180-200 души в нужда в община Благоевград ще спазят традицията на Великден да хапнат агнешко въпреки невъзможност сами да си го купят заради ниските си доходи. Над 20 кг агнешко и 10 кг субпродукти за чорба и дроб сарма дарява тази седмица фирма „Дековис“ ООД на Домашния социален патронаж, чиято кухня изхранва социално слаби семейства и възрастни. Акцията на известното месарско дружество не е първа в над 30-годишната му история, но предишни дарения, правени в Перник, София, Кресна, Радомир, Благоевград, където работят 11 фирмени магазина, не са били афиширани.
„Във време на пандемия, когато животът на много семейства е на ръба на оцеляването, решихме, че с нашата акция може да привлечем и други фирми да ни последват и да направим празника на няколко семейства по-светъл“, мотивира инициативата управителят на „Дековис“ Костадин Атанасов.
Провокацията за дарителския жест дошла от извънредна проверка на Регионална инспекция по храните, извършена в присъствието на медии в един от магазините на „Дековис“ ООД в Благоевград. „Проверката протече нормално, но пред журналистите много от анкетираните възрастни хора признаха, че не могат да си позволят да купят и половин килограм агнешко месо за Великден заради цените и пандемията“, разкри К. Атанасов и отбеляза, че крайната цена зависи от производителите и от посочената от тях цена на живо тегло.
„Като месопреработвателно предприятие работим само с български ферми, но партньорите ни не могат да покрият търсенето и потреблението на клиентите ни по празниците. Затова в такива ситуации изкупуваме и от дребни животновъди при условие, че животните им задължително трябва да минат през кланица със съответните документи, но цялата тази процедура доста оскъпява продукцията. Цифрите сочат, че до преди 2 седмици живото тегло на агнешкото беше 5 лв., а сега под 7 лв. не можеш да купиш на едро. Като включим таксите за кланиците и за проверките на Агенцията по храните, това значи, че себестойността на трупното месо няма как да е под 15 лв. без ДДС за килограм. По тази причина за нас е по-добре за Великден да не продаваме агнешко, но не можем да пренебрегнем доверието на клиентите си, които са доволни и ни търсят. Фирмата не работи с доставчици на вносно замразено месо, затова и не продаваме такова, хората го знаят и разчитат на нас“, обясни Костадин Атанасов.
Управителят на „Дековис“ ООД призова фирмите от бранша да ги последват: „Ако всички бъдем солидарни и останалите колеги направят подобни жестове към хората без доходи и с малки пенсии, и всеки помогне на колкото семейства е по силите му, ще успеем заедно да направим този Великден по-хубав за всички нас“, апелира К. Атанасов.
До дни в базата си на Покровнишко шосе дружеството отваря новото си предприятие и стартира производство на около 50 нови артикула с марката „Дековис“ на малотрайни, трайни и сушени колбаси, като амбицията на собствениците е да върнат вкуса от 90-те години на миналия век, любим на всички, които го познават и го помнят.
ДИМИТРИНА АСЕНОВА