*За приема в 8 клас важат и резултати от областния и националния кръг на олимпиадите по БЕЛ и математика* МОН разработва примерни теми, банка от задачи и рамкови програми за предстоящото изследване по природни науки PISA-2025*
Четвъртокласници, седмокласници и десетокласници ще могат да се явяват на допълнителни дати на националното външно оценяване, но само при определени условия – ако в деня на провеждане на НВО са в болница, под карантина или изолация, и това бъде удостоверено със съответния документ, или при настъпила смърт в семейството до един месец. За приема в 8 клас важат и резултатите от областния и националния кръг на олимпиадата по български език и литература, както и по математика.
Догодина чрез програмата за международно оценяване на учениците /Programme for International Student Assessment – PISA/ ще бъдат проверени знанията и уменията по природни науки на 15-г. гимназисти в страната ни. Тези и други важни теми бяха обсъдени по време годишното работно съвещание на директорите на училищата от областта с експерти от Регионалното управление на образованието начело с началника Ивайло Златанов.
„И аз, и вие сме наясно, че предстоят сериозни дейности в образователната система, имайки предвид края на учебната година, или казано с други думи – месеците май и юни“, обърна се към директорите шефът на РУО и изрази надежда, че учениците от областта ще се представят повече от добре на националните външни оценявания /НВО/ и държавните зрелостни изпити /ДЗИ/.
В тази връзка указания и инструкции за предстоящите кампании дадоха областните председатели по организиране и провеждането на изпитите в лицето на старши експертите по начално образование Анета Марянска, отговаряща за НВО в 4 клас, по организация на средното образование Владимира Караджова – НВО в 7 клас, по обществени науки, гражданско образование и религия Екатерина Текерска – НВО в 10 клас, и по природни науки и екология Анета Стоянова – ДЗИ в 12 клас. Важни въпроси засегнаха и старши експертите по информационно осигуряване – Катя Иванова, по организация на средното образование – Людмила Цикловска, и др.
НАЦИОНАЛНО ВЪНШНО ОЦЕНЯВАНЕ В 4 КЛАС
ще се проведе на 27 и 28 май /съответно по български език и литература, както и по математика/ в общо 86 училища в областта. Като част от подготовката във всички образователни институции – начални, обединени и средни училища, са проведени пробни изпити.
„Няма да коментирам кой какъв анализ е изготвил и каква скала е използвал, за мен целта на тази дейност е постигната – „раздвижихме“ училищната гилдия, предприехме някои стъпки, предполагам, че ще доведат до по-добри резултати“, коментира А. Марянска и допълни, че е прочела всички получени анализи, а въз основа на тях са разработени препоръки. На първо място е броят на явяващите се. На пробното училищно НВО е констатирано, че отсъстват по 6-7 деца, или по 1/3 от паралелката, така че най-важната задача е именно това – обхватът на четвъртокласниците. С приоритет е и целенасочената работа с учениците, постигнали под 29 т., което означава слаба оценка.
„Нека в оставащото време да съсредоточим усилията си тези ученици с дефицити да ги „дръпнем” колкото се може по-напред”, обърна се към директорите и началните учители старши експертът и подчерта, че на трето място в препоръките е описана работата върху трайността на знанията, тъй като анализите показват колебания в показваните резултати.
Последно, но не и по значение, е да се увеличи индивидуалната работа в часовете за общообразователна подготовка, да се използват ресурсите на целодневната организация. По отношение на това А. Марянска посочи, че масово се разчитало подготовката основно да се осъществява в часа за консултации.
„Искам да ви дам един пример. По план математиката е четири часа седмично и един час разширена подготовка, или общо 5 часа. Значи ученикът има всеки ден час по математика и ако не предприемем нещо, за да компенсираме неговите дефицити, а чакаме часа за консултации, то имаме цяла изгубена седмица, и така се трупат ден след ден изоставане“, констатира областният председател на комисията по организирането и провеждането на НВО в 4 клас.
