Граждански съвет към Висшия съдебен съвет /ГС към ВСС/ поиска в сигнал до главния прокурор Сотир Цацаров „компетентна проверка на фактите около изразходваните публични средства за спасителни археологически разкопки на обекта „Скаптопара“ и неговото частично преместване заради строежа на автомагистрала „Струма“, съобщи за в. „Струма“ председателстващият съвета Мария Карагьозова. Към искането е приложен и докладът, представен на Гражданския съвет от Българско археологическо сдружение и озаглавен „Случаят „Скаптопара“ – законодателство, закононарушения и предложения за законодателни промени“.
Решението да бъде сезирана Главна прокуратура бе взето с Акт № 115, приет на извънредно заседание на ГС към ВСС. Вносител на точката в дневния ред на заседанието бе Гражданска инициатива за опазване на културното наследство на област Благоевград и Българско археологическо сдружение (БАС) чрез Асоциация „ФОРУМ“, а формулировката на точката гласеше„Обсъждане на възможности за последващи стъпки от страна на Гражданския съвет по представения на предходно заседание (от 31 май 2019 г.) казус, придобил общественост под името „Скаптопара“ – автомагистрала „Струма“, свързан с унищожаването на публична държавна собственост – недвижимо археологическо културно наследство”.
Освен на Главна прокуратура ГС на ВСС изпрати акта си и на кмета на Благоевград Атанас Камбитов и на председателя на Общинския съвет Радослав Тасков. Към тях е адресиран пасажът в решението „Гражданският съвет подкрепя усилията на Гражданска инициатива за опазване на културното наследство на област Благоевградзатърсене на възможности за социализация на „Скаптопара“ и превръщането му в обект за културен туризъм, като апелира за спазване на поетите ангажименти за това от страна на местната власт на град Благоевград, включително чрез разработване и подаване на проектни предложения за финансиране от страна на общината към ОП „Трансгранично сътрудническо България-Македония и Гърция-България“, ОП „Региони в растеж“ и други възможни към момента финансови механизми, подкрепящи именно подобни цели за общините”.
В решението на ГС към ВСС е записано още, че Гражданският съвет подкрепя предложението на БАС за необходимостта от промени в Закона за опазване на културното наследство и подзаконовата нормативна база, и във връзка с тази подкрепа той ще предостави на Комисията по културата и медиите и Комисията по правни въпроси към Народното събрание на предложенията и мотивите към тях (изготвени от БАС) с цел да бъдат разгледани и взети под внимание при бъдещо обсъждане на законодателни изменения в конкретната област.
Актът на ГС на ВСС е приет от членовете на съвета с 8 гласа „за“, 1 „против” и 1 „въздържал се”.
Припомняме, че археологическият обект бе разкрит при прокарване трасето на автомагистралата край благоевградското с. Покровник. Първите изявления на археолозите бяха, че обектът е уникален и това вероятно е древното селище Скаптопара, около което е изграден Благоевград. Малко по-късно обаче Националният археологически институт с музей при БАН подписа смъртната присъда на разкопките с изявлението, че „не се налага изместване на трасето на магистралата или промяна на проекта поради нетрайния характер на конструкциите“. Несъответствието между гръмките новини за откриването на уникална находка и последвалото принизяване предизвика остра обществена реакция, бяха организирани поредица от граждански протести, в социалната мрежа Facebook групата „Спаси Скаптопара“ набъбна до 14 000 поддръжници и цялата общественост се обедини около искането да се измести трасето на магистралата и обектът да бъде запазен. В крайна сметка това не стана, „Скаптопара“ бе залята с асфалт и само камъните на 2-3 от разкритите обекти бяха преместени и струпани на купчини встрани до нея, без до тях да има нито видимост, нито достъп от АМ „Струма“. На сайта „Спаси Скаптопара“ бяха публикувани снимки, направени от дрон, на запълнените с бетон и асфалт руини.
Така дори Сотир Цацаров да се намеси в казуса „Скаптопара“, няма как древните разкопки да бъдат възстановени във вида, в който бяха разкрити преди 3 г. Единствено местната власт би могла да направи опит за социализация на преместените камъни, стига да не се окаже, че докато се намерят пари, ветровете и дъждовете са заравнили напълно района зад предпазната стена на магистралата и вече няма какво да се социализира.
ВАНЯ СИМЕОНОВА