Държавните експерти с препоръка към учителите: Не „потрупвайте” учениците с домашни, възлагайте ги при необходимост и според потребностите на всяко дете

.От 2023 г. предучилищното образование става задължително за 4-годишните.

.До Нова година преподавателите по отделните предмети сформират сдружения и асоциации с цел взаимопомощ и обмен на добри практики.

До Нова година учителите по отделни предмети/ професионални направления сформират асоциии, сдружения, за да си помагат и обменят добри практики. По препоръка на МОН възлагането на домашни работи в начален етап трябва да е според потребностите на ученика, а за децата от 1 до 3 клас се отпускат 5 учебни дни за проекти и творчески дейности. Тези и други важни новини бяха обявени по време на работно съвещание между директорите на училищата от област Благоевград и експерти от Регионалното управление на образованието, начело с началника Ивайло Златанов.  

 Работна среща, съпътстваща новата учебна година, се проведе в рамките на два дни, като за пръв път бе обособена в отделни панели, наситени с множество детайли и аспекти.

Първа пред директорите на училищата от областта застана старши експертът по начално образование Анета Марянска.

Тя започна с анализ на резултатите от националните външни оценявания в 4 клас по БЕЛ и математика, успеваемостта и пропуските на учениците.

„Чувам от много места, че задачите, особено по математика, са много. Предполагам, и с вас колеги споделят този факт, но аз бих казала, че не е необходимо всяко дете да стигне до последната задача. След като измерваме компетентности, имаме различни по вид трудност задачи, то идеята е всяко дете да стигне до там, докъдето има сили, а не да реши  всички задачи”, каза в началото на  изложението си А. Марянска и допълни, че тази година е имало нова скала за оценяване, приравнена към 100 т. и минимален праг от 30 т. Така всички изпити – в 4, 7 и 10 клас, и ДЗИ при завършването на средното образование вече са един вид унифицирани и уеднаквени като правила за информационно осигуряване, оценяване…

НВО за 4 клас се проведе в общо 91 училища в областта с подлежащи 2668 ученици. За втора година, тоест откакто се въведе новият формат, средният резултат за областта и по двата учебни предмета е по-висок от този на национално ниво. Конкретно по български език и литература областта се изкачва от пето на четвърто място в националната класация, като средната успеваемост е 74.67%, или в оценка „Мн. добър”/ 4.98/. Придвижване с една позиция нагоре, от 7-ма на 6-а, бележи и математиката, където средният процент от максималния брой точки е 63,16%, при 57,33% за страната, или оценка „Добър” /4.21/.

Резултатите по двата предмета – БЕЛ и математика, класират областта на четвърто място в национален план. На този фон бяха отчетени и пропуските, като броят на неявилите се на НВО, изкараните 106 двойки по БЕЛ и 346 по математика, но пък има и 1306 отлични оценки, от които 879 по български език и литература и 427 по математика. 5-има четвъртокласници са с минимален брой, или нула точки. 49 завършващи начално образование, от които 47 по математика и 2-ма по български език и литература, пък са постигнали максималния брой от 100 точки.    

„Училищата в страната със слаби оценки по БЕЛ са 112. Нашият „принос” е в 38 училища.

ТРЕВОЖЕН Е ФАКТЪТ, ЧЕ ИМАМЕ ЕДНО УЧИЛИЩЕ, КОЕТО Е СЪС СРЕДЕН УСПЕХ „СЛАБ” /2/ ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА.

 По математика 300 училища, от които 65 в областта ни, са със слаби оценки, като за съжаление имаме 5 училища със среден успех „Слаб” /2/”, констатира А. Марянска и продължи с обстоен анализ по двата предмета, като обърна специално внимание на аудиодиктовката, включена в новия  формат на НВО по БЕЛ, задачите с избираем отговор, лексикалното значение на думите, правописните норми, определяне границите на изречението, стимулиране изразяването на емоционално-оценъчно отношение към героите, ролите и картините. Съответно по математика слабо място остава усвояването на геометричния материал, пространственото мислене, текстовите задачи, мерните единици, особено декар.

Със заповед на министъра е утвърдено за тази учебна година НВО по БЕЛ в 4 клас да е на 29 май и на 30 май по математика. По този повод старши експертът по начално образованието представи графика на дейности за организация, провеждане, оценяване на националните външни оценявания и апелира за отговорно отношение по време на цялата кампания, започваща през месец февруари  2023 г.

