Владимир Кацарски – шивачът експериментатор, който отдаде живота си на трупата

Открих този непубликуван досега ръкопис за театралния шивач Владимир Кацарски в архива си. Неговият разказ и споделеното от художничката Лили Бенева съм записала през 1985 г. в шивашкото ателие на ДТ „Н. Вапцаров”, сред платовете, кройките, полуготовите костюми, тракането на шевните машини и в присъствието на шивачките Бисерка Георгиева и Станка Здравчина. Благодарение на този талантлив екип театърът ни имаше най-прекрасните сценични костюми както за класическите, така и за съвременните постановки, пише в блога си драматургът Елена Илиева. Посвещавам тази публикация на тези скромни и всеотдайни труженици, както и на семейството на Владимир Кацарски – с обич и благодарност!

РАЗКАЗВА ВЛАДИМИР КАЦАРСКИ – МАЙСТОРЪТ СЪС ЗЛАТНИТЕ РЪЦЕ:

Роден съм на 13 март 1925 година в Горна Джумая. Баща си помня като трудолюбив и честен човек. Майка ми също. Брат ми Славе Кацарски е сценичен работник в театъра.

Започнах да шия през 1940 г. Първоначално постъпих в шивашката работилница за мъжко облекло при Борис Керемидчиев, Сотир Димитров и Нисим Самоковлийски. На третата година изкарах изпита за калфа, работих още една година и се преместих при Борис Тръпков – дамски шивач горно облекло.

На 15 декември 1953 г. постъпих в шивалнята на театъра. Заварих колежката Дафинка Петрова и шиехме заедно до пенсионирането й. Работилничката ни беше малка, намираше се на ул. „Толбухин” и работехме с наши машини. Гардеробът на театъра тогава беше много беден, а се правеха постановки с много действащи лица („Ромео и Жулиета”, „12-та нощ”, „Оптимистична трагедия”), така че често шиехме костюмите до полунощ. После ни преместиха в по-голяма работилница. Работех с голямо желание, защото ми беше интересно и макар, че не бях много добре платен, останах в театъра. По цели месеци нямахме почивни дни, толкова много работа имахме.

За да бъдеш театрален шивач, трябва да обичаш професията си и да търсиш винаги новото. Трябва да знаеш тънкостите и на дамското, и на мъжкото облекло, спецификата на костюмите в детските пиеси. Да имаш усет за характера на костюма.

През тези 32 години имах контакт с всякакви хора. Случваха се и капризни актьори. Стараех да съм много внимателен с тях. Веднъж, не си спомням постановката, имахме голямо напрежение, защото проектите за костюмите дойдоха в последния момент. Един от актьорите дойде в ателието и ми вдигна скандал, че костюмът му трябвал бързо, а аз съм се бавел, защото съм бил дългогодишен работник и не ме било страх от уволнение. Такива случаи са малко в моята практика, но те ме обиждаха.

Понякога виждаме, че даден модел не отива на актрисата, а тя настоява. Стремим се да й помогнем, а заедно с нея и на спектакъла. Гинка Станчева идваше при нас и сама помагаше за изработването на костюмите си, Николай Чобанов също.


В театъра някога живеехме много задружно. Правехме излети, репетирали сме в Рилския манастир. По времето на директора Владимир Давчев и гл. счетоводител Стефан Юруков направихме голяма екскурзия – целият технически и административен персонал. Премиерите ни бяха празник на всички нас, удоволствие от добре свършната работа. Изкарвахме много весело. Сега вече не е така, променихме се. Много зависи и от ръководството.

За мене театърът е свещено място, което трябва да се цени като храм. Театърът учи на много неща, зависи как ще бъдат поднесени като текст, като режисура. Има хора, които вземат пример и поука от изкуството. И аз самият вземам присърце много неща от спектаклите, макар че това не може да се отчете. Често пъти съм подпомагал с идеи хдожниците и те напълно разчитат на мен.

Имахме следния случай с една детска пиеса. Трябваше да ушием костюм на светулка. В шапката поставихме малка крушка с батерии, спуснахме жичките с две пипалца в ръкава до ръката, така че изпълнителят можеше да „светва”. За спектакъла „В лунната стая” изработихме над 30 костюма – разнообразни и много ефектни. Нямахме никакви проблеми. Един костюм става хубав, когато материалът е подходящ и отговаря на характера на героя. Не е необходимо платовете да са скъпи, а да има добър подбор. Винаги съм се стараел да правя икономии на платове, на копчета – така съм научен, да не разхищавам материалите.

Щастлив съм, когато след премиера хората ме поздравяват за костюмите, че са хубави и ефектни. Искам постановката, за която шия костюми, да се играе дълго, иначе напразно влагаме толкова труд. За „Хитрата вдовица” направихме много нови, богати костюми, а се игра само 6-7 пъти и после ме беше яд, че вложихме толкова труд и старание, а зрителите не видяха постановката.

Старал съм се да използвам стари костюми от театралния ни гардероб, въпреки че трудът е повече. Болно ми е, когато за нищо разваляме дреха от гардероба, за да се използва в новия спектакъл. Този костюм е шит за една постановка, а се налага да бъде приспособяван за друга, за герой с друг характер и биография, за друг актьор. За много костюми, особено за класическите, си спомням от коя пиеса са, за кого съм ги шил, каква е била постановката.

Най-интересното в работата ми е разнообразието на костюмите, особено класическите, от различните епохи. Привличат ме, предизвикват въображението ми. Трудността им не ме плаши.


Имам голямо желание да вземем в театъра добри шивачи, които да ме заместят, когато се пенсионирам. В театъра е много необходим добър мъжки шивач, но младите няма къде да се научат на занаят. Излизат неподготвени от училищата. Ако отидат в шивашко предприятие, там се работи с готови кройки и се специализира само една манипулация, а при нас трябва да си и главен майстор, и главен чирак. Ръководителят на шивашко ателие в театъра трябва да приеме скиците от художника, да ги обмисли и да ги разясни на колегите си. Той трябва да е прочел пиесата предварително или да присъства на нейния пръв прочит.

Обичам професията си, разнообразието в нея. Много идеи как да ушия даден костюм ми идват нощем, докато си почивам. Винаги търся контакт с колегите шивачи от другите театри. В София ми казаха, че не шиели костюми за „военни” пиеси, а аз мога всичко. Би трябвало да има курсове за шивачи на театрални костюми – за овладяване на професията и за квалификация.

В работата ми е тежало не количеството, а прибързаността, когато не ми достигат сили и време да се справя. Искаш да го обмислиш и да го направиш добре, а датата на премиерата вече е обявена. Театралният шивач е малко и театрален художник. Често помагам на костюмографите при избора на платовете, за да стане най-добре даден театрален костюм.

Бил съм председател на туристическа секция, а в квартала – командир на доброволен отряд, просветник. Три пъти съм награждаван със значката „Отличник на Комитета за култура”, имам Орден на труда – златен и бронзов, медал „25 победни години”.

Моят призив към младите хора е да бъдат етични, сдържани и да обичат професията си, независимо каква е тя. Не бива да се работи на принципа „ден да мине, друг да дойде”.

Не понасям и са ми чужди грубостта, лъжата, измамата, дори и във филмите. Искам да гледам по-весело на живота, по-лирично, затова предпочитам гората и птичетата.

ХУДОЖНИЧКАТА ЛИЛИ БЕНЕВА ЗА ВЛАДИМИР КАЦАРСКИ:

Само добри думи могат да се кажат за бай Владо. Той е много ценен човек за театъра не само като специалист в професията, но и с тази рядко срещана себеотдаденост и готовност на всичко, за да се достигне до успешния краен резултат. Случвало се е да върна костюми за корекция, но той никога не се намръщи.

Когато дойдох в благоевградския театър, нямах опит и се тормозех от това. Постепенно се сработихме с Владо. Той ме изслушваше внимателно и на другия ден предлагаше решение. Театралният костюм изисква не само добро ушиване, но и специфика, която не всеки шивач усеща. Мнозина не смеят да експериментират. Владо идваше сутрин с предложение, което цяла нощ е обмислял. Това се дължи на характера му и на любовта към работата. Чудила съм се откъде намира сили да се справя с всичко вече 32 години, постановка след постановка, понякога по 7-8 в един сезон.

Има трудно заменими хора и Владо е един от тях. Тази комбинация между способност да шие, енергия и любов към работата е рядкост. Той обича актьорите и им прощава нервността преди премиерата, неволните обиди. Знае си мястото – той е майстор шивач със самочувствие на творец. Прави всичко с мисъл. Пълен е с книги и кройки на облекла от различни епохи. Познава всички стилове, знае какъв материал, каква кройка е необходима за всеки костюм. Може да те облече от главата до петите и няма нещо, което да не знае как да го ушие. Колегите му могат да се учат от него на такт, умение и професионализъм.

Трудът го е направил истински достоен човек, който умее да свърши всичко навреме и красиво.

Владимир Кацарски се пенсионира през 1985 г., но остана да работи и помага на театъра до 2010 година.

Отиде си от живота на 22 октомври 2019 г.

loading...


Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *