Неочакванo нововъведение разтресе образователната система и предизвика смут и недоумение сред педагозите. Причината за тревогата и притеснението, обхванали директори и учители, е, че в новите дневници липсва графа за вписване на закъсненията на учениците. Досега в този важен училищен документ фигурираха графи за отсъствия за часа и закъснение до 15 мин., където учителите нанасяха номерата на учениците, влизащи в средата на учебния час например. Съответно закъснението до 15 мин. от началото на часа се отчиташе като 1/3 отсъствие, а три закъснения без уважителна причина се считаха за едно неизвинено отсъствие.
В дневници за учебната 2017/2018 обаче, необяснимо как и защо, графата за закъснения просто изчезна. На практика това означава, че една епоха в родното образование остава в историята – закъсненията в училище вече не съществуват.
Какви са мотивите за „революционната иновация“ очевидно никой не знае, в това число и самият министър на образованието Красимир Вълчев, но педагозите лансират две основни версии.
За никого не е тайна, че учениците, особено от гимназиален етап /8-12 клас/, натрупват повечето си отсъствията именно от закъснения. Според тях МОН, макар и тихомълком, съвсем умишлено е премахнало въпросната графа, за да може в края на годината да отчете и да се похвали, че отсъствията са намалели. Други са категорични, че някой задрямал чиновник в министерството просто е забравил да заложи графата в новите дневници.
Каквато и да е причината за грациозния гаф, проблемът е изключително сериозен, особено за гимназиите и средните училища, обучаващи по-големи ученици. В опит да решат сложния казус представителите на най-многобройната професионална общност в страната трескаво започнаха да се консултират и коментират помежду си.
„Какво да правим, как и къде да нанасяме 1/3 отсъствия? Това, че няма закъснения, означава ли, че учениците могат да влизат в час, когато си искат, включително и 5 минути преди да бие звънецът? Ако пишем отсъствията в началото на часа, няма да е справедливо спрямо закъснелите с 5-10 мин. Обратното пък – нанасянето на отсъстващите в края на часа ще доведе до анархия. А какво ще се случи, ако ученик не дойде за началото на часа, това не се документира никъде, а в същото време, не дай си боже, нещо се случи с него? Кой ще носи отговорността тогава?” – това са част от множество въпроси, които педагозите повдигат в търсене на решение.
На този етап те съвсем основателно предпочитат да не информират подробно учениците за „неочакваната придобивка”, а МОН бе залят с настояване за разяснения по въпроса.
„Във връзка с липсата на нормативен регламент относно отразяването на закъсненията на учениците за учебен час и новото графично оформление на дневниците на паралелки моля да разпоредите тълкуване от дирекция „Правна“ по въпроса дали регламентирането на закъснение до 15 мин. с 1/3 отсъствие по неуважителни причини в правилниците за дейността на училището е законово и може да води след себе си санкция за ученика. СРСНПБ счита, че отпадането на този регламент в нормативната уредба крие сериозен риск от злоупотреби с присъствието на учениците в учебните часове“, се казва в писмото, изпратено от председателя на Съюза на работодателите в системата на Народната просвета Надежда Николчева до заместник-министъра на образованието Таня Михайлова.
На среща със столичните директори министър Вълчев е обещал проблемът със закъсненията на учениците да бъде разгледан. Екип на МОН заедно с представителите на работодателските организации – Асен Александров и Надежда Николчева, са уточнили новите текстове. Към момента обаче МОН не е спуснало официални указания и разпоредби по казуса, а липсата на точни и ясни правила води до парадокси. „С какво писането на отсъствие, при положение че си в час, мотивира учениците да идват на училище? В същото време представете си какъв хаос би настанал, ако 800 ученици започнат да влизат и излизат от час, когато си поискат. Значи какво излиза – обикаляме по къщите едва ли не насила да вкараме деца в училище /б.р. става въпрос за механизма за обхващане и задържане на децата в училище/, а в същото време гоним тези, които искат да учат, защото МОН не ни спуска точни и ясни указания по въпроса със закъсненията”, заявиха учители.
„Не виждам повод за тревога и безпокойство, още по-малко за драми. Ще пишем закъсненията в графата за забележки“, разясни директорът на 5-то СУ Мария Тричкова.
Притеснението обаче се засилва и от факта, че според наредба № 8 на МОН за информацията и документацията официалните училищни документи с прилежащите им реквизити трябва да се попълват еднакво от всички училища. Не може да пишем в дневниците, както си искаме. Ами ако нанасяме закъсненията в „забележки” и после МОН разпореди нещо друго, ще се окаже, че сме нарушили наредба № 8, и най-вероятно ще бъдем наказани”, признаха учители. От страх да не объркат нещо по дневниците някои училища в Пиринско обмислят да прошнуроват, прономероват обикновени тетрадки, в които да нанасят закъсненията. Тази идея обаче бе отхвърлена от образователни специалисти, които разясниха, че тетрадките не са официален училищен документ и правно грамотни родители тутакси биха осъдили училище, позволило си да отразява закъсненията по такъв начин.