Акцент бе поставен и на нормативните промени, касаещи начален етап за предстоящата учебна 2022/2023 г.

ВЪВ ВТОРИ КЛАС СЕ ВЪВЕЖДА НАИМЕНОВАНИЕТО „ РОДИНОЗНАНИЕ”, ВМЕСТО УЧЕБНИЯ ПРЕДМЕТ „ОКОЛЕН СВЯТ”.

Също така 5 учебни дни в класовете от 1 до 3

/включително/ задължително трябва да се използват за проектни и творчески дейности, които се релизират в учебните часове от учебния план и не се прави преструктуриране на разписанието. Важно е да се знае и че въпросните 5 дни не могат да се ползват за екскурзии, посещение на туристически/ исторически обекти, разходки, походи,  и е заложено да се провеждат присъствено в училище.

ПРЕЦИЗИРАТ СЕ И УСЛОВИЯТА ЗА УСТАНОВЯВАНЕ НА ВХОДНОТО РАВНИЩЕ.

 Т. нар. входяща диагностика би следвало да се прилага само по отношение на задължителните учебни часове от раздел А и не е необходимо, дори не е приемливо да се прави по предметите от избираемата подготовка. Самата входяща диагностика не трябва да се провежда формално и в нея е необходимо да присъства диктовка, още повече че подготовка за НВО започва от първи клас.

„Друго нещо, на което искам да обърна внимание, е, че не важен броят на задачите, включени във входящата диагностика, а тяхното съдържание, качество. Много често колегите използват готови тестове, които не са съобразени с нивото на учениците, възможностите, липсва диктовка”, заяви  А. Марянска и припомни, че обстойни анализи на резултатите трябва да се правят минимум три пъти в годината чрез входящата, междинната и изходяща диагностика. Затова качественият и количественият анализ на входящата диагностика очертава целите за работа през цялата учебна година и е свързан с набелязване от учителите на конкретни изпълними мерки. 

Предстои експертите в РУО, отговарящи за отделните учебни предмети, етапи, професионално образование… да проведат работни срещи с учителите от съответните методически обединения. Въпреки това А. Марянска сподели пред директорите  целите и очакванията, формулирани от държавния експерт по начално образование в МОН Рени Рангелова.

От учителите се изисква да спазват държавните образователни стандарти /ДОС/ и да провеждат допълни обучения за ученици, които не ги постигат. Да използват резултатите от НВО 4 клас за повишване ефективността на образователния процес, да мотивират и включват ученици в олимпиади и състезания, да се водят и ефективно прилагат учебните програми за ООП /общообразователна поготовка 1-4 клас/.

Стана ясно и че по време на съвещанието на самите експерти отговарящата за началното образование за цялата страна Рени Рангелова е поставила остро въпроса за даваните домашни работи. Като цяло мнението на МОН и на държавния експерт е, че децата не бива да бъдат „потрупвани” с домашни, а такива да се дават само при необходимост.

ИЛИ КАКТО Е РАЗПИСАНО В НАБЕЛЯЗАНИТЕ МЕРКИ: ВЪЗЛАГАНЕТО НА ДОМАШНА РАБОТА ДА Е СПОРЕД ПОТРЕБНОСТИТЕ НА УЧЕНИКА.

Старши експертът по БЕЛ Юлиана Христова започна с уточнението, че все още не се е състояло националното съвещание с експертите от МОН. Това предстои да се случи в края на другата седмица, след което и тя ще може да предостави пред учителите по БЕЛ актуална информация за новата учебна година. Презентацията започна с анализ на резултатите от НВО по български език и литература 7 клас и постигнатото осмо място в класацията по области. Сред набелязаните мерки за преодоляването на пропуските са: целенасочена работа в часовете за консултации, насърчаване на индивидуална работа чрез увеличаване броя на практическите задачи.

„Тоест да се излезе от този порочен кръг да се възпроизвеждат някакви заучени правила, а конкретно там – в текста, да могат да се прилагат”, внесе допълнителна яснота Ю. Христова. Мерките на училищно ниво включват и индивидуална работа с напреднали и изоставащи ученици в зависимост от образователното им ниво, повишаване мотивацията за учене чрез прилагането на интерактивни методи, възлагането на индивидуални домашни работи  според степента на овладяване на учебния материал, целенасочена и постоянна работа за развиване на уменията за преразказване на текст, непрекъснато информиране на родителите за успеваемостта на ученика, и не на последно място – провокиране креативността на учениците чрез  поставяне на разнообразни задачи.

