Вестник „Струма” открива нова рубрика „Гражданска трибуна”

Вестник „Струма” открива нова рубрика „Гражданска трибуна”.

На страниците на вестника читателите могат да коментират общественозначими теми, да задават въпроси към институциите, да правят предложения по обявени за обсъждане проекти и наредби.

Телефон за връзка с екипа ни: 073//885702.

Стартираме новата рубрика с коментар на благоевградчанката Първолета Евтимова по искането на Община Благоевград за ново увеличение на такса смет.

Бизнесдамата Първолета Евтимова: Община Благоевград трябва да разработи справедлива методика за определянето на такса смет на база количество генериран отпадък

Бизнесдамата Първолета Евтимова оспорва в Административен съд решението на ОбС – Благоевград от 29.12.2023 г., с което бе увеличена такса смет на 2,5 промила. Жалбата бе подписана от още три благоевградчанки, след което се присъединиха и други граждани. Делото е висящо, но междувременно кметът на Благоевград Методи Байкушев направи искане за ново увеличение на такса битови отпадъци на 2,95 промила, което бе поставено на обществено обсъждане.

Първолета Евтимова, която освен с бизнес активно се занимава и с граждански сдружения, коментира пред „Струма“ новото предложение за актуализация на такса битови отпадъци в Благоевград.

„Определянето и въвеждането на справедливо заплащане на такса битови отпадъци е въпрос, който от години не е решен в Община Благоевград, за разлика от общини като Свиленград, Баните и някои други, които много отдавна са разработили методика физическите лица и фирмите да заплащат такса битови отпадъци на база количествен показател, а не на база стойностен, каквато е данъчната оценка на имота. Няколко граждански сдружения и съмишленици отдавна се интересуваме и проучваме добрите практики как е решен въпросът в други общини в страната и в Европейския съюз и искаме кметът и общинските съветници да предприемат действия да стане възможно прилагането им и в нашата община. Делото в Административен съд срещу решението на Общински съвет – Благоевград от 29.12.2023 г., с което бе увеличена такса смет на 2,5 промила, все още не е приключило поради присъединили се на няколко етапа към нашата жалба още около 15 човека и поискана от нас счетоводна експертиза, която все още не е направена, за да стане видно кои пера от план-сметката са завишени, с колко и как е определено таксата да се промени конкретно с тези промили на увеличението.

Предложеното от кмета увеличение на такса битови отпадъци бе направено единствено поради това, че не достигали финансови средства от събраните приходи от такса смет за покриване на разходите по сметосъбиране, транспортиране, депониране, почистване и други дейности, заложени в план-сметката за следващата година. Тези мотиви според нас са неоснователни, тъй като няма анализ и финансова обосновка, от които да е видно как точно е определен процентът на увеличение на промилите. Също не са изложени мотиви относно метода на определяне на основата за изчисляването й. Законът въвежда като основно правило тази такса да се определя според количеството на битовите отпадъци. В община Благоевград все още основата за определянето е данъчната оценка на имота и на практика се получава като втори данък за имота. Не е спазен и законово определеният принцип за съразмерност. По този начин  самотен пенсионер в центъра на града заплаща несправедливо многократно по-голяма такса, отколкото многодетно семейство в крайните квартали или селата, които логично генерират по-голямо количество битови отпадъци. Това е вид услуга и всяко задължено лице или фирма трябва да заплаща за количеството и качеството на услугата, която получава.

На миналогодишното обществено обсъждане на промените в Наредбата за местни данъци и такси бе даден само 14-дневен срок за обществено обсъждане заради форсмажорни обстоятелства, вместо 1 месец. Под изключителни или извънредни случаи по смисъла на закона се разбират най-вече форсмажорни обстоятелства като природни бедствия, аварии, война и други подобни. Недопустимо е като изключителни случаи да се квалифицират индивидуални субективни доводи на кмета, който е вносител на проекта за изменението на наредбата, поради това, че встъпил в длъжност на 14.11.2023 г. и нямал време да се запознае с финансовото положение на общината. Този случай с периода на встъпване в длъжност не е изключителен. Обикновено изборите за кмет са през октомври и предходни кметове са встъпили в длъжност по това време в края на годината /например някои от последните кметове: Румен Томов на 11.11.2019 г.; Атанас Камбитов на 05.11.2015 г. и други/. Законът въвежда изискването изрично да се посочат причините за по-краткия срок на обществените консултации в мотивите, наложили това с детайлно описание и позоваване на конкретни обективно обосновани обстоятелства, накарали ги да считат, че е налице изключителен случай.

Сега при новото искане за повишаване на такса смет на 3 промила е даден 30-дневен срок за обществено обсъждане.Ще се запознаем подробно с мотивите и предложението за поредното повишаване на такса битови отпадъци от 2.5 на 3 промила. Ще обсъдим и представянето на становище. За отбелязване е фактът, че миналата година нито едно от направените предложения и подадени становища не бе прието и взето предвид при  решението на ОбС – Благоевград от 29.12.2023 г., с което бе увеличена таксата на 2,5 промила. 

За съжаление, по мое мнение, не само не се е подобрило управлението на отпадъците в община Благоевград, но в много насоки се е влошило. След като се разбра, че сме подали жалба в съда относно увеличената такса смет, много хора се обръщат към нас с оплаквания и молба за съдействие за разрешаването на проблеми относно сметосъбирането, което често понякога се извършва некачествено – само се минава, поглежда се в контейнера и ако не е прелял от събраните отпадъци, се подминава. Задават ни се въпроси кой и как контролира почистването и дезинфекцията на автомобилите за сметоизвозването, тъй като в много случаи, особено в летния период, след минаването на колата се разнася дълго време неприятна миризма.

Питат къде има обявен телефон за подаването на сигнали, има ли оповестен график и къде за сметосъбирането по всяка улица и селата, има ли места и къде са за предаването на опасни отпадъци. Задават множество други въпроси, които според нас не са решени.

Моето мнение е, че всеки човек би се съгласил да плаща за дадена услуга повече, ако му се предлага подобрение на тази услуга. За съжаление, в община Благоевград не се забелязва подобрение на услугата, въпреки че напоследък таксата се увеличава ежегодно с единственото обяснение, че събраните такси не покриват разходите.

Считам, че отговорност на общината е да разработи правилна справедлива методика за определянето на таксата смет на база количество генериран отпадък, да повиши контрола на качеството на сметосъбирането и сметоизвозването, да направи добра организация и увеличи отпадъците, предавани за рециклиране, за да има допълнителни приходи. Накрая, но не на последно място, да се повиши събираемостта на таксата смет до максимален размер, защото при ниска събираемост с увеличаването се наказват изрядните платци за сметка на тези, които не плащат.

loading...


Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *