Тръгването на училище е важен етап от развитието на всяко дете. Често ние родителите се питаме: „А дали детето е готово за това?“.
За да бъдете спокойни както вие, така и детето ви, е добре да направите среща със специалист, който да прецени дали детето ви е овладяло и до каква степен нужните умения за възрастта.
Така нареченият тест за училищна готовност включва:
- Фина и груба моторика;
- Езиково развитие;
- Внимание и концентрация;
- Социално поведение;
- Базисни умения по математика.
Какво е груба и фина моторика?
Развитието на грубата моторика осигурява основата за развитието на останалите двигателни умения на детето, включително фината моторика и сръчността. За да овладее моториката, детето се научава да използва правилни ответни движения, като реакциите. Примерно да хване хвърлена към него топка.
Фина моторика – това са всички онези прецизни, фини и точни движения, които изпълняваме с ръцете и пръстите на ръцете си. Растейки и развивайки се, детето започва да прави все по-точни, прецизни и координирани движения с пръстите и ръцете. Моториката оказва влияние върху развитието на паметта и мисленето, говорната реч и писането, логическото мислене и концентрацията.
Съвсем нормално е различните деца да имат различно моторно-двигателно развитие. Успешното овладяване на тези умения е свързано с мускулната сила и издръжливост и с процесите на обработка на информацията в мозъка.
При деца с неразвита моторика се наблюдават и нарушения в оцветяването, писането по контур, говорене, рязане с ножица. Когато пише или оцветява, детето бързо се уморява, губи интерес от заниманието и често се отказва.
Езиково развитие, или още развитието на езика на даден човек, е процес, започващ от ранните години на детето, когато то започва да използва езика като средство за комуникация. Развитието на езика при децата преминава през етапи, които логопедите добре познават. С възрастта повече думи се запаметяват и повече значения биват асоциирани с отделните думи, и така нараства речниковият запас, с който детето борави.
За какво се следи при обследване на дете в предучилищна възраст:
– адекватен за възрастта речник – да може да преразкаже преживяванията си логични, като спазва хронологичен ред; да се изразява граматически правилно с изречения от пет-шест или повече думи; да няма нарушения в артикулацията.
Нарушенията в комуникацията и езика биха могли да попречат за неговото пълноценно социално общуване в училище.
Внимание и концентрация
Кога говорим за евентуални проблеми с вниманието и концентрацията: детето не може да контролира импулсите и емоциите си; не може да върши една и съща дейност за по-дълго време, без да се разсейва; трудно му е да слуша внимателно обясненията на възрастния; да пази и да помни къде са му личните вещи. Ако забелязвате такива прояви, е добре детето да се срещне със специалист, който да направи оценка на уменията му. Пренебрегването им в градинска възраст и мисълта, че ще бъдат израснати с възрастта, могат да доведат до изоставане и проблеми в училище.
Социално поведение – какво е това?
Общуването с другите деца и с възрастните в училище често се оказва предизвикателство за детето. Това е свързано с по-големи отговорности и по-сложни задачи от тези в детската градина. За да се справи успешно, то трябва да управлява емоциите си и да спазва социалните правила. Ако детето не се социализира, трудно предлага или откликва на предложенията за обща игра или разговор от връстници, не умее да изразява адекватно желанията и потребностите си, както и да отстоява себе си при провокации или спорове с други деца, е добре да се насочи към специалист, който да му направи оценка.
Допускана грешка тук е, ако детето ни или дете от групата в градината е по-тихо, свито и не създава проблеми, то често остава незабелязано, НО това също би могло да ни даде сигнал за проблем в развитието.
Базисни или основни умения по математика
Докъм 6-7 години децата би трябвало с лекота да подреждат, класифицират, сравняват количества и да изписват цифри. Ако пък все още се чувстват неуверени в това да работят с числа и числови редици или цялостната представа за тях все още не е изградена, е добре да се насочите към специалист, за да му се направи оценка до каква степен са развити уменията по математика.
По време на извършване на целия тест се следят и други показатели, които дават още по-пълна и точна представа за развитието и готовността на детето за постъпване в първи клас.
Кога е добре да се направи такъв тест за училищна готовност?
Най-добре би било да се направи през пролетта в годината, в която предстои детето да постъпи в първи клас. Така ако се открият сигнали за изоставане в дадена област, ще има възможност и достатъчно време те да бъдат овладяни и/или коригирани.
Очакванията, че проблемите ще се израснат с възрастта, че детето рано или късно ще се научи, ще се справи, защото е „боец“, само биха усложнили състоянието му и да доведат до по-сериозно изоставане и проблеми в училище.