Топ теми

Вместо през 250 м. “зебри” нагъсто шарят улиците в Благоевград, маркировката изчезва за половин година

Област Благоевград влезе в топ 5 за системни нарушения при сигнализацията и маркировката на пешеходни пътеки. Изследването е на МВР и бе огласено преди дни. 53% от всички проверени в страната пешеходни пътеки тип „зебра“ са неправилно разположени и са на разстояние, по-малко от 250 м една от друга, от тях 362 са в Благоевградско. По този признак Пиринско се нарежда на четвърто място сред 28-те области.
„Със сигурност в Благоевград има доста нагъсто разположени „зебри“, тръгнете от кръговото кръстовище при бившите „Зърнени храни“ по ул. „Васил Левски“ и ще се уверите“, коментира общинският съветник Георги Васев, който е председател на Комисията по ред и сигурност към ОбС. Той отбеляза, че на доста рискови места в града пътеките за пешеходци са на разстояние дори под 100 метра една от друга.
„Причината е ясна – случаите на пътни инциденти с пешеходци и стремежът те да се ограничат максимално. Това не е само при нас обаче, около Серес, в съседна Гърция, например на главния път има повдигнати пешеходни пътеки, популярни с термина „полегнал полицай“, през 500-600 метра“, коментира Г. Васев.
Репортерска проверка с такси из улиците на Благоевград разкри. „Няма нужда да ходите по-далече от ул. „Дж. Баучер“, там пешеходните пътеки са през няма и 10-20 метра“, показва ни таксиметровият шофьор Николай Тасев. „Преди време в тоя участък имаше и смъртен случай, често стават инциденти, затова се дава повече предимство на пешеходците. Не знам през какво разстояние трябва да са, в КАТ си знаят. Това, че на места са по-нагъсто, не пречи. Проблемът е, че движението в града стана много натоварено през последните години. Колите станаха много, паркинги няма и особено в дъждовно време става страшно, защото всеки тръгва на работа с колата си“.
Николай е на 50 г. и има голяма дъщеря, която живее и работи в София. Станал шофьор веднага щом завършил средното си образование, а повече от година върти волана на такси в Благоевград. Преди 3 години решил да си опита късмета като гастарбайтер и заминал за Англия. Пет-шест месеца работил в магазин на „Мерцедес“ в гр. Изборн, но открили онкологично заболяване на съпругата му и се прибрал. „Плановете ми бяха да остана, но се наложи да се прибера. Година по-късно съпругата ми почина и сега съм с таксито“, разказва той. „В събота и неделя движението в Благоевград е по-спокойно, но през седмицата, особено в пиковите часове, на големите кръстовища се чака, няма как“, връща се Николай към темата.
На ул. „Димитър Солунски“ при хотел „Бали“ на общинския съветник Андон Тодоров повдигната пешеходна пътека свързва входа с отсрещния тротоар. На няколко метра е кръстовището към кв. „Грамада”, където също има пешеходни пътеки. Най-странното е, че на най-логичното място за пресичане, малко след бензиностанцията до хотела, където по утъпканата алея от двете страни на улицата е видно откъде минава потокът пешеходци, пътека няма. Изборът на мястото на повдигнатата пътека бе свързан от читатели на вестник „Струма“ с удобството на главния архитект на общината Васил Тинчев, който има апартамент в хотел „Бали“.
Арх. Тинчев потвърди, че живее в хотела, но бе изненадан, че това се свързва с поставянето на пешеходна пътека там. „Потресен съм! Проектирах сградата още през 2006-2007 г., а ползвам апартамента от 2008 г. Тази пътека се направи преди близо 3 месеца след смъртния случай на ул. „Славянска“. Аз не съм член на Комисията по безопасност на движението и нямам отношение към решенията й. Може би и ул. „Д. Солунски“ е прекарана оттам, за да ми е удобно да пътувам с колата си?! Не мога да повярвам, че някой може да прави подобни коментари и връзки! Честно казано, никога не съм пресичал по тази пътека, по-скоро ми създава неудобство, като излизам с колата си“, заяви главният архитект на общината.
В разрез с правилото за честота на „зебрите“ е и районът около бившия РУМ в кв. „Струмско“. Там има 5 пешеходни пътеки на разстояние от 50-ина метра. В близост до отбивката за „Мосю Бриколаж“ „зебрите“ са през 5-6 метра, без да има основателна причина.
Комисията по безопасност на движението в община Благоевград, която взема решенията и за маркировката на пътищата, се оглавява от зам. кмета по строителството и сигурността инж. Емилия Тунева и в състава й има общински служители, представители на КАТ, Пътното и кадастъра.
Главният инспектор „Сигурност и обществен ред“ в Общинска администрация Кирил Манов, който е член на комисията, обясни прекомерната гъстота на пешеходни пътеки в Благоевград с множеството кръстовища и улици. „Такъв ни е градът, където има пресичане на улици, трябва да има пешеходна пътека, как да ги махнем?!“, реагира специалистът. Повдигнатата пътека при хотел „Бали“ той коментира така: „Получихме 5-6 сигнала за „червени точки“ за опасност за пешеходците след инцидента на ул. „Славянска“ и единият бе за този участък. Там не е осветено кръстовището към кв. „Грамада“, има доста магазини при Мототехника и потокът на хора е голям, затова сложихме пътеката на това място“, мотивира се К. Манов.
Въпросът с подбора на местата за пешеходните пътеки и разширяването им с потока пешеходци обаче остава, защото на десетки места в града е видно, че не е взето най-доброто решение.
Репортерската проверка установи, че на много от пешеходните пътеки боята е олющена, въпреки че от последното й обновяване няма половин година, а най-прясното пребоядисване с полагане на места и на шумящи пътеки бе след смъртоносния инцидент на ул. „Славянска“ в края на 2017 г. Видно е, че качеството на използваните материали, включително и за шумящите пътеки, не е било на ниво.
„Чух за проблема с пешеходните пътеки, но нямаше конкретика дали изнесените данни са за област Благоевград, или за самия Благоевград, защото при нас няма нито предписания, нито констатации за нарушения“, коментира кметът на Благоевград Атанас Камбитов. „Каквито нарушения има, ще ги отстраним веднага. Едно от нещата, които се коментират като нередност, е червената боя, която слагаме някъде на пешеходните пътеки. Аз не мисля, че това ги прави опасни, личното ми мнение е, че червеният цвят изостря вниманието, но ще се съобразим с наредбата, която определя да се маркират само с един цвят. Четох в пресата, че там, където има светофарни уредби, не би трябвало да има пешеходни пътеки, но ще видим предписанията и всички забележки ще отстраним в срок“, категоричен бе градоначалникът.
ДИМИТРИНА АСЕНОВА

loading...


Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *