
6 паралелки, умножено по 26 ученици, е 156 ученици. Съответно 5 по 26 е 130, а 6 паралелки с по 22 е 132. Как разликата от двама ще доведе до ограничаване на достъпа до образование, отлив на ученици и демотивация на педагози, питат градоначалника директорите на благоевградски училища
„Определянето на по-малък максимален брой ученици в паралелка би било в противоречие с нормативната разпоредба и би създало обективна предпоставка за съдебно оспорване“. Това е една от констатациите, направена от Регионалното управление на образованието във връзка с предложението на кмета Методи Байкушев за преразглеждане на утвърдения държавен план-прием.
От близо половин година темата е обект на коментари и напрежение. На проведените срещи, обсъждания и работно съвещание с директорите експерти от РУО и началникът Ивайло Златанов многократно обясниха ситуацията, свързана с редуциране на паралелки. Съгласно целевите стойности, зададени от МОН, максималният брой на паралелките след 7 клас за учебната 2025/26 г. трябва да е 110, което е с 8 по-малко от реализираните и с 11 по-малко от утвърдените за тази учебна година. По така важния „параграф“ за броя на седмокласниците цифрите показват, че на областно ниво учениците в 7 клас са 2692-ма, или с 252-ма по-малко в сравнение с тази учебна година и с 399 спрямо учебната 2023/24 г.
Конкретно за Благоевград досега 10-те училища /три профилирани гимназии, три средни училища и четири професионални гимназии/ реализираха общо 32 паралелки, като за 2025/26 г. бяха утвърдени с две по-малко. Кандидат-гимназистите са 638, или със 77 по-малко от предходната година. В началото на декември 2022 г. седмокласниците са били 711, а за същия период на 2023 г. – 715. За настоящата учебна година осмокласниците са 845, тоест 130 ученици са дошли отнякъде, или по-точно от населени места от други общини и от съседни области, най-често от Рилското корито и част от Дупница. Демографският срив е факт в трите училища в Рила, Кочериново и Бобошево, като общият брой на завършващите основно образование там е 34, или казано по друг начин – надеждите за идването на много ученици от Рилското корито не са меродавни.
Друг факт, който многократно бе изтъкнат, е, че в 10 от 14 общини балансът е отрицателен
На областно ниво със заповед на началника на РУО Ивайло Златанов, а преди това и след съгласуване на заседания на Областния съвет по заетостта бяха утвърдени 111 паралелки, като при максимална пълняемост от 26 ученици са осигурени места за 2886 осмокласници, което е със 196 повече от учениците в 7 клас. Редукция има в 8 общини. За Благоевград се намалява по една /от 6 на 5/ паралелка в Езиковата и Математическата гимназии.
Кметът М. Байкушев нееднократно се обяви за запазване на всичките 32 паралелки. В края на месец май управникът изпрати писмо до министъра на образованието Красимир Вълчев с искане да бъде преразгледан утвърденият държавен план-прием, като предложението е да се намали броят на учениците в паралелките, вместо да се закриват цели класове.


В писмото, изпратено от Байкушев, се изразява несъгласие с намаляване на броя паралелки в местните училища. Според кмета това решение не отчита реалната демографска и социална обстановка в региона и противоречи на нормативната уредба и добрите практики в други области. Предложението му да бъде приложен нормативно допустим и балансиран подход – намаляване на броя ученици в отделни паралелки, е мотивирано с действащата нормативна уредба за предучилищното и училищно образование. Според нея броят на учениците в една паралелка в VIII клас може да варира от 18 до 26. Това дава право на министъра на образованието и науката при обективни обстоятелства и ясно обосновано предложение да разреши изключение от тези нормативи още на етап планиране. Също така кметът смята, че Благоевград е сред малкото, които успяват не само да задържат, но и да привличат ученици от съседни общини и области благодарение на своята образователна инфраструктура, силни профилирани и професионални гимназии и устойчиви партньорства с висши учебни заведения. Като мотив управникът изтъква и че намаляването на броя паралелки би довело до ограничен достъп до образование, намаляване на ученици, включително към частни училища или други градове, както и до демотивация на учителите и спад в качеството на средното образование.
„Такъв резултат би възпрепятствал усилията на местната власт за икономическо развитие и задържане на младите хора в региона“, акцентира Байкушев. Той призовава МОН за бърза и категорична намеса в защита на качественото образование в община Благоевград с оглед кратките срокове по реализирането на държавния план-прием.
От своя страна, министър Вълчев възлага по компетентност да се произнесат от РУО – Благоевград. В писмото, подписано от Ивайло Златанов и изпратено до кмета и МОН, детайлно се разясняват процедурите, дейностите по планиране и утвърждаване на план-прием, нормативната база…
„Предложенията за намаляване броя на учениците в паралелките като решение са непрофесионални и показват непознаване на действащата нормативна уредба в системата на предучилищното и училищното образование. Броят на учениците в паралелките е нормативно определен и няма разпоредба, на основание на която този брой да бъде променен. Максималният брой на учениците от VIII до XII клас е определен в Приложение № 7 към чл. 53 на Наредбата за финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование на 26 ученици. Определянето на по-малък максимален брой ученици в паралелка би било в противоречие с нормативната разпоредба и би създало обективна предпоставка за съдебно оспорване. Изключенията, за които се намеква в предоставеното от кмета на Благоевград предложение, са ясно регламентирани и се отнасят до различни обстоятелства, които категорично не могат да се прилагат на етап планиране. Освен това следва да се отчете, че нормативните стандарти за максимален брой ученици са разчетени и разписани с цел гарантиране на качеството на образователния процес. Допускането на неоснователни изключения неминуемо ще повлияе на осигуряването на оптимална физическа среда, още повече че от страна на общинската администрация не се и намеква за възможност за дофинансиране“, изтъкват от РУО и настояват да бъдат изискани позицията и становището на педагогическите колективи и ръководствата както на Езикова гимназия „Акад. Людмил Стоянов“ – Благоевград, така и на всички останали образователни институции, имащи отношение към държавния план-прием, относно допускането на евентуално орязване на финансирането и прилагането на определена неравнопоставеност.
В писмото си до мистър Вълчев кметът на Благоевград се позова на „добрите практики в други области“. Не е тайна, че подобен прецедент има в област Смолян. Там беше намален броят на учениците в паралелки на Езиковата и Математическата гимназия, като това се случи още през месец февруари, при съгласуването на план-приема от областния съвет.
„Намираме за непрофесионално и манипулативно внушението, че действията, приложени от РУО – Смолян, са добра практика, тъй като тези похвати са все още в процес на прилагане, без да са достигнали до фаза на успешно реализиране, както и не са издържали на евентуално съдебно оспорване. Като добра практика следва да се определя механизъм, който във времето се е доказал като по-ефективен, преминал е през всички етапи на дадената процедура и е категорично законосъобразен, заявяват от РУО.
„Нормативно необоснованите експерименти, прилагани от други регионални управления на образованието, не следва да се приемат като добри практики и да се мултиплицират навсякъде, още повече че са обективна предпоставка за образуване на съдебни производства и създаване на допълнително обществено напрежение“, пишат от РУО до кмета и категорично отхвърлят твърдението, че при планирането и утвърждаването не е спазена препоръката в правилата, посочена в точка 3.12., а именно: планиране на държавния план-прием на областно равнище, като се съобразяват с прогнозните целеви стойности, и в случай че се налага намаляване на паралелки, се спазва следният ред: намаляване на паралелките с профил „Чужди езици“ в средните училища (без паралелките с редки езици), запазване на броя на STEM паралелките…
„За пореден път заявяваме, че с действията и поведението си учителите от Езикова гимназия „Акад. Людмил Стоянов“ – Благоевград, които през цялата кампания упражняват всевъзможен натиск върху администрацията, използвайки контактите си с представители от политически партии, общественици, с хора, заемащи високи позиции в ръководството и управлението на местната изпълнителна власт, разкриват категорично пренебрежителното си и неетично отношение спрямо колегите им от другите образователни институции, които до този момент съкратиха щатни бройки в длъжностните си разписания и понесоха негативите от намаления брой ученици. Във всички тези случаи неизбежно и без драми бе предприето намаляване броя на паралелките. В Осмо средно училище „Арсени Костенцев“ – Благоевград и в Средно училище „Иван Вазов“ – Благоевград се наложи закриване на образователни степени. Стигна се дори до закриване на цели училища: Първо основно училище „Св.св. Кирил и Методий“ – Благоевград, Десето основно училище „Антон Попстоилов“ – Благоевград, Професионална техническа гимнизия „Ичко Бойчев“ – Благоевград, Основно училище „Васил Левски“ – с. Бело поле и Основно училище „Тодор Александров“ – с. Покровник.
В аналогична ситуация на намален брой ученици при планирането на държавния план-прием за учебната 2025/2026 година се оказаха и образователни институции от други общини в областта, като например Земеделска професионална гимназия „Климент Тимирязев“ – гр. Сандански и Професионална гимназия „Яне Сандански“ – гр. Сандански. Директорите на тези две институции, въпреки потенциала и възможностите си за прием на ученици проявиха професионализъм и отговорност към развитието на образованието не само на училищно, но и на общинско и областно ниво. Те съобразиха планирането с новите обстоятелства, включително с намаления брой ученици и зададените целеви стойности, като намалиха броя на паралелките, с което създадоха условия за реализация на паралелки в по-малко желаната Професионална техническа гимназия – гр. Сандански.
При подобни обстоятелства – намаление от 95 ученици – през учебната 2024/2025 година се оказаха и училищата от община Гоце Делчев. Директорите на съответните образователни институции също реагираха коректно и професионално, като предложиха намален брой паралелки, отговарящ на броя ученици и съобразен с поставените целеви стойности. Заявяваме отговорно и категорично, че предложеният и вече утвърден със заповед държавен план-прием за учебната 2025/2026 година е нормативно и стратегически обоснован, гарантира достъп до качествено образование, подобрява обхвата на учениците и осигурява целенасочена и персонализирана подкрепа за всеки ученик“, казват още от РУО.
Позиция до кмета Байкушев изпратиха и директорите на професионалните гимназии, средните училища и ПМГ. Те смятат, че отправеното предложение за преразглеждане на вече утвърдения държавен план-прием е неприемливо, необосновано и само в интерес на едно училище.
„В направеното от Вас предложение се твърди, от една страна, че намаляването броя на паралелките е необосновано и не отразява реалната образователна, демографска и социална ситуация, а от друга – че компромисният модел за намаляване броя на учениците в паралелките е начин за съхраняване на достъп до образование в период на демографски спад. Кое от тези две противоречиви твърдения следва да се приема за достоверно?“, питат кмета директорите на Благоевградската професионална гимназия, 7 СУ, Професионалната гимназия по туризъм и лека промишленост, Професионалната гимназия по строителство и архитектура, 5 СУ, СУИЧЕ, Професионалната гимназия по икономика и Математическата гимназия. Директорите заявяват и че от предложението на управника не става ясно в отделни паралелки на кои училища се предлага да се случи това намаление.
„Защо в искането за намаляване броя на учениците в паралелките е включена и ПМГ „Акад. С.П. Корольов“? Това съгласувано ли е с училищната общност и ръководството на училището, тъй като в нито един етап от процеса по предлагане и утвърждаване на план-приема намаленият брой паралелки не е бил оспорван от тях?“, отправят и друг въпрос директорите и правят елементарна математическа сметка: 6 паралелки, умножено по 26 ученици, е 156 ученици. Съответно 5 по 26 е 130, а 6 паралелки с по 22-ма е 132-ма ученици.
„Как разликата от двама ученици ще доведе до ограничаване на достъпа до образование, отлив на ученици и демотивация на педагози?“, питат директорите и заявяват, че адаптивността и гъвкавостта на националните стандарти, на които се позовава кметът Байкушев, са за да бъдат удовлетворени претенциите на едно училище, без да се има предвид цялостната картина в Благоевград и областта.
„Предложението Ви не предполага равнопоставеност в „условията на демографски предизвикателства“ и не е решение за устойчив модел на образователна мрежа в общината“, изтъкват директорите.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА
В селата има маломерни паралелки щото няма деца. Все още не сме село (макар че натам отиваме), така че ще закриват паралелки. Правете повече деца, за да няма такива проблеми.
Я Златанов да каже как в девето училище от десетилетия има маломерни паралелки?