна“ – при км 401+640, ще се осигурява достъпът в посока Кулата, София, път I-1.
Освен четирите пътни възела, на лот 3.2 ще бъде изграден и още един пътен възел “Симитли”, който е част от лот 3.1 Благоевград-Крупник.
Индикативната стойност за изпълнение на обществената поръчка за лот 3.2.2 е 430 525 209 лв. без ДДС.
И на двата лота трафикът ще се регулира чрез интелигентни транспортни системи и системи за наблюдение – пътни станции за засичане на трафика, за видеонаблюдение, метеорологично наблюдение и др.
Срокът за изпълнение на всяка от обществените поръчки е 1556 дни и включва времето за проектиране и строителство.
Кандидатите за проектиране и изграждане на лот 3.2.1 могат да подават офертите си до 17,30 ч. на 8 ноември 2018 г., а за лот 3.2.2 до 17,30 ч. на 15 ноември 2018 г.
Бисер Михайлов, областен управител на Благоевград: Новото платно през Кресненското дефиле ни гарантира сигурно и безопасно пътуване
Изграждането на платното на АМ „Струма“ през Кресненското дефиле е от стратегическо значение както за социално-икономическото развитие на региона, така и за осигуряване безопасността при пътуване и намаляване на пътнотранспортните произшествия.
Всички знаем колко рисков и критичен участък от Е-79 е отсечката Кресна-Крупник и как ежедневно ставаме свидетели на множество пътнотранспортни произшествия, които за съжаление много често завършват с трагичен край.
Използвам възможността да изкажа съболезнования за близките на загиналите при жестоката катастрофа край град Своге преди няколко дни.
За голямо съжаление такива трагични инциденти показват колко е важно да се работи в посока обезопасяване на критичните пътни участъци, осигуряване на пътната безопасност и запазване живота и здравето на хората.
Изграждането на новото платно източно от Кресненското дефиле със 7 тунела, 21 виадукта, 4 пътни възела и 12 надлези и подлези ще допринесе именно за това – да пътуваме сигурно и безопасно.
Аз като областен управител приветствам този стратегически важен проект, пожелавам успех на строителите и да съумеят да го изпълнят в определените за това срокове.
Атанас Камбитов, кмет на община Благоевград: АМ „Струма“ е жизненоважна за всички градове в региона
Не само участъкът на магистралата между Кресна и Крупник, цялата АМ „Струма“ е жизненоважна за всички градове в Благоевградска област. Това е част от Трансевропейската транспортна мрежа, свързваща Централна Европа с тази част на континента и едва ли има човек, който да не осъзнава важността на магистралата. Да не влизаме пък в статистика, където е доказано, че там, където има такива магистрали, ръстът на икономиката скача много бързо с 20%. И не на последно място стойността на целия проект стимулира бизнеса и е страхотен импулс за икономиката на региона.
Николай Георгиев, кмет на община Кресна: Проектът дава силен старт на общината ни за развитие на селски туризъм
Има ли инфраструктура и пътища, има и икономика, и по-висок жизнен стандарт. За община Кресна АМ „Струма“ като цяло дава само плюсове – сега вече спокойно можем да правим планове за ориентирането ни към селския туризъм, за който си имаме и природа, и минерална вода, и къщи за гости. Отсечката от 23,6 км през Кресненското дефиле, за което АПИ обяви обществена поръчка, ще е една от най-трудните за строителство по протежение на цялата автомагистрала, и дано всичко бъде свършено качествено и завършено в срок.