Васко Въжаров с „Опел Астра” в клас HC1 и време 05:16,281 спечели Планинско изкачване „Осогово 2020”. Въжаров е от АСК Грийн Фокс Моторспорт. След него в призовата тройка се наредиха Мирослав Ангелов от Мегапорт с „Шкода Фабия R5” в клас RC2 с време 05:40,375. На почетната стълбичка на най-бързите на трасето Богослов-Студен кладенец застана и Александър Бурдинов от Дианел рейсинг с БМВ М3, клас HC 2, с време 05:40,979. Кюстендилецът Васил Тодоров-Зендер с „Опел Астра” остана десети с време 06:04,143.
Осоговската планина в края на август е традиционен домакин на Планинско изкачване „Осогово“. Автомобилите акостираха на централния площад „Велбъжд” в Кюстендил още в събота предиобед, а жителите на областния град не се умориха да обикалят, да разглеждат и да снимат състезателните коли. Централната алея оживя, а кафенетата не успяваха да смогнат на клиентите. За много от кюстендилци Планинско изкачване „Осогово” се е превърнало като част от развлеченията през лятото и задължителна програма. Цели фамилии се изнасят в планината за уикенда, разпъват палатки, скара, барбекю и се наслаждават на майсторството на пилотите.
Сред пилотите тази година имаше голямо кюстендилско участие в лицето на Васил Тодоров, Ясен Николов, Марин Ледеров, Георги Панев, Ясен Николов, Емил Петров и Иван Кожарски. Любителите на високите скорости се насладиха на майсторството са многократните шампиони и топпилоти като Любен Каменов, Пламен Камбуров, Стефан Георгиев, Даниел Живков.
Стартът за 5-километровото трасе обичайно е в кюстендилското село Богослов, а финалът – в курортната местност Студен кладенец, пътната настилка е асфалт. Трасето е с конфигурация от 36 завоя, от които 19 леви и 17 десни. В събота заради тренировките пътят беше затворен още преди 14 часа.
„Оставихме си колата на входа на селото, тъй като през целия участък бяха разположени боксовете на автомобилистите. В центъра на село Богослов имаше традиционната скара и бира, а самият старт е почти на излизане на селото – над черквата „Възнесение Господне”, където я обикалят участниците в кушията за Тодоровден. Беше много топло, направо плувнахме в пот, защото ни се наложи да ходим пеша”, споделя кюстендилец, качил се в почивния ден, за да изгледа тренировките. „Знам, че автомобилистите спят в един хотел, точно при финала на Студен кладенец, тъй като там съм виждал колите им”, допълва той. Там също търговци опъват скарите и се грижат в летните горещини да не липсва нищо.
Организаторите на надпреварата за седма поредна година са благоевградският автомобилен спортен клуб „Диамо”. Те уточниха, че трасето е най-доброто, а организацията перфектна. Единственото, за което съжаляват, е, че в надпреварата е нямало как да се включат пилоти от Гърция и Македония.
„Извънредното положение, свързано с коронавируса, пък не се отрази на състезателите, а напротив, така те са разполагали с повече време да подготвят автомобилите си”, споделя директорът на състезанието Диана Стефанова.
Дни преди планинското изкачване „Осогово 2020” от клуба почистиха трасето от прах, камъни, наноси асфалт и храсти. Това е и вторият старт от шампионата, след като заради коронавируса отмениха стартовете в Лясковец и Панагюрище. Заявка за участие подадоха 36 пилоти, като бройката е по-голяма в сравнение с миналата година. През 2019-а в надпреварата участваха 34 пилоти. Съдействие за състезанието оказват Българската федерация по автомобилен спорт, община Кюстендил и партньори на клуб „Диамо”.
Тренировките в съботния ден преминаха в три манша. Самото състезание обаче е в 2 манша. По-дългото трасе определя състезанието да бъде в 2 манша и обща състезателна дължина точно 10 км. Трасето бе затворено в неделя малко преди 10 часа, тъй като началото на надпреварата бе в 11 часа. Любителите на високите скорости се насладиха на подгряваща група на четирима дрифт пилоти – Александър Язов, Стефан Зашев, Виктор Атанасов и Владислав Христов, а за първи път се връчи купа „Лада”. Четирима бяха участниците с руски коли в надпреварата.
ГЕРГАНА ИВАНОВА