Бариера срещу чалгата! Благоевградчанинът Ст. Симеонов: Посланията на фестивала BLUES & JAZZ да звучат и през годината

Благоевградския фестивал „Блус и джаз” завърши, но двата мартенски дни – 21 и 22, ще се запомнят от  почитателите на джазовата музика в нашия град. Защото това жизнено изкуство въздейства  магнетично със своята искреност, със  съвременността на своите послания, с плътно  наситената емоционалност и свободен полет на  фантазията и таланта.

Реално погледнато, този фестивал не възниква от нищото, защото е предхождан от забележителни  джазови прояви назад през годините. Да не  забравяме и това, че от тук са тръгнали по световните сцени музиканти като Теодоси Стойков, Боян Воденичаров, Димитър Бодуров, Венцислав Благоев.

И така, началото е  поставено от Биг Бенд Благоевград с диригент Борис Янев и солистите  Михаил Йосифов – тромпет, и Велислав Стоянов, внук на композитора  Йосиф  Цанков – тромбон, които се представиха с една програма от  композиции на доайена на българската популярна музика Йосиф Цанков, с почит към неговото музикално наследство. Започват с  парчето „Керван“ и с изпълнението на  тази творба стана ясно, че Йосиф Цанков е написал своя „Керван“ още преди  едноименната много популярна пиеса на Хуан Тизол да се появи на бял свят.

По-нататък с много настроение и художествен вкус бяха изпълнени песенните произведения „Недей тъгува“, „Песен моя, обич моя“, „Под жълтите листа на старата липа“, „Лунни  лъчи“, „Повей, ветре“, „Пеят сто китари“ и „Страшно  обичам жените“ в  инструментален вариант, с джазови аранжименти на  Михаил Йосифов.

Темите се  излагаха от Мишо и Вили Стоянов с  реприза във финалната част. А Биг Бенд Благоевград умело градира оркестровата драматургия на  изпълняваните произведения чрез изразителна  динамика и отлично взаимодействие между  отделните групи и ритмичната секция. Ансамбловото ударение пада ту върху медните  инструменти, ту върху саксофонната група. Мелодиите и  фигурите на аранжимента звучат  едновременно и като ансамблови изложения, и като  фон на солата. А импровизационните сола на  Михаил Йосифов (тромпет) със сигурния съпровод  на Бенда бързо затоплят атмосферата в залата и предизвикват одобрението на публиката. С вдъхващата респект тромпетна техника и  неудържим напор от инвенции Мишо изгражда в своите сола много сложни импровизационни линии. Често по средата на  фразата се  извисява до най- високия регистър на тромпета, без да нарушава цялостта и логиката на мелодичната идея.

Другият солист – тромбонистът Вили Стоянов,  буквално ни смая със своето невероятно сръчно свирене на цуг тромбон. Неговото музициране е  изчистено от всякакви елементи на формално  присъствие. Висок професионализъм, пълно  себеотдаване и удоволствие от музицирането – това  са най-характерните черти на изкуството на Вили Стоянов. Програмата на Бенда и неговите солисти завърши с изпълнението на  творбата на Йосиф Цанков с откровеното заглавие „Страшно харесвам жените“.

Когато музикантите слязоха от сцената и оставиха  публиката да си поеме дъх, от началото на тяхното участие бяха изминали час и половина. А Биг Бенд Благоевград и неговият диригент записаха още една престижна изява в творческата си биография.

Втори на фестивалната сцена в зала „Орфей“ се появи  SAKIS  DOVOLIS TRIO от Гърция. Тягостни бяха минутите, в които трябваше да изтърпим неврастеничните изпълнения на гръцкото трио. Според предварителната информация очаквахме да чуем блус изпълнения от това трио. Уви, тези хора нямат нищо общо с  естетиката на истинския блус, с така характерната за хубавия блус комбинация от  откровеност, топлота и пеене с емоционална дълбочина. Вместо това гърмящи барабани с  ненужно шумно подчертаване на силните времена, ръмжащ бас и виеща китара с натрапчиво вибрато. Това си беше истински децибелен тормоз, а не  художествен акт.

Първата фестивална вечер завърши с изпълнения на  „Подуене Блус Бенд“ и Васко Кръпката. Блусът на Васко, и  слава Богу, беше много по-различен от този на гръцкото трио: спокойно, уравновесено пеене, без никакво напрежение, създаващо  атмосфера на близост между изпълнител и публика. А солата  му на устна хармоника подсилват  впечатлението за автентичност на неговите бусове.

Така Васко Кръпката утвърждава все по-успешно своето присъствие в блуса, облягайки се на традиционните ценностни характеристики на тази музика.

Вниманието ни през втората фестивална вечер бе  привлечено от триото на Живко Петров с участието на певицата Белослава и тромпетиста Росен Захариев, който в случая свири на флюгелхорн.  Триото на Живко Петров има свой собствен облик, който трудно може да се вмести в традиционните стилови класификации. С деликатно естетско музициране и финес бяха изпълнени композициите, включени в програмата на състава. И с една отлична  съгласуваност между тримата, които „дишаха“ като  един музикален организъм. Тези момчета има какво да кажат със своята  музика и го казват много успешно. Към тях се присъединява и Белослава. В хода на програмата пролича, че  при нея е очевидна липсата на по-широк спектър от вокални  възможности, затова пеенето й се отличава с едно  много лично тълкуване на изпълняваните творби, а това означава и оригинален подход към песенния  материал. Гласът й с лекота докосва мелодията с  нежна лиричност. Пеенето на Белослава излъчва  задушевност и топлота. Нейните вокали са  сдържани, но пропити с чувственост и тънка нюансировка. И отново ансамблов финес в акомпанимента на триото и неговия гост Росен Захариев. После Живко Петров подема шеметно соло и бързо става ясно, че и при соловите изпълнения, и при цялостното изграждане на  пиесите се откроява творческата индивидуалност и  музикалният талант на лидера Живко Петров. Раз- два-три. На ход е Росен Захариев. Неговото соло се отличава не толкова с интензивна, бляскава  изразителност и желание за показ на „сензационни“ умения, а с емоционална наситеност на изказа и  впечатляваща инструментална техника. Импровизациите му са смислени и логични, дори и когато свири много бързи поредици от тонове. 

Ред е на контрабасиста Димитър Каранфилов. Звучи отчетливо соло със забележителна пицикатна техника. Митко се навежда към контрабаса, сякаш се вслушва в онова, което става вътре в него.

Барабанистът на свой ред подема многопластово соло, преминава бързо по всички барабани и барабанчета около себе си и разсипва порой от ритми. Той свири така, сякаш е цяла ударна секция, а не един-единствен музикант. Получи се едно вълнуващо съревнование между четирима майстори на импровизационното изкуство и един ярък,  запомнящ се финал с нестихващи овации.

Фестивалът BLUES & JAZZ завърши, но е добре  неговите послания да звучат и през годината като своеобразна естетическа бариера срещу чалгата, която вече години наред изпълва националното ни духовно пространство.

Накрая е редно да  отбележим, че фестивалът BLUES & JAZZ бе израз и дело на културната политика на община Благоевград, политика модерна и европейска по дух.

                                                              СТЕФАН СИМЕОНОВ,

        пенсиониран учител по български език от Благоевград и меломан



Подобни новини

1 Коментар

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *