Въвеждане на единна минимална цена за шофьорския курс за „В“ категория ще искат инструктори от Благоевград на планираното през септември събрание в КАТ по повод влизането в сила на промените за обучение на шофьори. Това съобщи за вестник „Струма“ инструкторът Георги Бързаков, като коментира нововъведенията, които се очаква да влязат в сила през есента. Те включват увеличение на часовете за кормуване от 31 в момента на 45 часа, като от тях 2 или 4 ще са нощно кормуване и 4 на автомагистрала. Очакванията са да има промени и в листовките, от които ще отпаднат въпроси, считани за глупави и ненужни.
„31 часа са много малко за практически занятия! В повечето случаи инструкторите сме опрени до стената, виждаме след 31-ия час, че курсистът не може да кара, предлагаме му да отложим изпита, за да вземе няколко допълнителни часа, а те започват да си мислят, че ги изнудваме за пари! Не разбират, че на практика искаме да им спестим пари и нерви от няколко поредни явявания на практически изпит пред ДАИ. Родителите почват да звънят: „Детето е отличник, как така го скъсаха?!“. Имах курсистка, която 4 пъти се явява на практически изпит и книжката й излезе 1200 лв. На кафе ме пита дали може да си я купи, защото смята, че я заслужава. Не разбират, че това не е като да влезеш в магазина и да дадеш пари за мебел, трябва да покажеш умения, за да не си опасен на пътя“, разказва случки от практиката си Г. Бързаков.
В момента масовата цена на шофьорския курс е 650 лв., въпреки че има и по 300 лв., и по 1200 лв. Всеки допълнителен час кормуване обаче струва 25 лв.
„С увеличението на часовете по кормуване курсистите ще са по-уверени в себе си като отидат на изпит. Има хора, които са перфектни по време на обучението, но на изпита блокират, психически не издържат напрежението и започват да правят грешка след грешка“, разказва инструкторът. Той е убеден, че ако се направи статистика на курсистите за кой пореден път се явяват на изпит пред ДАИ, ще се види, че от първи път взимат книжка не повече от 5 до 7 %. Останалите се явяват за втори, трети, четвърти , пети път. „А изпитващите в Благоевград са може би най-добрите в страната, дават нормални маршрути, говорят спокойно, да не стресират курсистите, но от тях се иска да положат усилия“, обяснява Бързаков.
Очакванията са цената на шофьорския курс за любители да стане поне 1200 лв. по разчети на инструкторите. „Щом могат по 1000 лв. за айфони, защо да не могат да дадат и за шофьорски курс?!“, риторично пита инструкторът и изброява, че от таксата освен заплати се плаща и задължителното ДДС. „Трябва да има единна минимална цена в цяла България. Така половината фирми „копърки“ ще изгорят. Не може една фирма да работи на сегашните цени от 650 лв., а друга на 300 лв., тъй като двете фирми плащат ДДС на обявената си цена. При ниската тарифа извън декларираната цена курсистите плащат допълнително вътрешни изпити и какво ли още не, но тези пари се прибират направо в джоба от инструкторите или собствениците на фирми, без да се облагат с данъци. Накрая се оказва, че книжката излиза над 700 лв. с доплащанията“, обяснява Георги Бързаков.
В момента за изпитите пред ДАИ инструкторите взимат различна цена от курсистите – при един е 40 лв., при друг – 50, при трети – 70, четвърти взимат 110 лв. Базовите цени, на които работят болшинството учебни центрове е 40 лв. за листовки и по 70 лв. за практически изпит.
Заради питане на „Струма“ Бързаков специално провери цените в ДАИ и се оказа, че за теорията за всички категории цената е 20 лв., практическият изпит за категория „В“ струва 12 лв., а за останалите е по 20 лв. До момента вдигане на цените на изпитите не е коментирано.
„Уловката на повечето учебни центрове е във вътрешните изпити, разкрива инструкторът: – Би трябвало те да са безплатни и да са включени в цената на курса, но курсистите късно разбират, че трябва да си платят например 50 лв. за вътрешен изпит. Като направи 12 грешки, го късат и се налага да повтаря, потретя вътрешния изпит. Така курсистът си плаща, докато не прескочи границата. Докато не минат вътрешния изпит, във фирмата няма смисъл да ги пускат на листовки пред ДАИ, защото по този начин няма да приберат парите за себе си, а курсистите ще плащат на ДАИ“, сочи подробности „от кухнята“ Бързаков. Той смята, че нуждата от актуализиране на цената на шофьорските курсове никой в системата няма да оспорва не само заради данъците, но и заради високите цени на горивата.
ДИМИТРИНА АСЕНОВА