Топ теми

В благоевградската детска градина „Здравец“ разкриха щат за ресурсен учител, кандидатът за мястото само един, одобрен е 

Експертът в РУО Цв. Атанасова предупреди: От следващата учебна година всички ДГ и училища, обучаващи деца със СОП, трябва да назначат такива специалисти 

Щат за ресурсен учител разкриха в благоевградската детска градина №11 „Здравец“. Това само по себе си е челен опит, защото обичайната практиката е детските заведения да назначават ресурсни учители по програми и проекти, които са за определен срок от време /2 или 3 години/. Други пък изобщо нямат такива специалисти и като цяло се разчита на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование, който е един за цялата област.


Съществен акцент е, че от тази учебна година 13-те детски градини на територията на община Благоевград преминаха на делегирани бюджети. Това означава, че вече не разчитат на добрата воля и финансиране от местата изпълнителна власт, а като училищата вече разполагат със собствен бюджет, могат да планират какви разходи да реализират, да разкриват или не щатове…

Друг важен факт, който бе съобщен от старши експерта по приобщаващо образование в РУО Цветана Атанасова по време на работното съвещание с директорите на училища преди началото на учебната година, е, че се налагат ограничения. Така един ресурсен учител не може да сформира група с повече от 12 деца /ученици със СОП, специални образователни потребности/.  Отправено бе и предупреждение, че при неспазване на изискванията няма да може да се въвеждат данни в системата /НЕИСПУО/ и съответно няма да се съгласува Списък-образец № 1, който е сред най-важните документи за функционирането на образователните институции.


„Да, щатът за ресурсен учител е за сметка на делегирания ни бюджет и във връзка с изискването за до 12 деца в група“, коментира директорката на детска градина №11 „Здравец“ Емилия Цекова. Тя сподели, че за мястото е имало един кандидат, който отговаря на изискванията – завършил е „Специална педагогика“, притежава професионална квалификация „ресурсен учител“ и е одобрен.

Директорката призна, че е очаквала да има повече кандидати, но с оглед на кратките срокове, все пак се е явил правоспособен специалист. В заключение Е. Цекова сподели, че в детската градина са имали ресурсен учител по проект и ще кандидатстват по нова процедура.

В детската градина разполагат с логопед, сега вече и с ресурсен учител на щат, като смятат да назначат и психолог, и така ще сформират цялостен екип от специалисти за оказване на допълнителна подкрепа.

За коментар по така важната тема потърсихме и старши експерта по приобщаващо образование в РУО Цветана Атанасова, която неотдавна с колеги от цялата страна бе на работна среща в София.

Експертът разясни, че към този момент има разкрити щатове за ресурсни учители в две детски градини в Благоевград – ДГ „Първи юни“ в квартал „Струмско” и ДГ 11 „Здравец“, и потвърди, че битуващата практика е детските заведения да разчитат на специалисти от Регионалния център.

„Така обаче децата не могат да получат пълноценна допълнителна подкрепа поради простата причина, че на един колега от Регионалния център му се налага да работи на няколко места, да обхване повече деца, и съответно това разпокъсва негово време. Тоест, той не е ситуиран в дадена детска градина, училище, за да може да отговори на нуждите им постоянно“, коментира Цв. Атанасова и допълни, че на работната среща в София им е обяснено за предстоящи промени в Наредбата за приобщаващото образование, така че ресурсното подпомагане да се осъществява изцяло от училищата и/или детските градини.

„Самият Регионален център да не осигурява ресурсно подпомагане, а да бъде методически орган. Тоест, ще прави оценката и ще се оказва методическа подкрепа на колегите от институциите в системата на предучилищното и училищното образование. Дали ще бъде чрез обучение, или под други форми, това ще се уточни допълнително спрямо изискванията и желанията на колегите. Но се върви в такава посока. Много важно, което трябва да се отбележи, е, че ресурсното подпомагане трябва да се осъществява не в кабинетите, както е сега, а да е в групите, класовете, където са самите деца“, съобщи за готвените промени старши експертът. Това означава, че ресурсните учители и изобщо специалистите, работещи в училищата и детските градини, вече няма да работят с децата/учениците в кабинетите си, а в самия клас или група.

„Това, което ни казаха в София, е, че трябва да има обособени кътове в класната стая и ако детето има моментен срив, не желае да работи или не се чувства добре, то съответният специалист, който е влязъл с него в час – ресурсен учител, логопед, психолог, да се отдели с детето/ученика в края на стаята. Доколко това ще е приложимо в началото, няма как да знаем, докато не опитаме. Колеги споделиха, че на места това се прави доста успешно, стига да има желание”, каза Цв. Атанасова и допълни, че идеята и намерението е самите ресурсни кабинети да бъдат превърнати в пространства, с обособени кътове, където да се работи с по-тежките случаи.

Това, както обясни експертът, се отнася за деца с тежка форма на аутизъм и специфични заболявания, при които самите функции са много обострени и намалени и не могат да задържат вниманието си повече от 10 минути. Те логично трябва да бъдат изведени от класа и с тях да се работи  в обособените кътове в специализираните кабинети, тъй като в противен случай може да се провали часът на целия клас. 

Друг важен момент е категорично да се върви в посока назначаване на специалисти. Тази година е даден реверанс и се допуска завишаване на групите с до 2 деца/ученици, или вместо с 12, даден специалист да работи с 14 деца/ученици. Подобни искания са постъпили от 3 училища, като съответно са издадени становища. В един от случаите се касаело за деца с обучителни затруднения, които  могат да работят в групи, и няма да се натоварва прекомерно ресурсният учител.

„Единствено тази година с писмо от МОН се дава реверанс за 12+2 деца. От следващата учебна година директорите трябва така да планират нещата, че да осигурят или назначат специалисти, защото НЕИСПУО няма да допуска по никакъв начин да се надвишава бройката“, заяви старши експертът по приобщаващо образование.


Попитана от репортер на „Струма“ как ще се процедира, ако в дадена детска градина или училище има например 5 деца със СОП, а не 12, Цв. Атанасова отговори: „В закона и наредбата е записано до 12. Могат да са и 2 или 3 деца, и пак да назначат даден специалист“, обясни експертът и даде за пример Неврокопската професионална гимназия в Гоце Делчев, където преди години имало 3-ма ученици, нуждаещи се от допълнителна подкрепа, но назначили ресурсен учител.

Що се касае до образователни институции на територията на община Благоевград, със специалисти разполагат 2 ОУ, 4 ОУ, 5 СУ, 11 ОУ, СУИЧЕ, 7 СУ, Професионалната гимназия по туризъм и лека промишленост. В 9 ОУ разполагат с двама ресурсни учители, психолог, 3-ма помощник-учители. В началото на учебната година допълнителен щат за ресурсни учител бяха разкрити в 8 СУ и СУ „Иван Вазов“ в „Струмско”, където също работят по двама ресурсни учители. В 3 ОУ пък няма назначен ресурсен учител и там се разчита на специалист от Регионалния център.

В заключение старши експертът отново подчерта, че единствено и само тази година се прави реверанс. На директорите е дадено един вид отсрочка, за да помислят и преценят как да си планират средствата от делегираните бюджети, така че от следващата учебна 2025/26 г. да назначат съответните специалисти и да обезпечат процеса на приобщаващото образование, независимо от вида на училището – начално или профилирана професионална гимназия, тъй като има ученици, нуждаещи се от дългосрочна допълнителна подкрепа за целия период на обучението.

СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА

loading...


Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *