Година след пожара на ферибот край остров Корфу българите, които пострадаха, и семействата на загиналите продължават да очакват справедливост. Огънят избухна в нощта срещу 18 февруари, а на борда имаше близо 130 души. 12 от всички пътници останаха в неизвестност, сред тях и наши сънародници. Предявени са искове за обезщетение чрез постигане на извънсъдебно споразумение, но за тези, които не са го направили, срокът вече изтича. Разследването все още е в ход, а според експерти подобни случаи се точат около 15 години.
Най-тежко пострадалият българин при пожара е Алекси Панев от кюстендилското село Раждавица. След изписването му от болницата в Корфу, където престоя две седмици, той е напуснал фирмата, в която работеше като международен шофьор. Завел е дело срещу бившия си работодател заради проблеми със застраховката, която е трябвало да има по време на командировката.
„Работил съм 3 г. в мината. Имам представа от пожари. Промъкнах се там, откъдето се вдигат вратите, за да се качим на кораба. Имаше процеп, през който минаваше димът. Оттам се дишаше чист въздух“. Това разказа преди дни пред Би Ти Ви Алекси. Той прекара повече от 10 часа в трюма на кораба, а след това лекарите в болницата се бориха за живота му в продължение на 15 дни.
„Прибрал съм се, благодарен съм на Господ! Моля се да съм жив и здрав, другото всичко се оправя и постига“, казва още Панев. Самият той няма ясна представа колко време е изкарал на горящия кораб. Спомня си, че обяснил на някого къде се намира точно на кораба. Има спомен и как спасителите рязали железа, за да достигнат до него.
„Замаян съм бил. Те ме хванаха, но след това ми се губи. Не помня. Казаха ми, че с хеликоптер са ме закарали до болницата. Сърдечна благодарност на всички в болницата в Корфу“, добавя той.
„Живи и здрави да са тези хора, които ме обслужваха в Гърция. Сърдечна благодарност и на тези, които ме извадиха, ако не бяха те, какво ще лекуваш? Но как да ги намерим? Не знам…”, заяви пред БНТ Алекси Панев.
Светослав Найденов пък показва снимката, която той и съпругата му изпратили на децата, за да ги уверят, че са добре.
„Ще има някакъв вид справедливост, но не е финансовата справедливост. Просто това, което човек е изпитал, е покъртително. Каквато и справедливост да получите, това си остава рана. Болка и вие живеете с нея”, заяви той.
След трагедията адвокати от България и Гърция са започнали да работят заедно, за да защитят правата на повече от 20 засегнати български граждани и фирми.
„Все още има работа на разследващите по кораба. Последно ни бяха уведомили, че преди 2 седмици отново се качиха експерти на кораба.
Останаха няколко души, които не бяха разпознати. Това означава, че не успяха да извлекат достатъчно материал от изгорелите трупове, за да се направи ДНК проба. Повечето от документите на пострадалите – било то на автомобилите, или на физическите лица, които са били пътници, са изгорели. Също така и товарителниците, документите на автомобилите и лични документи”, заявиха юристите и напомниха, че сроковете за търсене на обезщетение са кратки. Затова засегнатите не бива да предприемат грешни ходове. Особено когато става дума за неидентифицираните с ДНК експертиза.
„Не е необходимо да се прави процедурата по обявяване в неизвестност, защото това ще отнеме много време, а срокът съгласно Морските конвенции е твърде кратък и това значи, че който е тръгнал по пътя на процедурата по обявяване в неизвестност, ще изгуби правата си да иска обезщетение. В този тип трагични случаи, особено когато говорим за кораб, който се намира в морето, самите хора на кораба са в едно по-затворено пространство, имайки предвид, че се движат и много стоки, тези случаи се забавят много време”, заявиха юристите и допълниха, че засега компанията-собственик на ферибота е готова да сътрудничи и очакват развръзката с първите случаи.