Калин Анастасов е строителен инженер от Благоевград. Работи като треньор по тенис и е един от най-дейните участници в обществени каузи. В момента е член на инициативния комитет за запазване на археологическите разкопки край Покровник, където археолозите разкриха основите на древния град Скаптопара. Борбата е епична, защото държавата смята да прекара през руините новоизграждащата се автомагистрала „Струма“. Пътят вече е готов от двете страни на разкопките и се очаква този петък, когато е последният работен ден на археолозите, междуведомствена комисия да обяви решението на правителството – ще се съединят ли двете части на магистралата директно през разкопките, или след ново проектиране пътят ще заобиколи Скаптопара.
– Г-н Анастасов, след по-малко от 48 часа ще стане ясно решението на правителството за бъдещето на Скаптопара. Планира ли нещо за този ден инициативният комитет?
– Да, само че за четвъртък. В 17.00 часа с коли смятаме да организираме траурно шествие до Покровник. Ще влезем с автомобилите от северната страна на разкопките, ще слезем на черния път до тях и ще помълчим, като на истинско погребение. Ествествено, дрескодът ще е черни дрехи.
– Чия кончина ще отбележите?
– На разкопките, разбира се – ще си вземем с тях последно сбогом, защото ни гони лошото предчувствие, че още в петък багерите ще влязат сред тях и всичко ще бъде заличено. Същото стана на разкопките при Дамяница, при Дрен… още същия ден, когато договорите на археолозите изтекоха, строителството бе възстановено. Траурното ни шествие ще е и своеобразен протест срещу опита на държавните институции да манипулират общественото мнение, че заобикалянето на Скаптопара от автомагистралата ще струва десетки милиони левове и ще удължи много времето за построяването й. Протестът ни ще е и срещу закононарушенията от страна на институциите.
– Мислите, че държавата няма да се съгласи да удължи малко магистралата, за да запази Скаптопара? Защо ще го направи – заради парите, от инат или по друга причина?
– По-скоро от мързел. Ето, нося проекта за евентуалния нов вариант на автомагистралата, изработен от АПИ, който бе представен на срещата с представителите на Националния археологически институт с музей при БАН, с проектантите и с нас от инициативния комитет. Този вариант е за удължаване на магистралата общо с 1,8 км, като има отлична възможност в двата края да се направят паркинги, а на празните терени вътре в разкопките – информационен посетителски център, музейна експозиция… Както и да го смятаме, това удължаване не може да струва повече от 2-3 млн. лв. Пресметнете – целият участък е 180 млн. лв., което прави по 6-7 млн. лв. на километър, и то с виадуктите. Значи не е заради парите. Затова смятам, че иде реч за мързел.
– Не разбрах – кой какво го мързи да направи?
– Ами ако се приеме вариант със заобикаляне на Скаптопара, държавата трябва да кандидатства пред Европейската комисия за допълнително финансиране, ще е необходимо малко отчуждаване, ще се наложи да се резне малко от частното игрище на Иво Андонов, ще трябва и време за ново проектиране… Макар че факторът време тук не би трябвало да има отношение, защото всички тези допълнителни усилия ще отнемат до половин година, през което време този участък от АМ „Струма“ може да бъде оставен „на трупчета“ и строителите да се върнат към него по-късно, когато документално всичко вече е готово.
– Всъщност стана ли ясно кой е главният виновник въобще магистралата да бъде проектирана през Скаптопара, при условие че за това древно селище се е знаело от десетилетия?
– Не само се е знаело, ами още през 1973 г. мястото е обявено в „Държавен вестник“ за културна ценност и в регистрите на МРРБ то е отбелязано като „Скаптопара“. А всички обекти с културна ценност са защитени територии. И сега на практика държавата е влязла криминално в защитена територия и упорито се опитва да не спазва собствените си закони, докато ние, гражданите, протестираме точно защото искаме законът да бъде спазен. Пълен парадокс – гражданството защитава закона, а държавните институции го нарушават. И друго има – не се прави консервация на обекта, което е нарушение на Европейската конвенция за опазване на археологическото наследство. И всъщност всички заповеди на Министерството на културата по казуса „Скаптопара“ са незаконосъобразни.
– В крайна сметка не може всичко да е черно – не откривате ли поне един правилен ход от страна на държавата?
– На държавата – не. Искам обаче да изкажа благодарност към премиера Бойко Борисов, който лично посети обекта, за да се ориентира на място за какво става дума, спря строителните дейности и разпореди да се изготвят варианти за пълно или частично запазване на Скаптопара.
– Знаете ли какви точно ценни артефакти са открити на обекта, защото напоследък археолозите не дават никаква официална информация?
– Наистина не дават информация – играят го на обидени, а това, което ние имаме като информация, е неофициално, от работниците на обекта. Смятаме, че до момента са открити повече от 5000 монети – бронзови, сребърни, а може би и златни. Последната информация е отпреди няколко дни, когато наши хора са забелязали хеликоптер да каца в района на Покровник. Мислим, че в северната част е разкрит гроб на богат човек, в който са открити повече монети, отколкото намерените през 9-те месеца на разкопките. Не е изключено с хеликоптера те да са откарани в София. Но, пак подчертавам – аз не съм го видял с очите си, това са само предположения на хора, които като мен милеят за запазване на разкопките. Иначе до месец май, когато в музея бяха експонирани част от откритите в Скаптопара артефакти, монетите бяха над 2000. Преценете сами – може ли, ако селището наистина е толкова незначително, колкото се стремят да го представят археолозите – с една вила и 3 колибки, да бъде открито такова огромно количество монети? При това става въпрос само за разкрити 60 дка, а се предполага, че древният град е бил 3 пъти по-голям.
– Преди няколко дни археолозите Ви изгониха от обекта – да не би да се опитвахте да рушите нещо?
– Не, разбира се, и още не мога да си обясня с какво предизвиках агресията на Милена Райчева, при условие че ние сме
за запазване на археологическия обект и би трябвало с нея да сме в един отбор. Дори не снимах, макар че там се мъдри една необяснима за мен табелка, че е забранено снимането, нещо като защита на авторското право. Не ми е ясно чие е това авторско право, но както и да е. Просто беше неделя, аз реших да се разходя до открития обект и ми направи впечатление, че има необичайно много пазачи за почивния ден. Когато първият дойде да ме гони, тъкмо се бях загледал в нещо много интересно – гробница, поставена на нещо като бетонов постамент, или по-скоро върху мек издялан камък. В един момент срещу мен тръгнаха 3-ма и аз реших, че няма смисъл да стоя повече и да ги дразня с присъствието си.
– Как така същите тези археолози, които в началото бяха много възторжени от находката си, в един момент обявиха, че разкопките не са нищо особено и няма да е никаква драма, ако бъдат залети с бетона на АМ „Струма“?
– Ами заради пари, и то много пари. Доста пъти съм ходил на обекта и досега никога не съм видял 150 работници, най-много по 30-40 души са. Надницата им е по 20 лв. на ден. Тоест Националният археологически институт с музей към БАН, който е сключил договор с АПИ да прави разкопките до Покровник, получава за заплата на работниците по 3000 лв. всеки ден, а силно се съмнявам, че дава толкова. И това в продължение на 9 месеца. Да не говорим, че през зимата никой не работеше.
– Да приемем, че в петък Борисов обяви, че магистралата ще заобиколи разкопките. Колко пари обаче после трябва да бъдат налети в тях, за да се превърнат в туристическа атракция, и с колко пари тази атракция ще трябва да се поддържа?
– Ами като няма пари, да ги дадат тогава на концесия. Законът за културното наследство дава такава възможност на археологическите обекти. В България обаче няма нито една такава концесия. А съм убеден, че ще се намерят предприемчиви българи, за да разработят един такъв златен обект като Скаптопара, който хем ще бъде запазен за поколенията, хем ще им докарва пари.
Разговаря ВАНЯ СИМЕОНОВА