Рекорден брой от 500 учители успя да изкара на пазара на труда най-старият и утвърден факултет на ЮЗУ „Неофит Рилски“ в Благоевград – по педагогика. Въпреки коронавируса и извънредната обстановка студентите /редовна и задочна форма/ от всички бакалавърски и магистърски програми на четирите катедри: Предучилищна и начална училищна педагогика, Теория и методика на физическото възпитание, Социална педагогика, Управление на образованието и специална педагогика, успяха да се дипломират, като успешно положиха заложените два държавни изпита – теоретичен и практически.
Основен принос за провеждането на държавната предварителна изпитна сесия има зам. ректорът по учебната дейност на университета доц. д-р Ицка Дерижан, която е и зам. декан на Факултета по педагогика. По този повод преподаватели разказаха, че са били по домовете си, преподавайки онлайн на студентите през изминалия летен семестър, когато били известени, че държавните изпити няма да бъдат отлагани.
„Всъщност за нас като образователна институция не е толкова важно дали бакалаврите и магистрите ще положат изпитите сега или през есента. Това обаче е от голямо значение за самите дипломиращи се”, категорични са преподаватели от Факултета по педагогика, които бяха на работа и по време на отпуските си. Така целият академичен състав на основното звено се мобилизира и започва мащабна организация – изготвяне на графици, определяне на комисии, квестори, зали, оформяне на огромен обем документация, за да се даде възможност на бъдещите учители да завършват образованието си.
В подготовката се включва и РЗИ /Регионалната здравна инспекция/. Специалисти инспектират определените зали, издават предписания, включват се в цялостната дезинфекция. Наред с това се създават и специални „зелени коридори”, по които се осъществява движението. За да няма струпване, студентите от големите потоци „Предучилищна и начална училищна педагогика” и изобщо от всички специалности са разделени на групи от по 30 човека.
Изпити, защити на дипломни работи имаше в продължение на цял месец, даже и през уикендите, със сесии сутрин и следобед, като преподавателите и служителите стояха в университета по цял ден, за да могат да се явят всички 500 дипломанти. Конкретно теоретичните изпити минаха основно в 207 и 208 зала, които след аулата са с най-голям капацитет и при нормални обстоятелства събират над 200 студенти.
Както е известно, държавните практически изпити се провеждат по базовите училища и детски градини, като явяващият се изнася урок в съответната тематична област и влиза в ролята на учител. И тъй като това няма как да се случи сега, от Факултета по педагогика вземат иновативно решение.
Завършващите „Физическо възпитание и спорт” показват на практика наученото на спортните площадки и в залата на ЮЗУ. Ученици са техните колеги състуденти, а четиричленна комисия начело с ръководителя на катедра ТМФВ и зам. декан на факултета доц. д-р Даниела Томова наблюдават и оценяват уроците. Четвъртокурсниците и магистрите от другите специалности пък разработват план-конспект на урок /педагогическа ситуация в детската градина/ по предварително определен предмет, който представят пред комисия, също от 4-ма преподаватели.
„Не можехме да си позволим да отложим държавните изпити, защото това би означавало да оголим системата откъм кадри и да лишим стотици завършили семестриално да започнат работа”, заяви доц. Дерижан, която като преподавател също бе част от изпитните комисии.
В потвържение на думите си защо е толкова важно въпреки обстоятелствата, предизвикателствата, огромния обем работа и натоварване държавните изпити да се състоят, доц. Дерижан анализира, че предстои много учители да се пенсионират, а други изпитвали притеснения да работят при създалите се обстоятелства.
„В този смисъл нашите кадри са напълно подготвени да работят както с облачните технологии, така и да преподават в електронна среда”, категорична бе по повод 500-те нови педагози, готови да се влеят в системата на предучилищното и училищното образование, зам. ректорът.
Що се отнася до задължителните преддипломни практики по образователни и социални институции, стана ясно, че много от завършващите са ги изкарали още през януари и февруари преди пандемията. За тези, които не са успели, като част от четвъртокурсниците по „Социална педагогика”, от факултета също са намерили решение. Със съдействието на базовите учители и менторите си от университета те са се включили в дистанционното обучение на учениците и така са изкарали практиката си във виртуалните класни стаи.
Сред стигналите до „финалната права”, а и вече успешно положили двата изпита бе известната благоевграчанка Лидия Томова-Чимева, създател и ръководител на танцов клуб „Блясък”. Самата тя има бакалавърска степен по „Българска народна хореография”, магистърска по „Хореографска режисура”, сега завърши като магистър в задочна форма на обучение „Предучилищна педагогика” и работи по заместване в детска градина.
„Адмирирам усилията и неимоверния труд, който положиха нашите преподаватели, за да ни дадат възможност да се явим на държавните изпити сега, защото това наистина е много важно за нас и бъдешата ни реализация”, категорична бе Лидия и специално благодари на доц. д-р Ицка Дерижан и проф. д.н. Елка Янакиева.
Друга студентка от същата специалност – Йорданка Царева от Благоевград, пък изтъкна, че повечето свободни работни места се обявяват в края на август. Така всъщност, ако изпитите се отложат за септември или октомври, много от четвъртокурсниците и магистрите ще „увиснат”, защото учебната година вече ще е започнала и екипите по училищата и детските градине ще са окомплектовани.
„Това е най-добрият вариант за нас, защото без диплома никъде няма да ни вземат”, коментира Й. Царева, която е учител по домашен бит и техника, но сега с магистърската си степен се надява да започне работа в детска градина.
И докато чакаха да започне държавният практически изпит, студентите споделиха, че не се притесняват да дойдат на място в университета, защото мерките за безопасност се спазват стриктно, всички са с лични предпазни средства, навсякъде има поставени дезинфектанти, а залите, коридорите и повърхностите се третират периодично с препарати.
„Даже на теоретичния изпит 4 часа писахме с маски. И ако квесторите забележеха, че на някого маската е свалена дори и под носа, веднага идваха и правеха забележка”, разказаха магистрите задочници по „Предучилищна педагогика”.
Впечатление направи и че те се бяха подготвили изключително старателно за представянето си пред комисиите. Много от тях носиха подръчни материали като скици, пособия, че даже и плюшени играчки, за да пресъздадат в масимална степен конкретната педагогическа ситуация в детската градина. Така например Л.Томова пристигна с цял кашон бобени зърна в различни фази на развитие за падналата й се тема по „Околен свят”.
А иначе за практическия изпит преподавателите от комисиите с шлемове разрешиха на застаналия пред тях да си свали маската, за да разбират отчетливо какво говори, но предупредиха, че ще слушат много внимателно всеки един от представените уроци, като си запазват правото по всяко време да прекъсват изпитвания и да задават допълнителни въпроси.
На излизане педагозите благодариха за отдадеността и професионалзма на своите преподаватели и си пожелаха да се видят отново на официалната церемония по дипломирането. Но дори и такава да не се състои, абсолвентите са доволни и признателни за възможността да завършат сега.
Освен във Факултета по педагогика държавни изпити имаше и в Правно-историческия факултет, Факултета по обществено здраве, здравни грижи и спорт, Философския. В други факултети като Филологическия и Стопанския е взето решение предварителната държавна изпитна сесия да е през септември, а редовната през октомври.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА
Откога пенсионерите като алкохолната попивателна Жечев са в комисии за държавни изпити?