В ОФИСА: Как да избегнем следваканционната депресия

С разгара на лятото си отпуските започват да „валят“ на бюрото на мениджърите и това е напълно разбираемо, а с хубавото време всички тръгват по почивки. Но с това се появява един проблем, който се среща отдавна и доста често – т.нар. синдром PVB (Post Vacation Blues). В буквален превод означава следваканционна меланхолия.

Колко пъти сте чували израза от някой колега или познат: „Днес ми е първи ден на работа след почивката и все едно никъде не съм ходил, въобще не си починах“? Да, сякаш често бива използван. Но защо е толкова трудно връщането към работния процес след отпуска и как можем да се справим с него?

СИНДРОМЪТ PVS

Синдромът след отпуска (PVS) обикновено се разпознава с голяма потиснатост и умора. PVS се появява при лица, които наскоро са се върнали на работа след отпуск от седмица или повече. Типичните симптоми включват липса на фокус, затруднена концентрация и ниска ефективност. Много служители често изпитват раздразнителност, чувство на дискомфорт или невъзможност да седят повече време на едно място.

Въпреки това обаче е доказано, че всеки служител изпитва различен по сила стрес при връщането си на работа. За някои той може да се състои единствено в привикването към старите ежедневни навици – ставането в определен час, служебните ритуали, управлението на времето. При хората с по-творчески професии или при работохолиците това връщане не е драматично и дори често е съпроводено с известно доволство и удовлетворение.

Когато ваканцията е прекъснала процес, в който са истински въвлечени и вдъхновени, много служители приемат връщането си в офиса въодушевено, защото могат да продължат работата си и да видят плодовете от положения труд. Определящ за това дори не е типът труд или дейността на компанията – фактори са най-вече работната среда, мотивацията и колегиалните взаимоотношения.

Интересен факт е, че на следваканционна меланхолия са податливи повече жените, отколкото мъжете. До този извод достигнал екип на компания за отдаване на автомобили под наем, който провел проучване сред хиляда свои клиенти. Според него четиридесет процента от запитаните мъже потвърдили, че страдат от известно неразположение на духа в първите работни дни след отпуска, докато точно половината от интервюираните жени определили състоянието си като истинска следваканционна депресия.

Като цяло депресията, преживяна след период на ваканция, не е никак хубава. Има обаче техники, с които може да се предотврати падането по хлъзгавия склон след ваканция, осигурявайки плавен преход обратно към работния процес.

ОРЪЖИЯТА НА СЛУЖИТЕЛИТЕ

Всяка ваканция се нуждае от… още малко ваканция. Да се радваме на ваканцията си до последния момент е хубаво нещо, но не е никак полезно. Много психолози препоръчват винаги да се връщаме у дома поне 24 часа преди работният ритъм да стартира наново. Така ще имаме време да се върнем към обичайните си рутинни навици, да подредим багажа си, да отпочинем и да си отдъхнем от емоциите, местенето, приключенията и впечатленията.

Най-добре би било след ваканция да станем малко по-рано, за да не се налага да бързаме. Когато пристигнем в офиса, ще е добре да отделим малко време и за „оглеждане на ситуацията“. В случай че сме делегирали права на някого, имаме колеги, които са поели част от работата ни, или просто трябва да си сверим часовника с офисните новости.

„Основна грешка, която правят хората, върнали се от почивка, е, че се нахвърлят на изостаналите си задължения и се опитват да ги свършат накуп“, казва психологът Джон де Грааф, който работи усилено по проекти за гарантирана триседмична ваканция за всеки работещ американец.

„Започнете деня си с нещо приятно и по-лесно – например направете си план за деня и не слагайте в графика си важни срещи“, съветва той. РАЗПРЕДЕЛЯНЕ НА РАБОТАТА

Почти е невъзможно да бъде свършена цялата натрупала се работа още в първия ден след отпуск. Не бива да се мъчим и да отговорим на всички имейли и запитвания. Затова още преди да излезем в отпуск, е добре да програмираме автоматичен отговор до всеки, който е достигнал електронната ни поща, за да обясним, че за определено време сме извън работен ритъм и няма да можем да отговаряме. Това ще ни спаси от поредица имейли и настойчивото недоволстване на партньорите, ако не получават отговор.

В първия работен ден е добре да подхванем имейлите си не по дата на пристигане, а по важност. Така ще спестим време от спамове, автоматични информации с новинарски характер и съобщения с изтекъл срок на актуалност.

УДЪЛЖАВАНЕ НА ВАКАНЦИЯТА

За да може служителите да се върнат по-лесно към работата след отпуска, е добре да опитат да удължат ваканцията си. Това не значи да си уговарят още отпускарски дни, а просто да държат настроението си приповдигнато. За тази цел просто трябва да се занесе нещо в офиса. Може да е екзотичен сандвич с продукти от летния режим или мястото, където сме пътували, сувенир или някаква вещ, която да ни служи в работата – химикалка, работен календар със снимки от курорта, където сме били, сувенирна чаша за кафе или малък албум със снимки.

Друга идея е, ако работата ни е основно на компютър, редовно да сменяме снимката на скрийнсейвъра с някаква от ваканцията. Това мислено може да ни помогне да „отскочим“ отново до онези места и да отпуснем напрежението от новия стар работен ритъм.

ПЛАНИРАЙТЕ ОТСЕГА

Много от психолозите препоръчват да борим следотпускарската депресия с един прост и много зареждащ трик – веднага след връщането си да планираме следващо пътуване. То може да е седмична ваканция за след три месеца или пък следващия уикенд – важното е да го организираме още в първия работен ден.

МЕНИДЖЪРСКИ ПРОБЛЕМ?

Всъщност депресията след отпуска не е само проблем на служителя. С него основно трябва да се занимава както пряко отговорният мениджър, така и HR специалистът на компанията. При всички стратегии за превенция на синдрома, ако работодателят не е на мнение, че депресията след ваканция наистина съществува, връщането към работа ще бъде трудно. Защото ако се върнем на работа само за да намерим купчина документи и задачи, поставени от мениджъра, никакви техники за предотвратяване на депресия след празника няма да са достатъчни.

Подготовката на служителите преди и след ваканциите е от решаващо значение за подпомагането им да се адаптират към и от режима на отпуска. Преди ваканциите на служителите всеки мениджър е длъжен да се заеме с делегирането на задачи и балансираното натоварване на всеки един. Създаването на здравословно работно място, на което всички се радват да се връщат, е едно от най-добрите неща, които работодателят може да направи.

След празниците често забравяме къде сме спрели. Поради тази причина е жизненоважно да се осигури среща, на която всеки един да си припомни целите и задачите. Това е и подходящ момент за поставяне на нови цели, определяне на срокове и планиране на предстоящите седмици.

loading...


Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *