Директори и учители от благоевградските училища, обучаващи първокласници, се запознаха с новата електронна система за прием в 1 клас. Припомняме, че от предстоящата 2025/26 г. община Благоевград въвежда централизирано електронно класиране. За целта, съгласно водещия критерий за уседналостта, или кой от колко време живее в района на училището, бе извършено ново разпределение на прилежащите територии към образователните институции, а след това разработена и приета на Общински съвет нова система за прием.
Обучението по така важната тема предизвика голям интерес и вместо заявените от общината 10 човека /колкото са ръководителите на училищата, реализиращи прием в 1 клас/ в една от залите на изчислителен център се събраха към 30 души, като някой от директорите бяха придружавани и от своите заместници и от учители по информационни технологии.
В ролята на обучител бе Пенка Николова от „Информационно обслужване“ – Русе, които са и разработчици на софтуера. Още в началото специалистът увери, че електронният прием е от полза и улеснения както за общината, така и за самите училища, и даде конкретни насоки и напътствия на присъстващите. От разясненията стана ясно, че родителите могат да подават заявления по електронен път (онлайн), на място в училището и в общината, ако не може да си направи онлайн регистрация.
„Обяснявам ви всичко подробно, защото ще имате обаждания от родители, които не могат да се регистрират. Това касае децата, нефигуриращи в локалната база данни на общината. Деца, които са с лични номера на чужденци, с адреси извън общината или липса изобщо на ЕГН или ЛНЧ. В такива случаи регистрация може да бъде извършена само на място в общината“, поясни П. Николова и предупреди, че в училищата ще дойдат и родители, които, по думите й, нямали някакъв проблем, но ги било страх „да не ги ухапе“ компютърът и затова не регистрирали децата си през телефоните.
„Препоръчвам на всички, ако имате техническа възможност, да си сложите един компютър с достъп до интернет в някоя класна стая и когато дойде родител, да седне и да му помогнете той сам да се регистрира“, каза обучителят и подчерта, че самата регистрация става бързо и е изключително лесна, но ще има родители, които действително няма да може да се справят, затова и от съответното училище ще трябва да им оказват съдействие.
Бе внесено и важното уточнение, че на прием в 1 клас подлежи основният набор – на родените през 2018 г., тоест, седемгодишните. Наред с тях в базата данни са „заредени“ и отложените деца, набор 2017 г., и имащите право да кандидатстват шестгодишни деца /родени през 2019/.
„Данните, с които работим, са от НЕИПУО /Национална електронна информационна система за предучилищно и училищно образование/, обяви експертът.
Както „Струма“ писа, според общината по настоящ адрес децата, подлежащи на прием в клас, са 860. От РУО пък извадиха точно от НЕИПУО справка с разбивка по детски градини, показваща, че от подготвителните групи излизат 674 бъдещи първокласници, което с 8 по-малко от тази година. Голямото разминаване в данните смути директори, учители, още повече че при максимална пълняемост от 22 деца, обявените 32 паралелки са за 704 първокласници. С въпрос какъв е броят на бъдещите първокласници, заложени в новата платформа за централизиран прием, се обърнахме към П. Николова.
„ За това трябва да питате общината“, каза представителят на държавната фирма, разработила софтуера.
„Проблемът е, че от общината вземат данните от ГРАО и в списъците на подлежащите деца има 6-годишни, които вече са на училище, както и такива, които са в чужбина“, коментира представител на благоевградско училище.
Самото обучение имаше практическа насоченост, като на директорите бе показано как да влизат в платформата, а след това самите те подаваха тестови заявления от името на родители. Важно е да се знае, че в заявлението си за участие в централизирано електронно класиране родителят (настойникът) има право да посочи до 10 желания, или всички училища, приемащи първокласници. За всяко от желанията се взима предвид само един от адресите – постоянен или настоящ, който е по-благоприятен за детето. Всеки един от бъдещите първокласници има право на една регистрация в системата – само по един от начините /онлайн или на място в училище/. За едно дете може да бъде издаден само един входящ номер. Начините на регистрация са равностойни. Също така в едно заявления могат да се добавят до 4-ма близнаци, но ако в семейство има две деца на 6 и 7 г., тръгващи заедно на училище, то трябва да се подадат две заявления. При промяна на посочени обстоятелства, родителите са длъжни да актуализират данните в системата онлайн или на място в общината, или училището, където е подал заявлението. Редакцията на заявлението не променя входящия номер. Могат да се правят неограничен брой корекции до затварянето на системата преди всяко класиране, съгласно графика на дейностите. В класирането се участва с последния вариант на заявлението. Всички данни в подадените заявления следва да са актуални в момента на класиране. Обучителят посочи и че родителите носят отговорност по чл. 313 от Наказателния кодекс за посочване на неверни данни в заявлението за участие в класирането.
„Общината трябва да ви каже какво ще изисквате като документи за доказване на критериите“, разясни П. Николова и допълни, че самата система автоматично прави проверка на някой от допълнителните критерии, като например дали детето е завършило подготвителна група към съответното училище, има ли братче или сестриче до 12 г., обучаващо се в същото учебно заведение.




Класирането се извършва в три етапа в срокове, като всяко дете може да бъде класирано само в едно училище. Децата се класират въз основа на съответствието към общи допълнителни критерии в низходящ ред по брой точки. При кандидати с равен брой точки класирането се подрежда по случайно число във възходящ ред. Случайните числа се генерират за всяко класиране. Ако детето не е класирано на първо класиране, то участва със същия входящ номер за следващия етап. При отказ от записване на детето, мястото му за следващото класиране не се запазва. В тези случаи първоначалното заявление се анулира автоматично. Родителят (настойникът) трябва да подаде ново заявление за участие в класиране, като той е длъжен да се запознае с обявените свободни места.
От „Информационно обслужване“ обясниха и че данните, попълнени в заявленията, и направените корекции се пазят в системата, но е хубаво и самите училища да се подсигурят. Указанията бяха при подаване на документи на място от училищните комисии да разпечатват по две заявления. Едното, подписано от родител, да се пази от училището, а другото да се дава на майките и бащите. Така всъщност ще се избягнат спекулации и съмнения за това кой родител какви данни, информация, желания е посочил.
„ При методически проблеми може да се обръщате към отдел „Образование“ на общината, а при технически – към „Информационно обслужване“, каза още на директорите П. Николова.
Подаването на заявления, или т.нар. регистриране за участие в първо класиране за приема, започва на 31 май. Дотогава ще бъдат извършени още проверки и тестове на системата, а директорите ще получат методическо ръководство за работа с платформата. Това ще се случи непосредствено преди началната дата за подаване на заявления, за да бъдат знанията им пресни.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА
