Жена разкарва медиците на Спешна помощ заради паднала от балкона на осмия етаж котка, мъж пък иска да му изчистят въшките, защото много го сърбяло. Това са само част от фалшивите и парадоксални сигнали, които получават в Центъра за Спешна помощ в столицата.
Екипи са били търсени за зъбобол, менструални болки, както и за неспадаща еякулация след прием на стимуланти. Това разказа пред „Монитор” говорителят на ЦСМП-София Катя Сунгарска. Млад мъж пък се обадил на спешния телефон, защото сънувал кошмари.
„За съжаление парадоксалните сигнали към Координационната централа на Спешна помощ са ежедневие, а не изключение. Казвам за съжаление, защото фокусът на дейността на спешните медици са човешкото здраве и живот – това е съпътствано от огромна отговорност, изключителен стрес, напрежение и много сериозна концентрация”, каза Катя Сунгарска.
Медици са били викани още да вадят кърлежи, имали са и многобройни случаи на бременности, незнайни за жената.
„Може да звучи смешно, но не е. Имаше един случай, в който разстроена жена крещеше по телефона, не се разбираше какво казва. Колегите успяха да чуят само, че детето й е паднало от 8-ия етаж. Разбирате какъв спешен сигнал е това и линейката тръгна веднага на адреса. Действаше се мигновено. На мястото се разбра, че детето на госпожата е нейната котка. Наистина има хора, които приемат домашните си любимци за деца. В това няма нищо лошо, но всичко това щеше да бъде смешно, ако не беше толкова опасно. Докато ни разкарват за неспешни състояния от мързел или безотговорност, някой някъде е в спешно състояние и няма свободен екип, който да се отзове“, казва Катя Сунгарска.
Много често спешните екипи се сблъскват и с друг проблем – самотни възрастни хора викат линейки хем да им измерят кръвното, хем да им правят компания.
„Тук на шега им викаме абонати. Имаме една жена, която много често ни се обажда и ни вика. Колегите разказват, че в момента, в който вратата на дома й се отвори, тя ги посреща с широка усмивка и ги поканва „Влизайте, влизайте, бухтички съм ви направила!” Колкото и да е странно, но е факт. За някои дори може да звучи смешно, но това може да коства живот или страдание”, разказа Катя Сунгарска.
Само преди няколко месеца пък в центъра е получен сигнал от мъж, който настоявал спешен екип да отиде и да му изчисти въшките, защото много го сърби. Административен работник пък поискал да бъде изпратена линейка на работното му място, защото има два кърлежа на задните си части. Друг пък се обадил за линейка да го закара до дома му, защото обувките му много го убиват и не може да се прибере.
Друг парадоксален случай е за получено обаждане от възрастна жена, която излъгала, че е с много високо кръвно и умира, а на място се оказало, че са й паднали батериите на апарата за кръвно и е извикала спешен екип, за да й провери показателите, за да е спокойна. На всичкото отгоре предположила, че в лекарската чанта сигурно има и инструменти и поискала екипът да й обезвъздуши радиатора.
„Така много самотни хора ни викат, за да им правим компания или да им доставим безплатни лекарства, като, разбира се, подават фалшиви симптоми по телефона. Всеки трябва да си даде сметка, че може да се превърне в своеобразен убиец, докато ангажира линейка, вместо да потърси личния си лекар”, коментира Сунгарска.
Тя изтъкна, че медиците дават всичко от себе си, за да помогнат и когато получат сигнал за въшки, кърлеж или нощен кошмар е унижение, дори гавра.
Линейки в Русе са се разхождали напразно по сигнали за паднали на улицата хора. Това каза за „Монитор“ директорът на Центъра за спешна медицинска помощ д-р Иванка Маринова.
„Става въпрос за случаи, когато граждани виждат паднал човек, и ни звънят за помощ, тъй като смятат, че той има някакъв здравословен проблем. Когато екипът отива на място, се оказва, че „нуждаещият се“ вече си е тръгнал. Бил е пиян, посъвзел се е малко и е продължил по пътя си“, поясни д-р Маринова.
Заради фалшиви сигнали средно по около три пъти на ден линейките във Варна и областта хвърчат напразно. Това сочи статистиката на ЦСМП от последните няколко години. Средно за месец лекарите се отзоват на близо 100 такива сигнали. В 35% от случаите пациентът не е намерен на посочения адрес или изобщо няма такъв, в 53 – болният отказва медицинска помощ, а при останалите се оказва, че няма нужда от спешна намеса на медиците.
„Такива адреси ги квалифицираме като утежняващи финансовата ситуация на структурата ни“, обяснява шефката на Бърза помощ д-р Мая Рашева. Тя уточни, че често на тел. 112 звънят пациенти, които нямат лични лекари, или пък не желаят да чакат на опашки пред кабинетите.