Топ теми

Вместо министъра РУО отговори на кмета Байкушев за маломерните паралелки: По-малък максимален брой ученици в паралелка е в противоречие с нормативната разпоредба, това създава предпоставка за съдебно оспорване

6 паралелки, умножено по 26 ученици, е 156 ученици. Съответно 5 по 26 е 130, а 6 паралелки с по 22 е 132. Как разликата от двама ще доведе до ограничаване на достъпа до образование, отлив на ученици и демотивация на педагози, питат градоначалника директорите на благоевградски училища

 „Определянето на по-малък максимален брой ученици в паралелка би било в противоречие с нормативната разпоредба и би създало обективна предпоставка за съдебно оспорване“. Това е една от констатациите, направена от Регионалното управление на образованието във връзка с предложението на кмета Методи Байкушев за преразглеждане на утвърдения държавен план-прием.

От близо половин година темата е обект на коментари и напрежение. На проведените срещи, обсъждания и работно съвещание с директорите експерти от РУО и началникът Ивайло Златанов многократно обясниха ситуацията, свързана с редуциране на паралелки. Съгласно целевите стойности, зададени от МОН, максималният брой на паралелките след 7 клас за учебната 2025/26 г. трябва да е 110, което е с 8 по-малко от реализираните и с 11 по-малко от утвърдените за тази учебна година. По така важния „параграф“ за броя на седмокласниците цифрите показват, че на областно ниво учениците в 7 клас са 2692-ма, или с 252-ма по-малко в сравнение с тази учебна година и с 399 спрямо учебната 2023/24 г.

Конкретно за Благоевград досега 10-те училища /три профилирани гимназии, три средни училища и четири професионални гимназии/ реализираха общо 32 паралелки, като за 2025/26 г. бяха утвърдени с две по-малко. Кандидат-гимназистите са 638, или със 77 по-малко от предходната година. В началото на декември 2022 г. седмокласниците са били 711, а за същия период на 2023 г. – 715. За настоящата учебна година осмокласниците са 845, тоест 130 ученици са дошли отнякъде, или по-точно от населени места от други общини и от съседни области, най-често от Рилското корито и част от Дупница. Демографският срив е факт в трите училища в Рила, Кочериново и Бобошево, като общият брой на завършващите основно образование там е 34, или казано по друг начин – надеждите за идването на много ученици от Рилското корито не са меродавни.

Друг факт, който многократно бе изтъкнат, е, че в 10 от 14 общини балансът е отрицателен

На областно ниво със заповед на началника на РУО Ивайло Златанов, а преди това и след съгласуване на заседания на Областния съвет по заетостта бяха утвърдени 111 паралелки, като при максимална пълняемост от 26 ученици са осигурени места за 2886 осмокласници, което е със 196 повече от учениците в 7 клас. Редукция има в 8 общини. За Благоевград се намалява по една /от 6 на 5/ паралелка в Езиковата и Математическата гимназии.

Кметът М. Байкушев нееднократно се обяви за запазване на всичките 32 паралелки. В края на месец май управникът изпрати писмо до министъра на образованието Красимир Вълчев с искане да бъде преразгледан утвърденият държавен план-прием, като предложението е да се намали броят на учениците в паралелките, вместо да се закриват цели класове.


В писмото, изпратено от Байкушев, се изразява несъгласие с намаляване на броя паралелки в местните училища. Според кмета това решение не отчита реалната демографска и социална обстановка в региона и противоречи на нормативната уредба и добрите практики в други области. Предложението му да бъде приложен нормативно допустим и балансиран подход – намаляване на броя ученици в отделни паралелки, е мотивирано с действащата нормативна уредба за предучилищното и училищно образование. Според нея броят на учениците в една паралелка в VIII клас може да варира от 18 до 26. Това дава право на министъра на образованието и науката при обективни обстоятелства и ясно обосновано предложение да разреши изключение от тези нормативи още на етап планиране. Също така кметът смята, че Благоевград е сред малкото, които успяват не само да задържат, но и да привличат ученици от съседни общини и области благодарение на своята образователна инфраструктура, силни профилирани и професионални гимназии и устойчиви партньорства с висши учебни заведения. Като мотив управникът изтъква и че намаляването на броя паралелки би довело до ограничен достъп до образование, намаляване на ученици, включително към частни училища или други градове, както и до демотивация на учителите и спад в качеството на средното образование.

„Такъв резултат би възпрепятствал усилията на местната власт за икономическо развитие и задържане на младите хора в региона“, акцентира Байкушев. Той призовава МОН за бърза и категорична намеса в защита на качественото образование в община Благоевград с оглед кратките срокове по реализирането на държавния план-прием.

От своя страна, министър Вълчев възлага по компетентност да се произнесат от РУО – Благоевград. В писмото, подписано от Ивайло Златанов и изпратено до кмета и МОН, детайлно се разясняват процедурите, дейностите по планиране и утвърждаване на план-прием, нормативната база…

„Предложенията за намаляване броя на учениците в паралелките като решение са непрофесионални и показват непознаване на действащата нормативна уредба в системата на предучилищното и училищното образование. Броят на учениците в паралелките е нормативно определен и няма разпоредба, на основание на която този брой да бъде променен. Максималният брой на учениците от VIII до XII клас е определен в Приложение № 7 към чл. 53 на Наредбата за финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование на 26 ученици. Определянето на по-малък максимален брой ученици в паралелка би било в противоречие с нормативната разпоредба и би създало обективна предпоставка за съдебно оспорване. Изключенията, за които се намеква в предоставеното от кмета на Благоевград предложение, са ясно регламентирани и се отнасят до различни обстоятелства, които категорично не могат да се прилагат на етап планиране. Освен това следва да се отчете, че нормативните стандарти за максимален брой ученици са разчетени и разписани с цел гарантиране на качеството на образователния процес. Допускането на неоснователни изключения неминуемо ще повлияе на осигуряването на оптимална физическа среда, още повече че от страна на общинската администрация не се и намеква за възможност за дофинансиране“, изтъкват от РУО и настояват да бъдат изискани позицията и становището на педагогическите колективи и ръководствата както на Езикова гимназия „Акад. Людмил Стоянов“ – Благоевград, така и на всички останали образователни институции, имащи отношение към държавния план-прием, относно допускането на евентуално орязване на финансирането и прилагането на определена неравнопоставеност.

В писмото си до мистър Вълчев кметът на Благоевград се позова на „добрите практики в други области“. Не е тайна, че подобен прецедент има в област Смолян. Там беше намален броят на учениците в паралелки на Езиковата и Математическата гимназия, като това се случи още през месец февруари, при съгласуването на план-приема от областния съвет.

„Намираме за непрофесионално и манипулативно внушението, че действията, приложени от РУО – Смолян, са добра практика, тъй като тези похвати са все още в процес на прилагане, без да са достигнали до фаза на успешно реализиране, както и не са издържали на евентуално съдебно оспорване. Като добра практика следва да се определя механизъм, който във времето се е доказал като по-ефективен, преминал е през всички етапи на дадената процедура и е категорично законосъобразен, заявяват от РУО.

„Нормативно необоснованите експерименти, прилагани от други регионални управления на образованието, не следва да се приемат като добри практики и да се мултиплицират навсякъде, още повече че са обективна предпоставка за образуване на съдебни производства и създаване на допълнително обществено напрежение“, пишат от РУО до кмета и категорично отхвърлят твърдението, че при планирането и утвърждаването не е спазена препоръката в правилата, посочена в точка 3.12., а именно: планиране на държавния план-прием на областно равнище, като се съобразяват с прогнозните целеви стойности, и в случай че се налага намаляване на паралелки, се спазва следният ред: намаляване на паралелките с профил „Чужди езици“ в средните училища (без паралелките с редки езици), запазване на броя на STEM паралелките…

„За пореден път заявяваме, че с действията и поведението си учителите от Езикова гимназия „Акад. Людмил Стоянов“ – Благоевград, които през цялата кампания упражняват всевъзможен натиск върху администрацията, използвайки контактите си с представители от политически партии, общественици, с хора, заемащи високи позиции в ръководството и управлението на местната изпълнителна власт, разкриват категорично пренебрежителното си и неетично отношение спрямо колегите им от другите образователни институции, които до този момент съкратиха щатни бройки в длъжностните си разписания и понесоха негативите от намаления брой ученици. Във всички тези случаи неизбежно и без драми бе предприето намаляване броя на паралелките. В Осмо средно училище „Арсени Костенцев“ – Благоевград и в Средно училище „Иван Вазов“ – Благоевград се наложи закриване на образователни степени. Стигна се дори до закриване на цели училища: Първо основно училище „Св.св. Кирил и Методий“ – Благоевград, Десето основно училище „Антон Попстоилов“ – Благоевград, Професионална техническа гимнизия „Ичко Бойчев“ – Благоевград, Основно училище „Васил Левски“ – с. Бело поле и Основно училище „Тодор Александров“ – с. Покровник.

