Окръжна прокуратура – Монтана е внесла за разглеждане в съда обвинителен акт срещу Н.П. за извършени от нея четири длъжностни престъпления – по чл. 203, ал.1, вр. чл. 202, ал. 1, т. 1, вр. чл. 316, вр. чл. 309, ал. 1, вр. чл. 201, вр. чл. 26, ал. 1 от НК, по чл. 220, ал. 1 от НК, по чл. 282, ал. 2 от НК и по чл. 219, ал. 3, вр. ал. 1, вр. чл. 26, ал. 1 от НК.
През периода от 23.05.2012 г. до 01.06.2017 г. обвиняемата П. била директор на „Дом за възрастни хора с деменция“ и „Дом за стари хора“ в с. Добри дол, област Монтана. Двете специализирани институции били второстепенни разпоредители с бюджетни средства към Община Лом, имали обща каса и персонал. Сред основните предоставяни от тях услуги били приготвяне на храна, поддържане на лична хигиена и такава на жилищните помещения, обитавани от обслужваните, както и здравно подпомагане в зависимост от спецификата на заболяванията на лицата. Двете социални заведения били с обща каса и персонал.
През м. януари 2017 г. бил извършен одит на дейността на двете социални заведения от сектор „Вътрешен одит“ при Община Лом, а успоредно с това и проверка от страна на Инспектората към Агенция за социално подпомагане – гр. София.
По резултати от одита било установено, че в Домовете липсва изградена „Система за финансово управление и контрол“, което довело до съществени нарушения при разходване на средствата за издръжката им. В нито един от случаите на закупуване на материали (без значение от предназначението им – за поддръжка, хранителни продукти, канцеларски или строителни материали и др.) нямало заявка за необходимостта им, утвърдена от директора. С цел документалното им отчитане били сключвани фиктивни сделки със съмнителни или несъществуващи фирми, изготвени неистински фактури, с прикрепени към тях фискални бонове. Впоследствие те били представяни от обвиняемата П. пред касиера за осребряване, като парите били получавани от нея на ръка.
При строително-ремонтни дейности нямало представена количествено-стойностна сметка, договор или протокол за извършена работа. Нямало заявки за материали и при ремонт на служебните автомобили, нито протокол за установяване на повредата или какъвто и да било документ, удостоверяващ необходимостта от тази услуга. Когато получените материали се нуждаели от заскладяване поради техния характер, реално същите не постъпвали в склада на домовете. Всички такива сделки били изплатени в брой от касата на двете социални заведения, за което били издадени разходни касови ордери.
Освен това, като директор Н.П. упражнявала и служебен натиск върху подчинените й, които следвало да оформят представените от нея документи и да предприемат съответните действия по извършване на разходите по фактури.
По този начин обвиняемата получила от касата на ръководените от нея институции сума в общ размер на 189 523 лева.
През м. декември 2015 г. обвиняемата Н.П. издала заповед за изплащане на допълнителни възнаграждения и разпоредила тяхното изплащане, в това число и на себе си в размер на 900 лева, без да има правомощие за това. Работодател на директора на домовете е кметът на Община Лом и само по негово разпореждане би могло да й бъде определено и изплатено допълнително възнаграждение към основното й трудовото възнаграждение. В конкретния случай с действията си П. превишила правомощията си.
С решение на Общински съвет Лом бил приет бюджетът на Община Лом за 2015 година, в който било заложено за „Дом за възрастни хора с деменция“ и „Дом за стари хора“ в с. Добри дол да бъде закупен служебен автомобил (микробус пътнически)на стойност до 10 000 лева. Директорът на Домовете – обвиняемата Н.П., сключила договор за внос на деветместен автомобил(бус) от името и за сметка на възложителя. В него не били упоменати марката, технически характеристики, пробег, година на производство, състояние или някакви други условия. Договорената цена била 10 000 лева, платена по личната сметка на изпълнителя, като обвиняемата приела и платила автомобила „Хюндай Старекс“, въпреки изключително лошото му техническо състояние. Впоследствие въпросното МПС било многократно ремонтирано със средства на домовете. Видно от заключението на вещото лице по оценъчната експертиза, разликата между действителната стойност на закупения бус – 3500 лева до платената за него – 10000 лева е 6500 лева, която разлика представлява значителна вреда. По този начин обвиняемата П. съзнателно сключила явно неизгодна сделка за представляваните от нея социални институции.
За времето, през което Н.П. била директор на домовете в с.Добри дол, обвиняемата извършила множество пътувания в страната, като за тях не били издавани заповеди за командировки. За целта тя използвала служебен автомобил в почивните дни на седмицата. Осъществените от нея пътувания били до направления, които нямали никаква връзка с дейността на социалните домове. Някои от датите/периодите на пътуванията съвпадали с тези, на които Н.П. използвала платен годишен отпуск. Повечето от посочените в пътните листове дестинации не били реални. С действията си обвиняемата, в качеството си на длъжностно лице, изпълняващо ръководна работа, умишлено не положила достатъчно грижи за ръководенето и стопанисването на повереното й имущество.
Настъпилите вредни последици от извършените от Н.П. престъпления разкриват изключително високата обществена опасност на деянието и дееца. Особено тежкият случай се обективира и от типа на домовете, управлявани от обвиняемата – в тях били настанени лица в безпомощно състояние, каквито са старите хора и лицата с умствени увреждания. Основните задължения на обвиняемата били да полага изключителни грижи за настанените в домовете с оглед тяхното неравностойно положение, като вместо да изпълнява същите, тя ощетявала не само бюджета на домовете, но и самите безпомощни лица.
Предстои наказателното производство срещу Н.П. да продължи в съда.