
Поради проблеми в училищната среда – проблемни ученици, проблемни учители, явно ще се наложи достъп до видеонаблюдението в класните стаи да бъде публично (за конкретните родители от даден клас). Така започва петиция, пусната в онлайн пространството, с автор Петър Стефанов от Враца. Господинът акцентира, че с подписването на петицията се дава съгласие тази прозрачност да бъде в полза на изясняване на проблемни ситуации.
Така според него всеки родител ще може да види как се държи детето му, как се отнася към образователния процес.
От друга страна, ще може да се наблюдава как и какво се учи в часовете.
„И тъй като учителското съсловие ще защитава обратната теза, то считам, че подобна мярка няма да бъде по-различна от обучението в онлайн среда, тъй като през този период всеки родител имаше възможност да бъде до детето си и да следи начина на преподаване и начина на поведение на децата от класа“, счита авторът и пояснява, че
съвременните системи за видеонаблюдение предавали потоците криптирано, което минимизирало възможността за изтичане на лични данни – видеозаписи. Също така предлага възможност да бъдат въведени и декларации към родителите, че няма да се показват видеозаписи на трети лица.
До вчера следобед петицията бе подписана от 172-ма души, като част от коментиралите заявяват, че подкрепят предложението, защото искат да добият реална представа какво се случва в часовете на децата им, да има прозрачност и за двете страни и не на последно място – защото е нужен контрол.




„Подписвам, защото родителите си мислят, че учителите са длъжни да възпитават децата им вместо тях! Ако има видео доказателство какво идиотче възпитават, може и да се подобри културата и държанието на децата“ заявява Силвия Ваклинова от Сопот.

Бистра Бранзова от Пловдив е за даването на достъп, защото според нея учителите си позволявали да обиждат и унижават деца, които не можели да се защитят сами. Атанас Атанасов от София пък смята, че е време да се разбере има ли издевателства върху учителите.
„Подписвам, защото имам дете с аутизъм и искам да се вижда, че в училище по никакъв начин не се обръща внимание и опит за обучение на такива деца, дори вербални и по-дисциплинирани от децата в норма. Подписвам, защото в класа на детето ми има дете, което не е диагностицирано и на него се помага и го бутат с оценки. Завишават се оценките и на слабите ученици. Всичко това лично виждам, защото съм асистент на детето си и съм с него в час, заради друго агресивно дете“, коментира Теодора Иванова от Камено и уточнява, че училището се намира в град Българово, област Бургас.
За коментар по така направеното предложение и петиция репортер на „Струма“ се обърна към директори и учители от Благоевград. С въпрос може ли описаната ситуация с ученик със специални образователни потребности и недиагностицираното дете, на което се помагало и се бутали оценките, да бъде мотив за видеонаблюдение от родители в реално време разговаряхме с ресурсния учител в благоевградското 9 ОУ Венцислав Чапкънов.
„Как родител, който не е специалист, може да прецени дали детето е със СОП и не е минало през оценка? Значи по тази логика всеки родител може да каже, че другото дете е със специални образователни потребности“, каза учителят. Той посочи, че едва ли Комисията за защита на лични данни ще разреши подобен достъп до училищните камери. „Това не си го представям и не знам изобщо дали някъде по света има такава практика – родител да наблюдава и следи работата на учител. Разбирам да става въпрос за някаква конфликтна ситуация и записът да бъде представен, но директно родители да влизат и да наблюдават часове, това все едно е още един контролен орган. Да не говорим какви злоупотреби могат да се случат“, каза В. Чапкънов.
Директорът на 9 ОУ Василка Величкова също повдигна въпроса за поверителността на личните данни.
„Родителите няма как да имат достъп до камерите, тъй като ние обучаваме не само техните деца. Тоест, всеки родител може да си гледа само неговото дете и само вкъщи, но не и да наблюдава останалите деца в клас/час“, категорична бе В. Величкова. Тя подчерта, че в момента, с усилено развитие на изкуствения интелект, би могло да се направят такива видеа с участие на деца по време на учебен час, които да изглеждат съвсем реални, но да нямат нищо с истината.
По повод идеята за подписване на декларация, че родителите няма да разпространяват записите на трети лица, В. Величкова попита как изобщо ще се разбере кой разпространява информация и кой ще контролира този процес.
„Бих искала да посоча и че родителите не са тези, които могат да решават проблемите между учениците и всичко, което се случва в образователната институция, тъй като те не са на трудов договор в училище и няма как да се намесват в служебните взаимоотношения между учители и ученици. Аз съм и за това родителите въобще да нямат достъп до училище, така както е в повече страни със силно развити икономика и образователни системи. Всички знаем, че за всеки един родител единствено е важно неговото собствено дете, а за нас са важни абсолютно всички“, заяви директорът на 9 ОУ.
В заключение В. Величкова припомни, че видеонаблюдението е въведено заради националните външни оценявания, държавните зрелостни изпити и всъщност именно контролът на изпитния процес е основното предназначение на камерите. При съмнения за преписване или друга ситуация по време на изпит записът може да бъде изискан, но процедурата е строго регламентирана. Изисква се разрешение от училищната комисия, която съблюдава етичния кодекс, и не може майката просто да дойде в училище, да иска да гледа запис и да „разследва“ например дали детето си е забравило якето на спортната площадка, пейката…
„Досега не сме имали случай някой родител да гледа запис, но да, това би могло да се направи за конкретна ситуация и при спазване на процедурата“, каза В. Величкова.
Същото потвърди и директорът на 5 СУ Мария Котева. Тя коментира, че записи по желание на родител се свалят само в изключителни случаи и определи идеята за онлайн наблюдение от майки и бащи като недотам адекватна.
Зам. директорът на 3 ОУ Васил Чолаков обясни, че и към настоящия момент родителите имат достъп до видеонаблюдението, когато ставало думи за случаи на кражба, увредено имущество…
„Връщали сме записи с цел изясняване на дадена ситуация, но не мисля, че е нормално родителите да имат достъп до камерите“, каза В. Чолков и подчерта, че училището не е някакво забавно предаване или тв формат от рода на „Биг брадър“.
Че не желаят да бъдат наблюдавани от родителите заявиха десетокласници от благоевградско училище. Те се аргументираха, че записите могат да бъдат гледани не само от техните майките, а и от другите родители в класа, което никак нямало да е приятно за самите ученици и те и не искали това да се случва.
„Защо все ние, учителите, трябва да сме в центъра на вниманието и „на мушка“? Предлагам родителите да започнат да правят записи на семейните взаимоотношения и среда. Как възпитават децата си, как ги изпращат на училище без тетрадки, учебници…”, заяви учителка, която бе категорична, че подобно предложение за видеонаблюдение в реално време е безумно.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА