Топ теми

В БЛАГОЕВГРАД: До 4-ма близнаци, бъдещи първокласници, могат да кандидатстват с едно заявление

Директори и учители от благоевградските училища, обучаващи първокласници, се запознаха с новата електронна система за прием в 1 клас. Припомняме, че от предстоящата 2025/26 г. община Благоевград въвежда централизирано електронно класиране. За целта, съгласно водещия критерий за уседналостта, или кой от колко време живее в района на училището, бе извършено ново разпределение на прилежащите територии към образователните институции, а след това разработена и приета на Общински съвет нова система за прием.

Обучението по така важната тема предизвика голям интерес и вместо заявените от общината 10 човека /колкото са ръководителите на училищата, реализиращи прием в 1 клас/ в една от залите на изчислителен център се събраха към 30 души, като някой от директорите бяха придружавани и от своите заместници и от учители по информационни технологии.

В ролята на обучител бе Пенка Николова от „Информационно обслужване“ – Русе, които са и разработчици на софтуера. Още в началото специалистът увери, че електронният прием е от полза и улеснения както за общината, така и за самите училища, и даде конкретни насоки и напътствия на присъстващите. От разясненията стана ясно, че родителите могат да подават заявления  по електронен път (онлайн), на място в училището и в общината, ако не може да си направи онлайн регистрация.

„Обяснявам ви всичко подробно, защото ще имате обаждания от родители, които не могат да се регистрират. Това касае децата, нефигуриращи в локалната база данни на общината. Деца, които са с лични номера на чужденци, с адреси извън общината или липса изобщо на ЕГН или ЛНЧ. В такива случаи регистрация може да бъде извършена само на място в общината“, поясни П. Николова и предупреди, че в училищата ще дойдат и родители, които, по думите й, нямали някакъв проблем, но ги било страх „да не ги ухапе“ компютърът и затова не регистрирали децата си през телефоните.

„Препоръчвам на всички, ако имате техническа възможност, да си сложите един компютър с достъп до интернет в някоя класна стая и когато дойде родител, да седне и да му помогнете той сам да се регистрира“, каза обучителят и подчерта, че самата регистрация става бързо и е изключително лесна, но ще има родители, които действително няма да може да се справят, затова и от съответното училище ще трябва да им оказват съдействие.

Бе внесено и важното уточнение, че на прием в 1 клас подлежи основният набор – на родените през 2018 г., тоест, седемгодишните. Наред с тях в базата данни са „заредени“ и отложените деца, набор 2017 г., и имащите право да кандидатстват шестгодишни деца /родени през 2019/.

„Данните, с които работим, са от НЕИПУО /Национална електронна информационна система за предучилищно и училищно образование/, обяви експертът.

Както „Струма“ писа, според общината по настоящ адрес децата, подлежащи на прием в клас, са 860. От РУО пък извадиха точно от НЕИПУО справка с разбивка по детски градини, показваща, че от подготвителните групи излизат 674 бъдещи първокласници, което с 8 по-малко от тази година. Голямото разминаване в данните смути директори, учители, още повече че при максимална пълняемост от 22 деца, обявените 32 паралелки са за 704 първокласници. С въпрос какъв е броят на бъдещите първокласници, заложени в новата платформа за централизиран прием, се обърнахме към П. Николова.

„ За това трябва да питате общината“, каза представителят на държавната фирма, разработила софтуера.

„Проблемът е, че от общината вземат данните от ГРАО и в списъците на подлежащите деца има 6-годишни, които вече са на училище, както и такива, които са в чужбина“, коментира представител на благоевградско училище.

Самото обучение имаше практическа насоченост, като на директорите бе показано как да влизат в платформата, а след това самите те подаваха тестови заявления от името на родители. Важно е да се знае, че в заявлението си за участие в централизирано електронно класиране родителят (настойникът) има право да посочи до 10 желания, или всички училища, приемащи първокласници. За всяко от желанията се взима предвид само един от адресите – постоянен или настоящ, който е по-благоприятен за детето. Всеки един от бъдещите първокласници  има право на една регистрация в системата – само по един от начините /онлайн или на място в училище/. За едно дете може да бъде издаден само един входящ номер. Начините на регистрация са равностойни. Също така в едно заявления могат да се добавят до 4-ма близнаци, но ако в семейство има две деца на 6 и 7 г., тръгващи заедно на училище, то трябва да се подадат две заявления. При промяна на посочени обстоятелства, родителите са длъжни да актуализират данните в системата онлайн или на място в общината, или училището, където е подал заявлението. Редакцията на заявлението не променя входящия номер. Могат да се правят неограничен брой корекции до затварянето на системата преди всяко класиране, съгласно графика на дейностите. В класирането се участва с последния вариант на заявлението. Всички данни в подадените заявления следва да са актуални в момента на класиране. Обучителят посочи и че родителите носят отговорност по чл. 313 от Наказателния кодекс за посочване на неверни данни в заявлението за участие в класирането.

„Общината трябва да ви каже какво ще изисквате като документи за доказване на критериите“, разясни П. Николова и допълни, че самата система автоматично прави проверка на някой от допълнителните критерии, като например дали детето е завършило подготвителна група към съответното училище, има ли братче или сестриче до 12 г., обучаващо се в същото учебно заведение.

Класирането се извършва в три етапа в срокове, като всяко дете може да бъде класирано само в едно училище. Децата се класират въз основа на съответствието към общи допълнителни критерии в низходящ ред по брой точки. При кандидати с равен брой точки класирането се подрежда по случайно число във възходящ ред. Случайните числа се генерират за всяко класиране. Ако детето не е класирано на първо класиране, то участва със същия входящ номер за следващия етап. При отказ от записване на детето, мястото му за следващото класиране не се запазва. В тези случаи първоначалното заявление се анулира автоматично. Родителят (настойникът) трябва да подаде ново заявление за участие в класиране, като той е длъжен да се запознае с обявените свободни места.

От „Информационно обслужване“ обясниха и че данните, попълнени в заявленията, и направените корекции се пазят в системата, но е хубаво и самите училища да се подсигурят. Указанията бяха при подаване на документи на място от училищните комисии да разпечатват по две заявления. Едното, подписано от родител, да се пази от училището, а другото да се дава на майките и бащите. Така всъщност ще се избягнат спекулации и съмнения за това кой родител какви данни, информация, желания е посочил.

„ При методически проблеми може да се обръщате към отдел „Образование“ на общината, а при технически – към „Информационно обслужване“, каза още на директорите П. Николова.

Подаването на заявления, или т.нар. регистриране за участие в първо класиране за приема, започва на 31 май. Дотогава ще бъдат извършени още  проверки и тестове на системата, а директорите ще получат методическо ръководство за работа с платформата. Това ще се случи непосредствено преди началната дата за подаване на заявления, за да бъдат знанията им пресни.

СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА

Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *