400 дка частна земя ще бъде отчуждена при строителството на АМ „Струма“ край Кресна. Това е предвидено в ПУП – парцеларан план, внесен в общината, за да се запознаят засегнатите собственици на имотите, които могат да отправят възраженията си до 13 декември. Един от тях е бившият кмет на Кресна Георги Иванов, който заяви, че вече е депозирал официално възражението си.
„Предложението е да се одържавят над 400 дка земя край Кресна, където се събират двете платна от магистралата, и на мястото да се направят две площадки за отдих. Става въпрос за най-плодородните места в местността „Дебелата земя“, в които хората имат лозя, овощни градини, средно между 2-6 дка на човек. Аз, както и други собственици, не сме съгласни да се унищожи най-хубавата земя на Кресна. Предлагаме да се обмисли вариант, при който площта на зоните за отдих да се намалят или пък да бъдат преместени на друго място, където земята не е чак толкова плодородна“, заяви Георги Иванов.
Дали държавата ще се съобрази с възраженията на частните собственици, ще стане ясно след изтичане на срока за възраженията. Припомняме, че след обществено обсъждане бе приета оценка за въздействие на околната среда за изграждане на така наречения „Източен вариант” за изграждане на АМ „Струма“ през Кресненското дефиле, който разделя движението по магистралата на две самостоятелни и раздалечени едно от друго пътни платна. Едното ще води в посока Гърция и ще минава по сегашния път през Кресненското дефиле, който ще бъде ремонтиран. Обратно към София трасето ще минава по Кресненското плато. На 19 октомври 2017 г. министърът на околната среда одобри осъществяването на инвестиционно предложение „Подобряване на трасето на Лот 3.2 на автомагистрала „Струма“ по „Източен вариант Г 10.50”.
Оценката за въздействие на околната среда (ОВОС ) за изграждането на източния вариант бе обжалвано от сдружение „За земята – достъп до правосъдие“ и две физически лица. През месец май Върховният административен съд отхвърлил жалбите. С решението си, което според последните промени в закона е окончателно след първа инстанция, когато става въпрос за инфраструктурни проекти от национално значение, ВАС поставя край на жалбите на организациите от коалицията „За да остане природа в България“.
Близо 15 години те саботират изграждането на аутобана през пролома със съдебни процедури и пращат сигнали до Брюксел, че България не спазва европейското екологично законодателство. Това не е така, тъй като постоянният комитет към Бернската конвенция, който следи за спазването на екозаконодателството в страните-членки на ЕС, не е отворил наказателна процедура срещу България.
След решението на ВАС вече няма пречка цялата АМ „Струма“ да бъде завършена до 2022 г., когато е крайният срок. Ако аутобанът, част от Паневропейски коридор номер 4, свързващ Германия и Гърция, не бъде готов след 4 години, страната ни ще трябва да върне всички пари от европейското му финансиране – над 1.5 милиарда лева.
В близките дни се очаква да бъде пуснато движението по автомагистрала „Струма” в участъка между Кресна и Сандански. Трасето ще бъде открито пет месеца предсрочно. В изграждането на новия участък са вложени над 240 млн. лв. Предсрочното пускане ще облекчи очаквания интензивен трафик за Гърция за коледните и новогодишните празници.
24-километровият участък от магистралата е на финалната права. В момента се прави хоризонталната пътна маркировка, поставя се осветление, озеленява се край шосето. В участъка между Кресна и Сандански са изградени три пътни възела, 25 големи съоръжения, 4 площадки за отдих, както и 9 селскостопански подлези и надлези.
БЕТИНА АПОСТОЛОВА