„Бих искала да споделя и друго нещо по отношение на проверяването и оценяването на изпитните работи и да обърна внимание на колегите по БЕЛ. Наблюдава се едно неумение да се чете условието на задачата. Учениците искат да покажат колко много знаят. Това е много хубаво, но те трябва да знаят какво точно да покажат. В задачата се казва, че трябва да изберат 2 или 3 характеристики. Те обаче решават, че ще покажат всичко, което знаят, и изброяват по 4, 5, 6 характеристики. Това в крайна сметка води до намаляване на резултатите, защото учениците изброяват и характеристики, които не са включени в условието на задачата”, обърна внимание старши експертът по БЕЛ.

 В челната десетка, или също на осмо място в страната по среден резултат от НВО по БЕЛ, се подреждат и учениците от 10 клас в Пиринско. Положителното е, че на НВО са се явили 2492 десетокласници, което е с 82-ма ученици повече в сравнение с 2020/2021 г. По този повод Ю. Христова коментира, че миналата година на срещата с учителите е обяснила, че завършващите първи гимназиален етап трябва да бъдат мотивирани да се явят на националното външно оценяване, още повече че това говори и за труда на самите учители. „Не може ученик, който се е обучавал 10 години, да не бъде мотивиран да покаже знанията си, а и има възможност да  представи достойно своя учител. Мисля, че този проблем е преодолим, и както виждам, учениците вече по-смело се явяват на НВО и показват съответните резултати”, констатира старши експертът по БЕЛ и допълни, че като цяло десетокласниците се справят добре. Конкретните пропуски и слабости предстои да бъдат обсъдени детайлно с учителите по БЕЛ, но бяха посочени и мерки, предложени от преподаватели.

 Наред с партньорството с родителите както на учениците с пропуски, така и на тези с интерес към българския език и литература, учители предлагат  да си сътрудничат със свои колеги по други учебни предмети, което може да подпомогне работата по БЕЛ.

„ОБРАЗОВАНИЕТО НА УЧЕНИЦИТЕ НЕ Е ЗАДЪЛЖЕНИЕ САМО НА УЧИТЕЛИТЕ ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА.

Включени са абсолютно всички учители по общообразователните предмети. Много добре би било, ако мотивираме и колегите по другите общообразователни предмети да дават подобни задачи с кратък изграден отговор, за да могат учениците да свикват да се изразяват в писмена форма, а не само да решават тестове със затворени отговори . Само чрез едно добро сътрудничество между всички колеги би могло да се постигне едно повишаване на резултите”, каза Ю. Христова и подкрепи предложението, отправено от учители по БЕЛ.

По отношение на държавения зрелостен изпит /ДЗИ/ по български език и литература стана ясно, че постигнатият среден успех от „Добър” /3.91/ класира  област Благоевград на 6-о място в страната. Както

„Струма” писа, матурата по БЕЛ за пръв път се проведе  по нов формат, като минималният праг при оценяването се вдигна на 30 точки. На сесията май-юни знанията си показаха  2305 дванадесетокласници от Пиринско. От тях 369 изкараха двойки, 358 – тройки. Преобладаваща част – 777, са с резултат „Добър” /4/. Съответно 703-ма са с „Мн. добър”. Отличните оценки са 98, като има и 4 пълни шестици /три на абитуриенти на Езиковата гимназия и една в ПМГ – Гоце Делчев/.

Сега на срещата бяха обобщени успеваемостта и основните пропуски на зрелостниците. Сред проблемните области са разчитане на данни от диаграми, откриването на внушения, аргументирането на дадена теза, употребата на възвратни лични местоимения. Мерките за преодоляването на трудностите включват задълбочен анализ на входните нива, целенасочена работа в часовете за консултации, индивидуален подход към всеки ученик, използване на интерактивни и други методи.

Реализиране на контролни тестове, следващи моделите на задачите от държавния зрелостен  изпит по български език и литература. Предложението, постъпило от училища, респективно учители по БЕЛ, е тези тестове да се правят в края на 11 клас и първия срок на 12 клас, за да може учителите да се ориентират кои са най- проблемните задачи.

