Директорите на училищата в Пиринско „за“ предлаганото от МОН разделяне на датите за ДЗИ и НВО, учители и родители скочиха срещу удължаване на учебната година

„Най-накрая и министерството да предложи нещо добро. Чак сме изненадани от този проблясък”, така директори на училища и образователни специалисти коментираха предлаганото от МОН разделение на датите за НВО /националното външно оценяване/ и ДЗИ /държавните зрелостни изпити/.

Припомняме, че през последните 6 години изпитите на седмокласниците и дванадесетокласниците се провеждаха в едни и същи дни. Конкретно за изминалата 2016/2017 г. НВО-то и матурата по български език и литература бяха на 19 май, а вторият държавен зрелостен изпит и оценяването по математика – на 22 май. Това „дублиране“ води до сериозно натоварване и напрежение, особено в средните училища /СУ/, които имат и седмокласници, и дванадесетокласници. Затова МОН предлага през предстоящата учебна 2017/2018 г. матурата по БЕЛ да е на 21 май, второто ДЗИ – на 23 май. Съответно НВО по български език и литература да е на 6 юни, а по математика – на 8-и.

От министерството изтъкват, че провеждането на двата изпита в различни дни ще е облекчение за учителите, тъй като те трябва да се справят с по-сложната организация за матурите, които вече са на модули. Изпитите от националните външни оценявания са максимално късни, за да се усвои повече учебен материал, както настояват и родители, и учители. В същото време е предвиден разумен срок за проверка и оценяване на изпитните работи, и за спокойно приключване на училищните дейности. По-късната дата за изпита по български език и литература от националното външно оценяване за седмокласниците дава възможност за провеждане и на държавните изпити за степен на професионална квалификация в същия ден, са част от мотивите на МОН по отношение на това предложение

„Категорично съм „за“ провеждането на ДЗИ и НВО по различно време“, заяви директорът на благоевградското V СУ Мария Тричкова, която нееднократно е повдигала този въпрос пред образователни специалисти и експерти и е изразявала позицията си. Тя изтъкна, че провеждането на изпитите по едно и също време води до голямо натоварване и напрежение, още повече че ДЗИ стартира в 8 часа, а НВО – два часа по-късно.

М. Тричкова анализира и друго изключително важно нещо – имайки предвид, че седмокласниците са на училище до 15 юни, то провеждането на националните външни оценявания през месец май обезсмислят останалото учебно време от близо месец. „След НВО децата губят мотивация за учене. Нарушава се реализирането на годишното тематично разпределение по съответните предмети”, подчерта ръководителят на V СУ.

Същото мнение споделя и заместник-директорът на СУИЧЕ Емил Пецев, който коментира, че освен съвпадането на времето за подготовката между модулите на ДЗИ с НВО, знаейки оценките си от националното външно оценяване, седмокласниците действително губели всякакво желание да стоят по класните стаи до 15 юни.

„Аз също подкрепям предложение на МОН и смятам, че идеята е добра”, каза и директорът на СУ „Христо Ботев“ – Вълкосел Митко Джуков.

И докато тази идея на МОН очевидно се приема добре от образователната гилдия, то другото предложение – за удължаване на учебната година, буквално взриви вълна от недоволство сред родители и учители.

От проекта на графиците става ясно, че учебната година за учениците между 5-7 клас ще е до 22 юни 2018 г. вместо на 15 юни. За пръв път в българското училище ще се учи и през месец юли, като МОН предлага гимназистите от 8-и до 11-и клас да са по класните стаи до 6 юли, или седмица повече, отколкото досега.

Най-потърпевши от новия образователен закон са първокласниците. Сегашният випуск, който завърши 1 клас, бе първият, учил по новите учебни програми, но със старите учебници. На всичкото отгоре изминалата учебна година бе по-дълга с една седмица и първокласниците учиха до 31-и, а не до 24 май. Сега „за капак” просветното министерство предлага учениците от 1-4 клас да ходят на училище до 7 юни.

„Децата и без друго едва издържаха до края на май, а камо ли още една седмица. Особено първокласниците бяха много изморени, още повече че голяма част от тях са на целодневно обучение. Твърдо сме против намерението на МОН за удължаване на учебна година”, коментираха начални учители.

Проектът за график включва традиционните ваканции – есенна, коледна, междусрочна (която м.г. се наричаше зимна) и пролетна. Най-голяма е промяната за коледната ваканция на децата до 11-и клас включително, която ще е 4 дни по-дълга от миналогодишната /от 23.12. до 07.01. включително/. Есенната за всички класове ще е с 1 ден по-дълга, но пък междусрочната се намалява с 1 ден за всички, без абитуриентите, които получават 2 дни повече. При пролетната за учениците до 11-и клас промяна няма да има, а при 12-класниците има 1 ден намаление. „Така децата ще бъдат задържани по-дълго в училище“, аргументират се от МОН и посочват, че промяната в продължителността на учебната година не увеличава броя на учебните дни и часове на учениците, а е резултат от по-дългите почивки през годината.

Проектите на заповеди за определяне началото и края на ваканциите, на неучебните дни, както и датите за провеждане на националните външни оценявания в 4, 7, 10 клас и държавните зрелостни изпити са качени на сайта на МОН. Бележки, становища и предложения по проектите на заповеди могат да бъдат изпращани към дирекция „Съдържание на предучилищното и училищното образование“ до 28.08.2017 г. включително.

Същевременно под предлог, че родители и учители били искали, както и че работодателски организации предложили, МОН „опипва почвата“ за промяна на първия учебен ден на 1-ви вместо от 15 септември. По думите на заместник-министъра на образованието Деница Сачева почивката на българските ученици през летния сезон трябвало да се уеднакви с тази на връстниците им от другите страни на Европейския съюз, което на практика означава децата да тръгват на училище от 1 септември.

„То не са реформи, не са чудо. Нов закон, нови учебни програми, учебници и накрая нищо, учениците стават все по-неграмотни. Крайно време е министерството да осъзнае, че децата ни не са опитни зайчета“, коментира майка на осмокласник и четвъртокласничка, несъгласна с удължаването на учебната година и намаляването на лятната ваканция. По повод идеята децата да започват на 1-ви септември жената разясни, че семейството й всяка година си планира отпуската за началото на септември, тъй като тогава цените по морето са по-ниски.

„Много се изучиха до 30 юни, а сега пък до 6 юли, и с какво тази една седмица ще допренесе за образованието на децата ни. Имам чувството, че министерството прави всичко възможно да отврати колкото си може повече децата от училище”, е мнението на друга майка на десетокласник.

Фейсбук страницата на МОН също е залята с множество коментари и критики. Така например едни предлагат на експертите да влязат по класните стаи през юли и да изпитат на гърба си как се учи при температури над 35 градуса, а други иронизират министерството с предложение учебната година да свършва на 31 август, а следващата да започва направо от 1 септември – така МОН няма да се чуди как и с колко да удължава или съкращава ваканциите.

„Министерството на образованието не е обсъждало и съгласувало тези предложения със синдикатите”, категорична е председателката на синдикат „Образование” към КТ „Подкрепа” в Благоевград Ирина Андонова Тя сподели, че учителите, членове на синдиката от регион Благоевград, са изпратили до министъра на образованието Красимир Вълчев декларация, в която изразяват изричното си несъгласие с новия график, предложен от МОН в изменение и допълнение на Наредба 10 за удължаване на учебното време. В нея педагозите изтъкват, че предложението да се учи и през месец юли не е изпълнимо на територията на България, тъй като климатичните условия не позволяват обучението на учениците през този период.

„Всички училища са с южно изложение, температурите през юли са много високи в България, класните стаи не са климатизирани и когато учениците се обучават при 42 градуса на сянка, с 26-28 деца в класна стая, учебният процес е ад. Учители и ученици го изпитваме на гърба си, особено тези, които са втора смяна на училище. Това се случва и през юни, когато има много горещи дни. Ако МОН се води от фактите, че всички ученици от Средна Европа, от Великобритания, дори от южни страни като Испания имат по-кратки летни ваканции, то техните условия в класните стаи позволяват това. Виждали сме работата на колегите си от другите държави през месец юли в Европа. Когато условията в България станат като техните за учители и ученици, тогава можем да говорим за удължаване на учебното време.

Много от училищата в големите населени места са на двусменен режим, което е стрес както за учениците, така и за учителите. Първо МОН да задължи общините да разделят всички големи училища в отделни сгради, защото сграден фонд има, и всички ученици да минат на обучение в светлата част на деня, т.е. от 8.30 или 9.00 часа сутрин до 15.00 часа следобед, както е навсякъде по света, и при нормална температура в класните стаи, която по БДС е 24-25 градуса, тогава ще преговаряме за удължаване на учебните седмици”, се казва в декларацията на благоевградските учители.

Те не са съгласни и с тезата, че учениците забравят учебния материал поради дългата лятна ваканция, и според тях няма причина Министерството на образованието да променя продължителността на учебните седмици и да изтъква това невярно твърдение.

Педагозите определят идеята за разделянето на ДЗИ и НВО като добра, но държат НВО да се провежда последната учебна седмица, определена за седми клас, и да не бъдат планувани изпитите през почивните дни. Подобни декларации до МОН са изпратили и учителите, членове на синдиката от всички региони на страната.

Същевременно синдикат „Образование“ пусна анкета, а резултатите показват, че 92% от гласувалите са срещу намаляване на лятната ваканция, т.е. проектът за новия график на МОН получава почти абсолютно неодобрение.

СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА



Подобни новини

1 Коментар

  1. Калифорнийски даскал

    Абе в Калифорния започват учебната година в средата на Август, там да не би да е по-студено от България?

    Отговори

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *