Темата за т.нар. ранен прием /след 4 клас/ в математическите гимназии в страната е обект на множество коментари и полемики вече близо 15 години. Мнозина образователни специалисти се питат защо изобщо се реализира този прием, при положение че след 7 клас една част от учениците кандидатстват и отиват в други училища, а и подготовката по общообразователните предмети е една и съща. От МГ-тата пък защитават тезата, че математическите заложби се „събуждат” точно към 10-годишна възраст и така се дава възможност на децата да развият своя талант в областта.
Съгласно действащите нормативни документи математическите гимназии имат право да приемат не повече от 2% от броя на учениците, завършващи 4 клас в областта, за съответната учебна година. Въз основа на това в държавния план-прием са утвърдени 2 паралелки с по 26 ученици – по една за ПМГ „Яне Сандански” – Гоце Делчев и една за ПМГ „Акад. С.П. Корольов” – Благоевград. И докато дирекорът на Математическата гимназия в Гоце Делчев Елка Божикова твърдо отстоява позицията, че по-важно е качеството, а не количеството и държи да обучават по 26 деца в 5 клас, то откакто застана начело на ПМГ – Благоевград преди 4 години, Николай Каращранов прави непрекъснати опити да завиши двойно приема или да разкрият още една паралелка. По въпроса директорът ходи да търси съдействие и от министъра на образованието.
Това предизвика сериозно напрежение и ръководителите на училищата в Благоевград, обучаващи четвъртокласници, Съюзът на работодателите в системата на народната просвета и СБУ написаха протестна декларация до просветния министър и до началника на РУО. В нея те посочиха, че завишеният прием на ученици в 5 клас ще наложи сливането и закриването на паралелки след четвърти клас, което ще влоши образователната среда в училищата и общините и ще породи социално напрежение.
След този си неуспешен опит да обучават по 52 вместо досегашните 26 ученици Н. Каращранов смени тактиката. По време на обсъжданията на план-приема за предстоящата учебна 2020/2021 г. в заседателната зала на РУО той предложи сделка, а именно да увеличат приема на петокласници на две паралелки, като намалят паралелките в 8 клас от 6 на 5. Сред посочените аргументи бе, че много ученици показвали отлични знания и резултати на състезанията, но „оставали под чертата” именно заради ограниченията в приема на една паралелка в 5 клас.
Какъв математически потенциал са демонстрирали искащите да учат в ПМГ след 4 клас и ощетени ли са деца с математически заложби провери репортер на „Струма”.
През изминалата учебна 2019/2020 г. са проведени две математически състезания за ученици в 4 клас – олимпиадата по математика и „Математика за всеки”, като резултатите служат за прием в 5 клас в профилираните гимназии. На областния кръг на олимпиадата са се явили 128 ученици /110 в ПМГ – Благоевград и 18 в ПМГ – Гоце Делчев/. Броят на явилите се е два пъти по-голям в сравнение с 2018/2019 г. и това се дължи на факта, че за тази учебна година всяко училище самостоятелно подготви задачите за общинския кръг по математика за 5-7 клас. Така от 128 ученици 87 са изкарали от нула до четири точки, 28 са с резултат от 5-10 т., съответно 10 са постигнали успеваемост от 11 до 16 т. и само трима са в най-горната част на скалата от 17 до 21 т.
Конкретно за ПМГ „Акад. С. П. Корольов” от 110 явили се 98 са получили резултат под 10.5 т. Или казано по друг начин, 73,64% от учениците са получили до 25 % от общия брой точки, 15,45% са с резултат от 26 до 50% от общия брой точки и само 8,18% са получили от 51 до 75 и от 76 до 100%.
Тоест 89,84% от учениците в областта са с успеваемост под 50% от общия брой точки.
Публична тайна е, че специално в Благоевград, водени от амбициите си, родители записват децата си на частни уроци по математика още от втори , че дори и от първи клас. Семейните бюджети олекват с няколко хиляди лева, но какъв е резултатът от това, всеки сам може да прецени на база на статистиката.
А иначе първа и втора задача от областния кръг са от общообразователната подготовка, а трета задача е от допълнителната подготовка. Анализите показват, че учениците се затрудняват при извършването на действията умножение и деление с едноцифрено и с двуцифрено число, имат пропуски при определяне реда на действията, както и при решаване на текстови задачи за намиране на обиколка и лице на правоогълник и квадрат.
В състезанието „Математика за всеки” знанията и подготовката си са показали 102-ма ученици /като нито един от явилите се не е постигнал успеваемост в диапазона 81-100 точки, или с други думи, отличните знания са нула. От 65 ученици, явили се в ПМГ – Благоевград, 61 са с резултат под 50 т., като 60% са получили до 25 т., 33,85 % – от 26 до 50 т., 4,62% са съответно от 51 до 75 т. и само един ученик попада в графата 71-80 т.
Класирани за прием в 5 клас в ПМГ „Акад. С. П. Корольов” за предстоящата учебна година са общо 53 ученици. Така погледнато, „под чертата” действително остават 27 деца. Впечатление обаче прави прекалено „голямата ножица”. Така първото прието дете е с 350 точки, следващите съответно са с 335 т. и 305 т., след 11-ия влязъл точките падат под 200 и накрая стигат до 100, като последният /или 53-ия класиран/ е с 56,80 т.
На второ класиране в паралелката в 5 клас са обявени 4 свободни места, което дава възможност на класираните съответно на 27-о, 28-о и 30-о място да се запишат и да станат ученици на ПМГ – Благоевград.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА
Истинската причина е намаляващия брой на деца и пълното опростачване и чалгаризиране на нацията. Впрочем цитираните резултати от олимпиадите го потвържданат!