В благоевградското VIII СУ „Арсени Костенцев” отложиха провеждането на класните работи по български език, литература и по математика за третата седмица на месец януари 2021 г. с надеждата, че тогава учениците от прогимназиален етап /5-7 клас/ ще се върнат по класните стаи. По този начин искат да проверят знанията на учениците в присъствена форма, а не онлайн или в условията на провеждащото се в момента обучение в електронна среда от разстояние.
Както е известно, графикът за контролните и класните работи се утвърждава със заповед на директора в началото на учебната година. В случая ръководителят на VIII СУ Сергей Биров пуска нова заповед, с която коригира предишната си, и така изпитванията на учениците за приключването на първия срок са изместени след средата на месец януари. Причината е вмешателството, намесата на родители, близки на ученици, особено на по-малките, при настоящото дистанционно обучение. При онлайн уроците в кадър често попадат майки, баби, които стоят до децата, вземат отношение, даже дейно участват в часовете. Очевидно незнаещи, че всичко /всяко събрание за дадения час/ в електронната платформа се записва, или пък без да отдават значение на това, родители често обсъждат кой какво е казал, отговорил и самите те влизат в ролята на ученици.
„И през месец март, и сега виждаме какви са пропуските, недостатъците на обучението в електронна среда от разстояние”, констатира директорът на VIII СУ Сергей Биров. Той изтъкна, че в обичайната среда – в училище, при изнасянето на открити уроци обикновено присъстват учители, студенти, преподаватели. В електронна среда обаче часовете се превръщат в открити уроци за цялото семейство на ученика. Учителите преподават и работят под голям стрес и напрежение, защото всяка тяхна дума и жест се следят „под лупа” и щателно се обсъждат. В този смисъл е много по-добре самите ученици да покажат реалните си знанията на живо, в класната стая, където родителите нямат пряка намеса в учебния процес, категоричен е С. Биров.
Друг е въпросът какъв е смисълът майки и баби да подсказват на децата при провеждането на контролни и класни онлайн, и с какво изкараната по-висока оценка с чужда помощ ще мотивира ученика за усвояването на учебния материал и формирането на знания.
Именно темата за мотивацията при процеса на учене в електронна среда от разстояние е сред най-обсъжданите в гилдията. Данни от национално проучване на Институтта за изледване на образованието, проведено миналия месец, разкриват, че едва 20% от родителите смятат, че децата им са показали по-висока мотивация към процеса на учене от разстояние в сравнение с присъственото обучение.
На въпроса: „Какво ви затрудняваше най-много при оценяването на работата на учениците в условията на обучение от разстояние?”, учителите масово посочват отговори от типа на: „Учителят не може да бъде сигурен, че всички ученици работят самостоятелно”; „Това са най-нереалните оценки, защото не отразяват реалните знания на учениците, а по-скоро знанията на родителите”…
Надеждите са след връщането от 4 януари на учениците от 1-4 клас в класните стаи, по-късно това да се случи и за прогимназиален етап /5-7 клас/. „Ако това не се осъществи, ще преминем към провеждане на класните работи в електронна среда, от разстояние”, уточни С. Биров.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА
В VIII СУ – Благоевград отложиха класните работи по БЕЛ за края на януари с надеждата да са присъствени, при онлайн изпитването оценките са нереални, намесват се майки и баби…
loading...