„Когато дадено нещо не е ясно регламентирано, започват интерпретации и тълкувания кой как намери за добре“, коментира директорът на VІІІ СУ Сергей Биров. Той анализира, че най-логичният изход от казуса е с решение на педагогическия съвет през заповед на директора училищата да променят правилника си за дейността така, че да регламентират въпроса със закъсненията.
От Гимназията по икономика обаче разкриха, че понятието закъснение не само че не е дефинирано, а изобщо не съществува в новия Закон за предучилищното и училищно образование „А кои сме ние, за да регламентираме нещо несъществуващо в закона?”, питаха от ПГИ, като подчертаха, че образователната система не работи на базата на слухове и догадки – някой нещо чул, друг казал, трети се обадил по телефона. Затова очакват точни и ясни писмени указания, в които черно на бяло подробно да бъде посочено какво да предприемат.
„Да, наистина в Професионалната гимназия по икономика са прави. Досега няма такъв случай нещо нефигуриращо в закона да бъде регламентирано на училищно ниво. Но в закона пише и че всички директори са длъжни да обезпечат нормалното протичане на учебния процес”, коментираха експерти и допълниха, че след като самото понятие закъснение липсва в закона, то няма как натрупването на три закъснения да води до формирането на едно неизвинено отсъствие. И така въртенето в омагьосания кръг продължи.
„Честно казано, не знам какво да предприемем. Мислех си дали да не добавим допълнителна страница в дневниците, въпреки че не знам как точно може да стане. На този етап ще вървим в посока да пишем закъсненията в графата „забележки“, сподели директорът на Благоевградската професионална гимназия Антон Драгоев.
Изправени пред дилемата дали да чакат МОН, или да действат на своя глава, докато нещата все още не са излезли извън контрол, директори се обединиха около идеята, че закъсненията трябва да се нанасят в графа „забележки”. И за да не бъде написано просто като констатация, че някой ученик не е дошъл за началото на часа, натрупването на закъсненията ще води до наказания /по новия закон санкции /за учениците.
„С решение на педагогическия съвет ще направим промени в правилника за дейността, като допускането на определен брой закъснения по неуважителни причини ще води до налагането на санкции – същите, които важат и при неизвинените отсъствия”, заяви директорът на Националната хуманитарна гимназия Марин Митов.
Именно той повдигна въпроса и пред министъра на образованието Красимир Вълчев, който в края на миналата седмица бе в Благоевград за среща с директорите на училища и детски градини от областта.
„Уважаеми г-н министър, в новите дневници липсва графа за закъсненията на учениците. Това е сериозен проблем. Колегите се чудят как да тълкуват това нещо и как да се справят с новата ситуация”, обърна се към министъра директорът на НХГ, при което Кр. Вълчев заяви: „Не знам защо се е получил този пропуск и аз разбрах за него преди десетина дни на среща с ваши колеги от София. Веднага предприехме действия. Ще има разпоредба в стандарта за приобщаващото образование, който се надявам да бъде приет следващата седмица /б.р. тази/, там общо взето ще бъде записано следното: до 20 мин – ½ /половин отсъствие/, след 20-тата цяло отсъствие. Какво да ви кажа повече? Пишете закъсненията в „забележки”. Това е. Не можем да направим нови дневници за тази година. Догодина се надявам да няма такъв пропуск“, обяви министърът на образованието.
Припомняме, че последните няколко години текат различни промени в дневниците. В началото на учебната 2015/2016 г. уж за да се облекчи работата на учителите, отпаднаха т.нар. материални книги, в които се вписваха уроците за всеки час. Това беше прехвърлено в дневниците, където сега всеки учител нанася темата си и се подписва след проведения час. Само няколкосантиметрова графа е отделена и за забележки, в която може буквално да се събере една дума, т.е. поведението на подрастващите няма как да бъде отразено коректно и точно.
Предишния министър на образованието Меглена Кунева пък си постави повече от амбициозната цел през следващата учебна 2018/2019 г. хартиените дневници по училищата и детските градини да бъдат заменени с електронни. Това е разписано във вече утвърдения държавен образователен стандарт за информацията и документите в училище. Документът регламентира създаването на национална електронна информационна система за предучилищното и училищно образование /НЕИСПУО/ с три модула -„Институции“ „Документи за дейността на институцията“ и модул „Деца и ученици“, съдържа лични образователни дела на децата и учениците с информация, описана в приложение № 3, и регистър на документите за завършено основно и средно образование.
В трескава подготовка за поредното революционно нововъведение някои училища, включително и от Благоевградска област, вече апробират електронната платформата на админ про. В момента тя е безплатна, а при официалното й внедряване училищата ще трябва да си я закупят. Как точно ще се реализира подмяна на хартиените дневници с електронни, все още не е ясно, но учители и директори са категорични, че меганачинанието е неприложимо към сегашните условия и реалност в родното училище и ако бъде внедрено, ще доведе до поредния трус в и без това изтерзаната от реформата образователна система.
ПЕТЪР ИВАНОВ