Държавата изпусна юздите на цените в Югозапада

Търговците оправдават налудни търговски промоции, отявлена спекула и провинциален тарикатлък с „пазарни фактори“. Глобени няма.

Държавата изпусна юздите на цените в Югозапада, ако въобще някога ги е хващала. В Пиринския край вече никой не може да се ориентира кое в ежедневните промени по етикети е търговски трик, кое надценка, кое необосновано поскъпване. В създадения сайт на гражданската инициатива „Антиспекула“ непрекъснато постъпват сигнали от цялата страна, значителна част от които са от Благоевград, Перник и Кюстендил. Потребителите пращат снимки, описват абсурдни начини на ценообразуване, но вече месец откакто държавата обеща строги санкции за нелоялните търговци, нито един търговец не е глобен.

Още в началото на юли председателят на КЗП Мария Филипова обяви гръмко, че е издала над 40 заповеди за нелоялни търговски практики, в резултат на което почти всички засегнати търговски дружества й представили своите становища и съпътстващи документи, че повишават цените заради нараснали доставни стойности, изтичащи срокове на годност на определени партиди, както и други пазарни фактори. Явно обяснението е било напълно достатъчно на регулаторния орган, защото глобен до момента търговец няма.

Същите тези обяснения на търговците обаче въобще не се връзват със сигналите на потребителите в Югозапада.

Ето минимална част от тях:
Потребителка от Дупница е пуснала в antispekula.bg снимка на козметичен продукт, купен в жк „Бистрица“. Преди седмица 200 мл от него струвал 4,50 лв., сега същият продукт с нова, по-малка бутилка от 150 мл, е на цена 6,95 лв. /сн. 1/

Благоевградчанка сигнализира за 100% увеличение на цените на клатещите се колички, които някои заведения са изнесли на терасите си, за да могат майките спокойно да си пият кафето, докато детето се клати. „Днес качвам детето си на количките, дето работеха с монети от 1 лв. за една игра и 2 лв. за три игри. Уви, вече 1 игра е 2 лева“ /сн. 2/.

В Сандански потребител се възмущава от цената на ябълките. През юни си ги купувал на

4 лв., от юли най-ниската им цена е  4.49 лв. и това по никакъв начин не се връзва с нищожната инфлация, обявена от НСИ, и с „поевтинялата“ с 2 лв. потребителска кошница на българина /сн. 3/

Благоевградчанка се оплаква от магазин на голяма верига, където се подлъгала да си купи 7 пакета спагети, посочени в брошурата на цена 0,99 лв. пакета. Разбрала, че промоционалната им цена е валидна само до 5 пакета, едва на касата, когато й таксували два от пакетите по 1,99 лв. /сн. 4/.

Следва най-честото оплакване – цените в евро са на първо място, а и са толкова дребни, че човек трябва да извади лупа, за да ги види. Действително на снимания в Благоевград кроасан означенията „Е“ „лв.“ са толкова миниатюрни /намират се над самите цени, крайно вдясно/, че е абсолютно невъзможно да се видят /сн. 5/.

Отново сигнал от Благоевград за перилен препарат. В 2 от веригите цената му е 19,90 лв., в квартален магазин струва 8,50. „Е, ако това не е пладнешки обир…“, не се е въздържала да добави към сигнала си жената /сн. 6/.

Идва ред и на най-разпространения за сезона зеленчук – краставицата. И този сигнал е от Благоевград и звучи абсурдно: „До 29.06.2025 г. 1 кг селска краставица „Гергана” можеше да бъде купена за 2.49 лв./кг. В периода 30.06. до 06.07. същата на „промоция” струваше 2.99 лв, което, според написаното в брошурата на една верига, е намаление от 40% от уж нормалната цена от 4.99 лв. Всъщност цената от 2.99 лв./кг е 20% по-висока от цената от  2.49 лв./кг, на която краставицата от този сорт се купуваше по другите магазини /сн. 7/.

„Преди две седмици закупихме същия артикул на цена без промоция от 65 лв.“, пише потребител от Кюстендил под снимка на комплект за почистване, където е посочена цена от 109.99 лв. /сн. 8/. Любопитно е тук търговецът с какво би оправдал огромното поскъпване – дали с изтичащ срок на годност, или с някакъв друг „пазарен механизъм“.

Благоевградчанин е обърнал внимание на цената на пицата в известна местна пицария:

„Вчера, 20.07.2025 г., поръчахме 30 см пица и установихме, че за 1 ден е поскъпнала с 2.50 лв. От 12,50 лв. цената й е скочила на 15 лв. Попитах момичето, което приема поръчките, защо в сайта им не е отразено покачването на цената, а тя отговори, че в следващите 2 месеца цените в сайта и в реалност ще се разминават, но на сайта няма да бъде актуализирано поне през тези 2 месеца /сн. 9/.

Перничанин се е възмутил от цената на сирене за мазане, което се продава само в голяма хранителна верига. „На 13 юли цената на артикула е 9.89 лв., от утре е обявена промоция, като промоционалната цена е същата“, пише той /сн. 10 и 11/.

Примерите могат да бъдат продължени до безкрай.

Но в крайна сметка – какво от това?

ВАНЯ СИМЕОНОВА

Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *