
Нулев интерес проявиха гражданите на община Сандански към публичното обществено обсъждане за бъдещето на старата автогара на ул. „Малешевска” и на новата на ул. „Т.Каблешков”, както и към разпределението на маршрутните автобусни линии. Обсъждането се проведе в големия салон на сградата на Дома на културата при рехаво присъствие на общински съветници. В залата бяха Явор Аргиров от ресорната комисия към ОбС, представители на общинска администрация, управителите на новата автогара в лицето на Румен Пачов и на старата – Искра Геренска. Обсъждането има за цел да се избере подходящ модел за функциониране на автогарите в община Сандански.
Управителят на старата автогара И. Геренска предложи следното: „Да се спази Законът за автомобилните превози, чл. 22, ал. 1, т. 2, при който автобусите трябва да преминават и през двете автогари. Автобусите, обслужващи маршрутни разписания на автобусни линии от републиканската транспортна схема, тръгващи от Сандански до София и обратно, началната и крайна спирка да е автогарата на ул. „Малешевска”. Автобусите, обслужващи маршрутни разписания на автобусни линии от областна транспортна схема, това са автобусите, които тръгват от Сандански до Благоевград, Кресна, Струмяни и обратно до града, да имат за междинна и крайна спирка също автогарата на ул. „Малешевска“. Автобусите, обслужващи маршрутни разписания на автобусни линии от областната транспортна схема – това са автобусите, тръгващи от Сандански за селата Илинденци, Никудин, Добри лаки, Микрево, Гореме и обратно до Сандански – да са също с начална и крайна спирка автогарата на ул. „Малешевска“. Същото да се отнася и за автобусите, обслужващи маршрутни разписания на автобусни линии от общинската транспортна схема, това са автобусите от Сандански за селата и обратно. За автобусите, обслужващи маршрутни разписания на автобусни линии от републиканската транспортна схема – това са автобусите тръгващи от Петрич, с. Кулата за София и обратно до Сандански, автогарата на ул.
„Малешевска“ да е междинна спирка. За автобусите, обслужващи маршрутни разписания на автобусни линии от областната транспортна схема, преминаващи през Сандански от Петрич, с. Първомай за областния град Благоевград и обратно през Сандански, междинна спирка да е отново автогара на ул. „Малешевска“. В заключение Геренска се обърна към организаторите, като предлага да се провери на какво основание автобусите от общинската транспортна схема качват и оставят пътници от спирки на градския транспорт. Има ли сключени договори с превозвачите от общинската транспортна схема и договори за маршрутни разписания? И как ще се сключи договор за автогарно обслужване с автобусните превозвачи, след като липсва договор за маршрутно разписание, което е нарушение? Геренска попита още кой ще поеме отговорността при една проверка на ДАИ? Тя апелира да се изчислят преминаванията на т. нар. Шатъл Бус – 12, които са твърде малко. И продължи към организаторите с думите: „Сега се сетихте, че трябва да представите комфортна и благоустроена среда на пътниците, посрещачи и превозвачи. С вашите нови-стари предложения вие отново лишавате „Автогара Сандански” ООД, намираща се на ул. „Малешевска“, от автобусите на републиканската и областна транспортна схема в полза на вашия колега, общински съветник, Румен Пачов. Това не е смисълът на Закона за автомобилните превози, съгласно който двете автогари трябва да участват във всички транспортни схеми – общинска, областна и републиканска. Категорично заявявам, че сме против това решение на Общинския съвет, което сега община Сандански предлага за обществено обсъждане. Това за пореден път води до дискриминация на дейността на старата автогара и поставя в привилегировано положение новата автогара, собственост на Р. Пачов. В рамките на една година заведохме множество дела срещу община Сандански и някои от тях спечелихме.
На 28.07.2021 г. на заседание на Общинския съвет съветниците само с 12 гласа, което е под 50%, решиха автогарата, намираща се на бул. „Тодор Каблешков“ да бъде начална, междина и крайна спирка на територията на община Сандански по автобусните линии от републиканската и областна транспортна схеми. Определиха старата автогара като начална и крайна спирка само за линиите от общинската транспортна схема. Реагирахме, че това решение ще доведе до големи неудобства на пътниците, до оскъпяване стойността на билетите, до фалит на старата автогара, но никой тогава не пожела да ни чуе.
На 30.09.2021 г. на заседание на Общинския съвет се отмени решението по предложение на ЕТ „РУМИ -Румен Пачов“, собственик на новата автогара. Последва ново решение в полза на новата автогара, с разлика, че решението подлежи на предварително изпълнение на основание чл. 60, ал. 1 от АПК. То бе обжалвано от мен като управител на старата автогара. На първа инстанция Административен съд отмени разпореждане, с което е допуснато на основание чл. 60, ал. 1 от АПК предварително изпълнение на същото решение по протокол №10 от заседание на ОбС, проведено на 30.09.2021 г. Въпреки тази отмяна на решението със заповед на кмета на община Сандански от 28.10.2021 г. се определя автогара Сандански, намираща се на ул. „Тодор Каблешков“, за начална, крайна и междина спирка от републиканската и областна транспортна схема. Същата е изпратена до превозвачите, без да бъдем уведомени, и влиза в сила от 01.12.2021 г. Същата заповед е обявена за нищожна от Административен съд на първа инстанция. През тази година направихме допитване с гражданите. Голяма част от тях са категорични, че желаят да остане да функционира старата автогара, а не да се закрива. Макар че съветникът Явор Аргиров ме обяви в манипулиране на общественото мнение, питам аз какви приходи постъпват от старата и от новата автогара, какви маршрутни разписания изпълняват, има ли сключени договори между община Сандански и превозвачите. И при тези условия как ще функционира старата автогара. С това решение на Общинския съвет се създадоха много неудобства на гражданите в общината и туристите. При пътуване те имат два варианта за придвижване. Единият е чрез ползване на таксиметровите услуги, които струват от 3.50 до 6.00 лв. минимум, а това води до оскъпяване на билетите. Билетът до София е 16 лв., до Благоевград – 8.00 лв., до Струмяни – 3.00 лв, плюс такса за таксито. До Благоевград билетът в двете посоки скача на 26.00 лв. Вторият вариант е ходене пеша в дъжд, сняг, слънце с чанти в ръка и куфар. Има пуснати жалби от граждани на община Сандански, които са недоволни от преместване на автобусите от републиканската и областна транспортна схема и желаят тези автобуси да преминават и през старата автогара. При добро желание могат да функционират и двете автогари, без да бъде за сметка на превозвачите и пътуващите, а да бъде за сметка на собствениците на автогарата”, каза Искра Геренска.
Управителят на новата автогара Румен Пачов също е представил становище, в което с печат и подпис автобусните превозвачи са заявили, че желаят начална и крайна спирка на маршрутните линии от общинската, областната и републиканска пътна мрежа да е новата автогара на ул. „Тодор Каблешков“. Предстои да се гласува ново предложение в Общинския съвет за бъдещето на двете автогари, след като решението от 30.09.2021 г. се обжалва във Върховен административен съд – София от Искра Геренска, а заповедта на кмета на общината, с която обявява новата автогара за начална, крайна и междинна спирка от областната транспортна схема, е обявена за нищожна от Административен съд.

ЛИДИЯ МАНЕВА