„Една работеща според мен мярка и интересно заложена в 3-4 доклада на училища е

РАЗМЯНА НА ПИСМЕНИТЕ РАБОТИ НА УЧЕНИЦИТЕ МЕЖДУ УЧИТЕЛИТЕ В УЧИЛИЩЕТО И ПОСТАВЯНЕТО НА ОЦЕНКИ И РЕЦЕНЗИИ,

точно както е при олимпиадите, НВО и ДЗИ. Така може да се види защо даден учител е поставил по-висока или по-ниска оценка, да се уеднаквят критериите, а защо не да се наложи подобна практика и между училища. Критериите трябва да бъдат ясни и аз мисля, че това е постижимо”, обяви и коментира друга мярка, подход, предложен от учители, Ю. Христова.

Обстойна информация, анализи на НВО по математиката в 7 и 10 клас и ДЗИ като профилиращ предмет предостави и старши експертът по математика Славка Манова. Тя обърна внимание и на факта, че на националното външно оценяване по информационни технологии  /дигитални компетентности/ са се явили много малко десетокласници, или общо 140 за областта. От тях 81 са от професионални училища, като 44 са от Неврокопската гимназия в Гоце Делчев, за което експертът поздрави директора на училището Мария Георгиева.

„За мен малкият брой на явилите се бе изненадващ, още повече че имаме профилирани математически гимназии, като от една има 4-ма ученици, а от другата 17”, констатира Сл. Манова и анализира ,че по същия начин намалява и броят на дванадесетокласниците, избрали математиката за държавен зрелостен изпит.

През учебната 2020/ 2021 г. матура по математика са положили 121 зрелостници в областта, а през изминалата само 56. Общо в 15 училища в областта математиката се изучава като профилиращ предмет. От тях обаче само 7 са „изпратили” зрелостници на ДЗИ по математика. Това съвсем резонно повдига и въпроса защо математиката се залага като профилиращ предмет и не се ли прави това само за запълване на някоя учебна програма.

„Не е нормално в 11 и 12 клас да имате профилиращ предмет математика и накрая поне един ученик да не се яви на ДЗИ”, каза Сл. Манова и посочи, че смятайки за по-лесно, вместо математиката зрелостници избират за втора матура някои от другите заложени профилиращи предмети, като информационни технологии, английски език.

Според учители

„ОТЛИВЪТ” ОТ МАТЕМАТИКАТА СЕ ДЪЛЖИ НА МАЛКОТО ЧАСОВЕ ЗА УПРАЖНЕНИЯ, МНОГО ВИСОКИЯ СТИЛ НА УЧЕБНИЦИТЕ,

липсата на достатъчна предварителна яснота за новия формат на матурата.

А иначе от тази учебна година се увеличават  часовете по математика и БЕЛ в прогимназиален етап. Конкретно математиката става от 153 на 170 часа в 5, 6 клас и 180 часа в 7 клас, като на сайта на РУО са качени новите учебни програми.  

Съвещанието продължи с представяне на резултатите от втория задължителен ДЗИ по предмети, където най-високият успех от 6.00 е постигнат на матурата по испански език /профилирана подготовка ниво В 1.1/, немски език

/В 1.1/ с 5.60 и английски език /В 1.1/ с 5.51. Съответно най-ниският успех от 2.61 е по испански

/ниво В 2/. На новите матури по информационни технологии зрелостниците са постигнали среден успех от 2.97, а по изобразително изкуство 3.27. В отделни слайдове бяха показани и предизвикателствата при организирането и провеждането на първите по рода си държавни зрелостни изпити, както и успеваемостта на държавните изпити за придобиване степен на професионална квалификация, или т.нар. матура по професия, която също за пръв път бе задължителна за зрелостниците от професионалналните гимназии.

Близо два часа бяха отделени и за разяснения относно работата, въвеждането на данни в новата НЕИСПУО /Национална единна информационна система за предучилищното и училищно образование/, а директорите слушаха внимателно и си водеха записки. По думите на министъра на образованието, предадени от главния секретар по време на срещата му с началниците на РУО, директорите и училищните екипи не трябва да бъдат „пришпорвани” при работа си с новата система. В публичното пространство се появи и информация, че министърът е призовал за търпение и уверил, че няма да се търси вина в никого от участниците в този процес, включително за пропускане на срока за въвеждане на данните в НЕИСПУО, който бе до 7 септември.

 Изключително важни теми засегна и началникът на Регионалното управление на образованието Ивайло Златанов. В рамките на няколко часа той даде организационни насоки за предстоящата учебна 2022/2023 г. Говори за дейностите за реализиране на национални и регионални приоритети, механизма за обхващане и задържане на деца и ученици, училищния план-прием в 1 клас и държавния такъв след 7 клас, както и допълнителния след 10 клас…

Сред стратегическите цели на РУО са ефективната социализация и качественото образование, диагностициране потребностите на всяко дете, обща и допълнителна подкрепа по места, намаляване процента на отпадналите деца и ученици…

По механизма за обхващане и задържане на деца и ученици на областно ниво са сформирани 76 екипа с включени 540 човека, от които 2/3 са педагогически специалисти, като една от важните задачи е да се провери и има яснота дали всички завършили  седмокласници продължават образованието си в 8 клас. Важно е да се знае и че

ОТ 2023 Г. ПРЕДУЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ СТАВА ЗАДЪЛЖИТЕЛНО И ЗА ДЕЦАТА НА 4-ГОДИШНА ВЪЗРАСТ.

Затова и обект на обхват и работа по механизма ще бъдат както децата на 5-6 години, така и четиригодишните.

„Колкото по-рано ги обхванем, толкова по-добре е. Децата ще имат повече навици, умения и по-лесно ще се адаптират в системата на образованието”, акцентира Ив. Златанов.

По отношение на държавния план-прием стана ясно, че в областта има маломерни паралелки, като някои са далеч под минимума. Проблеми има в училища в общините Петрич, Банско, като се очаква преди 15 септември да бъде закрита още една паралелка.

Началникът на РУО обърна внимание и на ефективното изразходване на целевите средства, отпускани за работа с деца и ученици с изявени дарби и от уязвимите групи, присъствието в училището и обективното отразяване на отсъствията, контрола и проверките, които ще бъдат извършвани от РУО и МОН при обучение в електронна среда от разстояние. Също така директорите трябва да имат предвид, че ще бъдат провеждани анкети на родители и ученици за това какво се случава в ОРЕС.

До Нова година предстои да бъдат сформирани и педагогически общности – асоциации на учителите по отделните предмети. Подобно сдружение на началните учители бе сформирано, и то преди години, а сега целта е педагозите от другите професионални направления също да се обединят под някаква форма, за да си помагат взаимно и да споделят добри практики и идеи. Дали въпросните сдружения ще минават през регистрации в съда, това, както посочи Ив. Златанов, има и предимства, и недостатъци. Най-важното обаче е учителите не просто да сформират нещо и да се събират един път годишно, а действително да си бъдат полезни един на друг.

 С ОГЛЕД ПОДОБРЯВАНЕ НА СЪТРУДНИЧЕСТВОТО ПРЕДСТОЯТ И СРЕЩИ И ФОРУМИ С ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА БИЗНЕСА.

Подобна тристранна среща вече се проведе  в община Петрич. Участниците са изразили единодушно мнение, че трябва да се работи за подготовката на кадри в професионалните и средни училища, необходими за дейността на местния бизнес. Недостиг на специалисти има във всеки един бранш, отчитат работодателите. В тази връзка е и предложението за бъдещо по-тясно сътрудничество с училищата, които подготвят специалисти след завършено средно образование, за да бъде план-приемът съобразен с търсенето на местния пазар на труда. Това ще се случи още от следващата учебна година. Подобни срещи ще се проведат във всички 14 общини на територията на областта, като един от основните приоритети е активното участие на бизнеса в процеса на обучение на ученици.

МОН ИМА ИДЕЯ ДА СЪЗДАДЕ ЦЕНТРОВЕ ЗА ВИСОКИ ПОСТИЖЕНИЯ В 24 ПРОФЕСИОНАЛНИ ГИМНАЗИИ.

„Съгласно плана за възстановяване и очакваните средства Министерството на образованието има идея да обособи центрове за високи постижения. Парите, които се предвиждат, са в голям размер и става дума  за 24 професионални гимназии. Искренно се надявам професионалните гимназии от област Благоевград да проявят интерес”, съобщи друга важна новина началникът на РУО и допълни, че в заложените дейности се предвиждат и допълнителни средства за всички училища, които осъществяват професионална подготовка, в това число и СУ-тата дори и с една професионална паралелка.

Началникът на РУО обърна специално внимание и припомни на директорите преди началото на новата учебна година отново да огледат прилежащите територии на учлищата и да проверят изправността на съоръженията, баскетболни кошове, футболни врати, огради…

За да бъдат максимално полезни, експертите изпратиха всички представени презентации на присъстващите директори, а Ив. Златанов увери, че той и колегите му са на разположение, включително и в почивните дни, за да отговарят на въпроси и оказват съдействие на всяко от училищата.

СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА



Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *