Европейската прокуратура повдигна обвинения за измама срещу четирима заподозрени след разследване на проект за проектиране и изграждане на сигнализационни и телекомуникационни системи по железопътната мрежа на България. Проектът, който обхваща железопътния участък между Пловдив и Бургас, е на стойност над 94,5 милиона евро (184 999 094,97 лв.) финансиране от ЕС.
Договорът за изпълнение на проекта е възложен на консорциум, съставен от четири компании. Обвинени са двама управители на италианска компания и управителят на българска компания, част от консорциума, спечелил договора, както и бивш директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ).
На трима от обвиняемите е наложена гаранция в размер на 50 000 евро, а на четвъртия – 5000 евро. Освен това, управителят на българската компания има забрана да напуска страната.
Според разследването, юридическите представители на компаниите в консорциума са предоставили неверни данни на НКЖИ, за да получат незаконно финансиране от ЕС. Те декларирали, че една от компаниите разполага с опит в системите за мобилна комуникация в железопътния транспорт (GSM-R) и в бъдещите железопътни мобилни комуникационни системи (FRMCS), което им осигурило печелившата оферта. Въпреки това, според доказателствата, нито една от четирите компании не притежавала необходимия опит.
Бившият генерален директор на НКЖИ е подписал договора и е разрешил плащанията, въпреки че е знаел за недостоверността на предоставената информация.
Консорциумът също така е подал декларация, че ще изпълни договора без използване на подизпълнители. Впоследствие обаче е сключил договор с австрийски подизпълнител, който е имал опит в изискваните дейности, но преди това е бил изключен от процедурата за обществена поръчка поради липса на техническа квалификация.
Всички обвиняеми са считани за невинни до доказване на противното от компетентните български съдилища.