
Държавата се оказа безсилна да спре десетките офроуд машини, които замърсяват района на 7-те рилски езера, извозвайки срещу заплащане туристи до лифта и до хижа „Рилски езера“. Въпреки наличието на жива охрана, заповед от 2012 г. на директора на парк „Рила“ за забрана на коли в тази част на планината, 2 информационни табели и бариера на долната лифтова станция, неуточнен брой високопроходими коли всеки ден се качват до езерата и нерегламентирано извършват таксиметрова дейност.
Сигналът бе подаден миналия месец в Министерството на околната среда и водите от депутата от БСП Явор Божанков, който се качил със семейството си на езерата по време на лятната депутатска отпуска и веднага бил нападнат от агресивни шофьори, които настойчиво му предлагали да го закарат до хижата.
„От лифта видяхме, че джиповете возят постоянно туристи през гората. Според местните всичко това се случва от години. Неприемливо е от екологична гледна точка, тъй като джиповече пушат и замърсяват околната среда. Отделно това застрашава живота и здравето на самите туристи, тъй като джиповете извършват услугата нерегламентирано, без да имат разрешителни за превоз на пътници, без да издават фискален бон за събраните суми“, алармира депутатът.
Според отговора на министър Нено Димов от началото на тази седмица държавата е направила цяла серия от мерки за предотвратяване движението на колите /тоест сложила е бариера и табелки/, а като последна ключова мярка министерството предложило да се ограничи движението на коли и в предпарковата зона, но това било задължение на местните власти.
Иначе МОСВ признава, че този район е един от най-посещаваните в Рила – от януари до септември миналата година на езерата се качили 45 390 души, като пикът бил през август – 28 000, а най-малко посетители имало през април – едва 356. За да спрат нашествието на коли, през 2014 г. в района е проведена специализирана акция на жандармерията, през 2015 г. – проверка от НАП, а през юли тази година директорът на НП „Рила“ изпратил в помощ на служителите от „Паркова охрана и контрол“, командировани от дирекция „Контрол и охрана“ от други паркови участъци.
Явно обаче в редицата на проверяващите е имало къртица, защото докато през 2011-2013 г. охраната съставяла по 66-75 наказателни постановления на нарушителите, през 2014 г. броят на наказаните шофьори паднал до 50, а през 2015-2016 г. са съставени по 7 акта. През 10-те месеца на тази година пък има издадено само 1 наказателно постановление, което по никакъв начин не кореспондира с десетките коли, видени от депутата Божанков при инцидентното му посещение този август. Общо за 7 г. са издадени 274 акта, но няма данни дали са платени.
Според редовни туристи, които от години са свидетели на автомобилното нашествие, шофьорите прихващат туристите на долната станция на лифта и срещу 10 лв. на човек извозват желаещите по 3-километровите баири, през които се стига до хижата. Всички те работят на принципа на т.нар. „копърки“ – качват в джиповете максимален брой туристи, за да могат с един курс да направят минимум 40-50 лв. Клиенти има предостатъчно, защото билетът за лифта е 15 лв. на човек, освен това в пикови часове се чака много за свободна седалка.
Глобите за нарушителите с джиповете са до 5000 лв., но започват от символичните 100 лв. при първо хващане. Явно обаче какъвто и размер да са те, това не стряска шофьорите, защото парите от курсовете, необлагаеми от данъци, са много повече.
През 2012 г. пък Кирил Здравков от Сапарева баня стана национална новина с 53-те си акта за над 100 000 лв., издадени му точно за нерегламентиран превоз на туристи от Сапарева баня до 7-те рилски езера. В национален ефир младият мъж охотно си призна, че не само не си плаща глобите, ами и продължава да вози туристи. Даде и рецептата за това как да вършиш нарушения и да си чист пред закона – охранителите на парка му пишели протоколи, но той отказва да ги подпише и така няма нито едно наказание, влязло в сила.
Директорът на парк „Рила“ Красимир Андонов призна, че почти всеки ден проверяващите се опитват да спрат Кирчо по време на поредния му курс до езерата, но Здравков знае, че те нямат правомощия да го правят и ги подминава като пътни знаци. За да събере глобите, Андонов разпоредил на името на нарушителя да бъде издадена заповед за принудителна административна мярка, но мъжът нямал декларирано на свое име никакво имущество и затова НАП го сложил в списъка си на несъбираемите вземания.
От община Сапарева баня съобщиха, че до момента не са издали нито едно разрешително на собственик на джип за такъв род услуга. Преди години в местния ОбС било внесено предложение да се забрани изцяло влизането на МПС-та в горските територии на местността, но то не било прието.
ВАНЯ СИМЕОНОВА