Последва и инструктаж по правилата за информационна сигурност. Директорите трябва да извършат проверка за разпределението на квесторите. Самите начални учители могат да бъдат квестори, ако в залите има камери, и тъй като това е отработвано вече три години /откакто НВО се провежда по новите правила/, то във всички училища или изпитни зали е налично видеонаблюдение. А иначе, ако непосредствено преди външните оценявания се установи несъответствие, директорите със своя заповед могат да извършват промени на квесторите, тоест ако даден учител не дойде, да бъде заменен с друг.
Последваха разяснения за конкретните дейности по изтеглянето и предоставянето на председателя на изпитната комисия на засекретените файлове с тестовете, разсекретяването, разпечатването и размножаването на материалите. Новото е, че пликовете с изпитните тестове и бланките трябва да се съхраняват една година от датата на провеждане на НВО, а не както досега – 3 месеца.
А иначе на територията на училището не се допускат придружители и чакащи майки, баби… До 15 мин. след началото на НВО директорите трябва да попълнят справка с броя на явилите и неявилите се. Друг важен акцент е, че листове за чернова /подпечатани с печата на училището/ ще има само по математика.
Както е известно, една от промените по български език и литература е, че диктовката е на аудиофайл и вече не се чете от учител на място в стаята. През 2021 г. имаше случай, когато в училище /не на територията на област Благоевград/ пуснаха друга, а не зададената от МОН диктовка. За да не се стига до подобни ситуации, училищната комисия трябва да се убеди, че флашките са напълно изчистени и на тях няма нищо друго записано.
„Моля ви индивидуалните работни места на учениците да бъдат разчистени от излишните вещи“, каза още А. Марянска и посочи, че видеонаблюдението трябва да е добро и да се наблюдава всяко работно място.
Друг нов момент е, че както за НВО в 7 и 10 клас, така и за изпитите в 4 клас ще има допълнителни дати.
„Трябва да разясните на родителите, че само в много изключителни случи се разрешава допълнително външно оценяване. И тъй като тази възможност се дава от МОН за първи път, е много вероятно някои родители да си кажат: „А, детето го боли коремчето, няма да отиде този път, тъй като има право да се яви на следващата дата“. Затова родителите трябва да са наясно, че допълнително явяване се разрешава само при продължителен болничен престой, карантина, изолация и при смъртен случай на член от семейството, настъпил до един месец преди изпита. Само в тези случаи детето има право да се яви на допълнително външно оценяване. То ще се провежда не по-късно от 10 август, на една дата в цялата страна по заповед на министъра“, заключи А. Марянска и уточни, че заявленията до началника на РУО ще се подават до 7 работни дни от датата на провеждането на редовните изпити. Конкретно за НВО по БЕЛ, което е на 27 май, заявления могат да се подават до 5 юни.
НАЦИОНАЛНОТО ВЪНШНО ОЦЕНЯВАНЕ В 7 КЛАС
е много важна кампания, защото е неразривно свързана с държавния план-прием в неспециализираните училища. На НВО подлежат 2944 седмокласници, като изпитът по български език и литература е на 19 юни, а на 21 юни – по математика.
„Имаме с 15 минути увеличение на първата част от изпита както по БЕЛ, така и по математика. Преди бяха 60, сега вече са 75 минути. След проучвания, анализи и изслушвания на мнения от Министерството на образованието и науката са преценили, че на учениците не са им достатъчни тези 60 мин., затова и времетраенето е увеличено“, посочи председателят на областната комисия В. Караджова.
Съгласно правилата за информационно осигуряване директорите на учебните заведения са отговорни за проверката на абсолютно всичко – от тонер касетите, изправността на размножителната техника, през това дали в залите и санитарните помещения няма помощни материали и средства за преписване, до видеонаблюдението и установяване на пълен обхват на камерите. Трябва не просто да се попълни протокол, че всичко се вижда по стаите, а категорично да се провери дали всяко място, всеки ъгъл, всяка врата… влиза в обхвата на видеонаблюдението.
За да няма неразбрали родители кой и как има право да се яви на допълнителните дати, училищата трябва да проведат информационни кампании, на които детайлно и компетентно да бъдат обяснени не само нещата, свързани с НВО, но и с приема след 8 клас.
„Най-добре е и вие да присъствате на тези родителски срещи, но ако нямате тази възможност, осигурете лице, което настина ще обясни нещата както трябва“, каза на директорите В. Караджова и допълни, че много често в РУО идвали родители, които се оплаквали, че не били информирани за дадени срокове или не всичко им било обяснено.
Важно е да се отбележи, че родителските срещи са съпроводени с множество обяснения и разяснения с цялата процедура и правила на НВО, а присъстващите майки и бащи се подписват, че са преминали инструктаж.
„Направете така, че с тези подписи да сме сигурни, че наистина родителите са информирани. Затова искаме и протоколи. И целта не е да се увеличава административната тежест, а да сме сигурни, че това е направено, както и за ваше спокойствие“, внесе уточнения старши експертът за това как през класните ръководители на седмокласниците и съставяне на протоколи директорите „ще доказват“ пред РУО, че родителите са информирани и всичко им е обяснено.
Цялата информация относно НВО трябва да бъде качена и на сайтовете на училищата, защото някои майки например може да искат извън всички останали канали – Фейсбук, медии, учители и класни ръководители, да се информира и чрез официалната страница на дадената образователна институция.
Важно е да се отбележи, че ученик, който не е положил НВО на редовната дата, има две възможности. Едната е да се яви на допълнителната дата, ако отговаря на посочените условия – карантина, изолация… Другата опция е седмокласникът да използва /ако се явява/ резултатите от областния и националния кръг на олимпиадите по БЕЛ и по математика.
„Трябва обаче да се избере една от двете възможности. Ако се е явил на олимпиада и реши да използва резултатите от нея, трябва да се подаде заявление до 8 юни. Ако не се е явявал и не е заявил такова желание, има право да положи НВО на допълнителна дата при определените условия“, внесе още разяснения по отношение на промените на нормативната уредба председателят на областната комисия. И тъй като НВО и приемът в 8 клас са неразривно свързани, то след като станат ясни допълнителните дати за явяване на изпитите по БЕЛ и математика, ще има и допълнителен график на дейностите по приемането на учениците в 8 клас. Графикът и самата процедура ще зависят от това има ли, колко и къде седмокласници, полагащи НВО на допълнителните дати.
Даваният втори шанс неминуемо ще доведе и до предизвикателства. Ако има ученици, които да полагат НВО на допълнителните дати, то те ще могат да участват в държавния план-прием най-рано на четвърто класиране. В този късен, и по-точно предпоследен етап от кампанията местата са ограничени и ще се създаде евентуален казус, ако ученикът кандидатства за паралелка, в която няма свободни места.
„За допълнителните дати ние специално сме „наелектризирани“. Вие трябва да обърнете внимание на учениците кога и кой може да се ползва от допълнително явяване, но пак се връщаме на въпроса за обхвата и мотивацията. Ако се стигне до допълнително полагане на НВО, но все пак по обективни причини това може да се случи, ще имаме още повече предизвикателства в процеса на класиране и приемане на ученици“, каза на директорите началникът на РУО.
А иначе извън новостите за поредна година прави впечатление, че на фона на 2944 завършващи основно образование едва 221 искат да покажат знанията си по чужд език. Всички подадени заявления са за английски език – ниво А2, като преобладават училищата, в които нито един седмокласник не е изявил желание за въпросното национално външно оценяване, което е по желание. Факт е, че резултатът от НВО по чужд език не оказва влияние, тоест няма тежест при кандидатстването и балообразуването, но е хубаво /препоръчително/ учителите да мотивират учениците и те да се явяват на този изпит – най-малкото за да си „сверят часовника” и да свикват със самия изпитен формат, още повече че матурата по английски е най-предпочитана за втори ДЗИ”, допълниха експертите.
НАЦИОНАЛНО ВЪНШНО ОЦЕНЯВАНЕ В 10 КЛАС
Подобно на седмокласниците, и броят на десетокласниците, изявили желание да покажат знанията си по чужд език, е скромен. От 2796 завършващи първи гимназиален етап 255 са подали заявления за въпросното НВО, което също не е задължително. Най-много – 248 десетокласници, са за английски език, като 117 са за ниво В 1.1. Шестима ученици искат да се явят по немски език – ниво В1, и един по руски. А иначе в случай че е положен изпит по учебния предмет чужд език и при условие че ученикът е получил минимум 60% от максималния брой точки на изпита, в удостоверението се записва и постигнатото ниво в съответствие с Общата европейска езикова рамка.
Другото НВО по желание на ученика е това по информационни технологии за измерване на дигиталните компетентности. То бе апробирано от МОН през 2015 г. и също не се радва на особен интерес. При въвеждането бяха тествани 1000 десетокласници. През следващата година онлайн бяха изпитани 20 000 ученици в 10 клас, в това число и 1000 от Пиринско. След това НВО-то стана масово, като постигналите над 50% успеваемост получаваха свидетелства за дигитални компетентности от МОН. Сега заявление за полагане на определяната на разговорен език матура по компютри са подали едва 176 ученици, или със 107 по-малко от м.г. Най-много желаещи има от Неврокопската професионална гимназия в Гоце Делчев, следвани от Професионалната гимназия по туризъм и лека промишленост в Благоевград – с 28 подадени заявления, и ПМГ „Яне Сандански“ с 24-ма десетокласници.
От тази учебна година НВО в 7 и 10 клас ще са в различни дни, а не както досега – в един и същи ден. Датите за седмокласниците са изтеглени с една седмица назад, а за учениците в 10 клас изпитът по БЕЛ е на 10 юни, на 12 юни – по математика, като НВО ще се провежда в 55 училища в областта.
Важно е да се отбележи, че заради провеждането на изборите на 9.06., националното външно оценяване по български език и по литература ще започне три часа по-късно, или в 11 вместо в 8 ч.
„Тази година има промяна в съдържанието на изпитните комплекти. Повече задачи са насочени към практически умения и междупредметни връзки. С две се намалява броят на задачите по БЕЛ, по математика няма промяна. Запазва се и времетраенето от 90 мин.“, обобщи Е. Текерска и изрично предупреди да се следи да не се нарушава целостта на писмените работи. Също така на директорите бе обърнато внимание да инструктират квесторите да не пият кафета и ядат закуски, докато текат изпитите, както и да не се струпват на едно място.
ДЪРЖАВНИ ЗРЕЛОСТНИ ИЗПИТИ
За задължителната за всички завършващи средно образование матура по БЕЛ, която е на 17 май, заявления за допускане са подали 2649 зрелостници. Втората най-предпочитана матура по предмет от профилиращата подготовка е английският език с 419 желаещи да се явят на ниво В2, 191 за В1 и 121 за В 1.1. Най-непопулярна е матурата по физика, на която искат да се явят само двама зрелостници, както и химията – с подадени 8 заявления. Математиката пък, която е профил в 16 училища в областта, е избрана за втори ДЗИ от 58 дванадесетокласници.
Новост има при матурите по информатика и информационни технологии.
„Няма пликове и листове. Вече всичко ще се случва в платформата“, обяви председателят на областната комисия Анета Стоянова.
Другата промяна е, че се дава право, но само за целите на кандидатстването във висши училища, учениците още веднъж да се явят на изпит, който вече са положили успешно и им е вписан в дипломата.
„Този изпит, повторно положен върху същото ниво и изучавания материал, тоест ООП /общообразователна подготовка/ или ПП /профилирана подготовка/, се записва в удостоверение“, обясни старши експертът.
Последваха и разяснения как квесторите трябва да влязат в училищата, където са разпределени, 60 мин. преди изпита, а учениците да заемат местата си 30 мин. преди началото на матурата. Добра новина за някои зрелостници е, че по време на третата част от матурата по БЕЛ, която е свързана със създаването на есе или интерпретативно съчинение по дадена тема и е с времетраене от 120 мин., зрелостниците ще могат да си тръгват след изтичането на астрономически час /тоест след първите 60 мин./, а не както досега – да стоят 90 мин.
Както и предходната година, А. Стоянова отправи препоръка в изпитните зали да има стенни часовници, за да могат дванадесетокласниците, вместо да питат, да следят колко време им остава да пишат и решават задачите от съответната част на конкретния ДЗИ.
„Моля за вашето внимание за деня преди изпита – до 17 часа да получим докладите“, каза още на директорите председателят на областната комисия и изрази надежда, че с общите усилия на всички кампанията по провеждането на държавните зрелостни изпити ще премине успешно.
Отношение по темата взе и началникът на РУО Ивайло Златанов. Както е известно от две години, завършващите професионални гимназии/паралелки задължително полагат като втори ДЗИ държавен изпит за придобиване степен на професионална квалификация. Междувременно се създадоха парадокси, граничещи с откровени аномалии. Оказа се, че дванадесетокласници, едва „вързали“ тройка на ДЗИ по БЕЛ, а има и такива, които не са успели, са отличници на матурата по професия. Така например има цели випуски на професионални гимназии, които са със среден успех „Слаб“ /2/ или „Среден” /3/ на матурата по български език и литература, но иначе успеваемостта от държавния изпит за придобиване степен на професионална квалификация е в диапазона „Мн. добър“ и „Отличен“.
„Искам отново да апелирам задължителният държавен изпит за придобиване степен на професионална квалификация да се проведе съобразно правилата. Аз специално трудно приемам как ученик, незнаещ български, е много добър професионалист. Това не прави добро впечатление и предизвиква коментари и в МОН. Така че проведете принципно и безпристрастно оценяването на учениците и в това направление – придобиване степен на професионална квалификация“, акцентира Ив. Златанов и за пореден път припомни, че на матурата по професия задължително трябва да присъства поне един работодател и също един да е резерва.
Началникът на отдел ОМДК /Организационно-методическа дейност и контрол/ в РУО Методи Попов представи новите 22 национални програми за развитие на образованието. В една от тях – за провеждане на национално стандартизирано външно оценяване, са включени дейности, свързани с подготовка за участие на училищата в международното изследване PISA-2025.
Сред заложените дейности са изготвянето на примерни теми по рамката на изследването и създаване на банка от задачи в областта на природните науки за подготовка на учениците.
„Това е една възможност за измерване. Както и друг път сме си казвали, трябва да използваме всяка възможност за измерване, за да може наистина да търсим и постигаме високите резултати“, обобщи М. Попов.
Самата програма за международно оценяване на учениците PISA на ОИСР /Организация за икономическо сътрудничество и развитие/ се провежда на всеки 3 години и има за цел да оцени образователните системи по света, като се проверяват (на база единна методология) уменията и знанията на 15-годишните ученици по четене, математика и природни науки.
Последното изследване се проведе през 2022 г., а изнесените данни „разбуниха духовете“. Резултатите показаха, че България е на 47 място сред 65 развити държави в света и последна в Европа по функционална грамотност на 15-годишните ученици. Делът на българските ученици под критичния праг на постижения в трите изследвани области е тревожно голям – 54% по математика, 53% по четене и 48% по природни науки. Данните разкриха, че когнитивните компетентности на повече от половината ученици не са адекватни за решаване на ежедневни проблеми.
Сега чрез въпросната национална програма МОН ще разработи достатъчно материали, примерни теми и банка от задачи в областта на природните науки. В едната дейност се предвиждат и създаването на примерни рамкови програми, а в другата ще има пакети за рамката на PISA. Също така ще се проведе информационна кампания, която в голяма степен да обърне внимание върху предстоящото изследване.
„Обърнете внимание на педагогическите специалисти да използват това, което Министерството на образованието и науката ще разработи като инструментариум“, каза началникът на отдел ОМДК и изрази надежда, че резултатите от предстоящото изследване ще са по-добри от предишното.
А иначе, макар и да не бе публично обявявано и афиширано, в страната ни съвсем наскоро се проведе пилотно изследване. В него участваха ученици от училища, избрани по определени критерии на случаен принцип, като бяха включени и две образователни институции от област Благоевград.
По време на двудневното съвещание бяха обсъждани и казуси, касаещи изграждането на СТЕМ центровете, каквито до 2026 г. трябва да има във всяко българско училище, и обявяването на обществени поръчки за закупуването на учебниците за гимназиален етап, които от предстоящата учебна 2024/2025 ще се безплатни. Началникът на РУО обърна специално внимание и на държавния план-прием и училищния такъв. Бяха внесени и разяснения относно промените в нормативната база, процедурата за действия при инциденти, механизма за противодействие на тормоза и насилието в образователните институции…
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА