Бившият общински съветник Кирил Илиев, който е и вносител на първата наредба за платено паркиране в Благоевград, поиска думата в новата рубрика на вестник „Струма“ – „Гражданска трибуна“, по повод внесената от кмета М. Байкушев проектонаредба. Ето позицията на К. Илиев:
Скандална лобистка промяна в проекта за нова наредба за платено паркиране в центъра на Благоевград може да цели набавяне на имотна облага. Предложението е на кмета Байкушев, той иска от общинските съветници да задължат всички да ползват конкретно приложение PayPark, като по този начин се нарушават поне три закона. Напълно незаконно е в нормативен документ на общината, общо задължителен за всички граждани, да се посочва конкретно име на софтуерен продукт – мобилно приложение, и да се задължават търговско общинско дружество и всички граждани да ползват точно този продукт. Трябва да се провери дали е спазена процедурата по ЗОП за избора му, защото това не е ясно. Това може да създаде предпоставки за нерегламентирано, да не кажа престъпно, облагодетелстване посредством наредбата и прокуратурата трябва да направи проверка дали не е извършено по този начин длъжностно престъпление. Може да се окаже, че са нарушени освен Закона за защита на конкуренцията, но и НК и ЗОП, най-малкото защото е поставен в привилигировано положение чрез наредбата даден софтуерен продукт за сметка на друг.
На второ място, да се провери дали не се нарушава чл. 387, ал. 1 и 3 от Наказателния кодекс, който визира длъжностно престъпление със създаването на нормативен документ, с който се облагодетелства трето лице, в случая фирмата разработчик. Какво ще стане с останалите доставчици, кой е решил и на какво основание точно това приложение и този софтуерен продукт да бъде приложен без проведена обществена поръчка“ Ако се проведе такава и друг доставчик спечели, наредбата ли ще променяме“! То е същото като да се приеме решение, че всички граждани на територията на общината ще ползват услугите на един определен мобилен оператор и да го споменем изрично в общинска наредба.
Второто неясно обстоятелство е колко ще печели въпросното дружество при увеличаване на цената за паркиране на 2 лв. на час“ Повече, отколкото когато е един лев, нали“ Това не е посочено в проектонаредбата и възниква въпрос дали цената не се вдига, за да се облагодетелства това дружество“ Това също следва да се установи. То може да прибира 1 лв. или 1,50 лв. от таксата, която ще плащаме за престой в „синя зона“, никой не знае.
От сайта на община Банско, където е въведен същият продукт, е видно, че там процедурата за избор на приложението PayPark е проведена, като в наредбата им не е фиксиран кой точно да е доставчик. Ако ОбС – Благоевград приеме наредбата в този й вид, тя не само ще е незаконна, но трябва да стане обект на прокурорска проверка с вероятност за образуване на наказателно производство, защото създава възможност за облагодетелстване и корупция в особено големи размери.
Като вносител на проекта на първата наредба за платено паркиране в „синя зона“ в Благоевград преди години, бях предложил зоната да се обособи като каре, а не улица по улица, защото във втория случай, който и сега е предпочетен, остават „тъмни петна“ – междублокови пространства, които не са отбелязани, но се ползват от хората за безплатно паркиране, и това често става причина за конфликти. Навсякъде в другите общини платеното паркиране е на зони, но тук общинските специалисти явно нямат достатъчно добра професионална подготовка и компетентност и не разбират естеството на проблема.
Ще припомня, че при един от блоковете до градската градина неотдавна се бе стигнало до самоуправство от живеещите, които бяха монтирали сами ограничители за останалите шофьори. По-удачно според мен би било платеното паркиране в центъра да се раздели на две зони – зелена, в топ центъра, с по-висока такса, например 1,50 лв., и синя. Бих предложил също като социална услуга за гражданите да се отделят няколко паркоместа в близост до общината, където хората да могат да паркират безплатно за 15 минути, колкото да отскочат да платят данък, такса, да подадат заявление или документ в кметството.
Пълен абсурд обаче е въвеждането на „синя зона“ и в събота. То не би било икономически рентабилно и няма да допринесе за нищо, само ще създаде напрежение. На първо място, ще се съсипе бизнесът в центъра, защото хората няма да плащат паркинг, за да пият кафето си на площада. Чужденците – гърци и македонци основно, които идват в града през уикенда, не могат да пращат SMS-и и това ще им създаде сериозен проблем. На стюардите ще трябва да се плаща извънреден труд или двойно, ако е празник. За да отиде човек до пазара да направи оборот на бабите, ще трябва да плати 2 лв. на час, а това ще изпрати доста благоевградчани на пазара в съседно Делчево и няма да помогне на производителите, които всяка сряда и събота се надяват да реализират продукцията си.
Изненадващо за мен е, че в проектонаредбата не се предвижда монтиране на паркомати на 3-4 ключови места като вариант за плащане. Имаше такава идея от предишното ръководство на „Паркинги и гаражи“ и доколкото знам, имаше направени постъпки за реализирането й. Паркоматите са добра алтернатива за плащане, стюардите ще запазят работата си, която ще е основно контролна, но ще се сведе до минимум субективният фактор при таксуване в брой срещу фискален бон.
Апелирам настоящите съветници да поставят тези и още въпроси пред администрацията, преди да вдигнат ръце да гласуват един толкова важен за хората документ като наредбата за паркиране в „синя зона“. Общинският инспекторат смятам, че трябва да бъде натоварен с ангагжимента да проверява за паркиране в зелените площи, това масово продължава да се случва в кварталите. Паякът в момента не може да вдига неправилно паркиран автомобил по сигнал, аз съм се обаждал над 10 пъти при подобни случаи и реакция не е имало, а така ще се толерира гражданският контрол.
Завишаване на цената на пропуските за безплатно паркиране на живеещите в района на „синя зона“ е задължително и адмирирам предложеното увеличение на 125 лв. на година. В последните години ударно се строи в центъра, скоро се очаква над 200 нови апартамента да има и с издаването на пропуски няма да има нужда от „синя зона“, защото няма да има свободни места. Този проблем ще се реши само с по-високи такси.
Добра стъпка е, че в проектонаредбата пада привилегията за хотел „Монте Кристо“, който ползва безплатни паркоместа, пада и привилегията за общинските съветници и селските кметове, които, макар и символично, да плащат по 25 лв. По мое предложение предишният ОбС прие като насърчителна мярка безплатно паркиране на електромобилите в центъра. Имам информация, че в момента около 30-35 такива автомобили заемат паркомясто по цял ден в центъра. Някои от тези коли са доста скъпи и за собствениците им не би било проблем да си плащат, затова бих предложил и за електромобилите да се въведе часови лимит от 3 часа като за останалите водачи, завършва позицията си за новата проектонаредба Кирил Илиев.
Свързахме се с кмета М. Байкушев с въпрос за казуса с посочването на конкретното мобилно приложение PayPark за плащането на „синя зона“. Ето и неговия коментар:
Става въпрос за безплатно мобилно приложение за електронно плащане, което е разработка на доставчика на услугата за SMS паркиране на “Паркинги и гаражи” ЕООД. Съществува и се използва отдавна и със сигурност отпреди сегашния управител на дружеството. Ще анализираме дали посочването на приложението в наредбата като един от възможните способи за плащане е нарушение на закона и ако да, ще предложим изменение в тази посока преди заседанието на Общински съвет в петък.