В аналогична ситуация на намален брой ученици при планирането на държавния план-прием за учебната 2025/2026 година се оказаха и образователни институции от други общини в областта, като например Земеделска професионална гимназия „Климент Тимирязев“ – гр. Сандански и Професионална гимназия „Яне Сандански“ – гр. Сандански. Директорите на тези две институции, въпреки потенциала и възможностите си за прием на ученици проявиха професионализъм и отговорност към развитието на образованието не само на училищно, но и на общинско и областно ниво. Те съобразиха планирането с новите обстоятелства, включително с намаления брой ученици и зададените целеви стойности, като намалиха броя на паралелките, с което създадоха условия за реализация на паралелки в по-малко желаната Професионална техническа гимназия – гр. Сандански.

При подобни обстоятелства – намаление от 95 ученици – през учебната 2024/2025 година се оказаха и училищата от община Гоце Делчев. Директорите на съответните образователни институции също реагираха коректно и професионално, като предложиха намален брой паралелки, отговарящ на броя ученици и съобразен с поставените целеви стойности. Заявяваме отговорно и категорично, че предложеният и вече утвърден със заповед държавен план-прием за учебната 2025/2026 година е нормативно и стратегически обоснован, гарантира достъп до качествено образование, подобрява обхвата на учениците и осигурява целенасочена и персонализирана подкрепа за всеки ученик“, казват още от РУО.

Позиция до кмета Байкушев изпратиха и директорите на професионалните гимназии, средните училища и ПМГ. Те смятат, че отправеното предложение за преразглеждане на вече утвърдения държавен план-прием е неприемливо, необосновано и само в интерес на едно училище.

„В направеното от Вас предложение се твърди, от една страна, че намаляването броя на паралелките е необосновано и не отразява реалната образователна, демографска и социална ситуация, а от друга – че компромисният модел за намаляване броя на учениците в паралелките е начин за съхраняване на достъп до образование в период на демографски спад. Кое от тези две противоречиви твърдения следва да се приема за достоверно?“, питат кмета директорите на Благоевградската професионална гимназия, 7 СУ, Професионалната гимназия по туризъм и лека промишленост, Професионалната гимназия по строителство и архитектура, 5 СУ, СУИЧЕ, Професионалната гимназия по икономика и Математическата гимназия. Директорите заявяват и че от предложението на управника не става ясно в отделни паралелки на кои училища се предлага да се случи това намаление.

„Защо в искането за намаляване броя на учениците в паралелките е включена и ПМГ „Акад. С.П. Корольов“? Това съгласувано ли е с училищната общност и ръководството на училището, тъй като в нито един етап от процеса по предлагане и утвърждаване на план-приема намаленият брой паралелки не е бил оспорван от тях?“, отправят и друг въпрос директорите и правят елементарна математическа сметка: 6 паралелки, умножено по 26 ученици, е 156 ученици. Съответно 5 по 26 е 130, а 6 паралелки с по 22-ма е 132-ма ученици.

„Как разликата от двама ученици ще доведе до ограничаване на достъпа до образование, отлив на ученици и демотивация на педагози?“, питат директорите и заявяват, че адаптивността и гъвкавостта на националните стандарти, на които се позовава кметът Байкушев, са за да бъдат удовлетворени претенциите на едно училище, без да се има предвид цялостната картина в Благоевград и областта.

„Предложението Ви не предполага равнопоставеност в „условията на демографски предизвикателства“ и не е решение за устойчив модел на образователна мрежа в общината“, изтъкват директорите.

СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА      



Подобни новини

2 Коментара

  1. така е

    В селата има маломерни паралелки щото няма деца. Все още не сме село (макар че натам отиваме), така че ще закриват паралелки. Правете повече деца, за да няма такива проблеми.

    Отговори
  2. Цър-пър

    Я Златанов да каже как в девето училище от десетилетия има маломерни паралелки?

    Отговори

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *