Ако до пролетта на 2019 г. не започне изграждането на участъка от магистралата през Кресненското дефиле, България рискува да загуби милиард и половина евро финансиране, отпуснато от Европейския съюз за цялостното изграждане на „Струма“. Това е стойността на средствата, които държавата трябва да възстанови на Европейската комисия и за вече изградените, разплатени и въведени в експлоатация 69 км от АМ „Струма“. Това са отсечките Долна Диканя – Дупница /16,78 км/, Дупница – Благоевград /37,48 км/ и Сандански – Кулата /14,7 км/, които са изградени със средства от ОП „Транспорт“ 2007-2013 г.
Стойността на договора за безвъзмездна финансова помощ за изграждането на тези участъци от автомагистралата бе 538 031 140,30 лв. с ДДС. Ще трябва да се възстановят и средствата за изграждащите се в момента по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г. 23,6 км от Лот 3.3 между Кресна и Сандански, както и на 12,6 км в участъка между Благоевград и Крупник (Лот 3.1), чието строителство предстои да стартира през август т.г., както и за тунел „Железница“, за който има осигурено финансиране. Стойността на договора за безвъзмездна финансова помощ по проекта за изграждане на АМ „Струма“ – лотове 3.1, 3.3 и тунел „Железница”, е 739 245 318,00 лв. с ДДС. Средствата са от ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г.
Агенция „Пътна инфраструктура“ е предприела действия за навременното завършване на най-сложния участък от АМ „Струма“, преминаващ през Кресненското дефиле – между Крупник и Симитли. Сроковете са оптимизирани така, че изпълнението на строителството да приключи в срока на програмния период. При пълна институционална подкрепа и оптимизирани срокове при изпълнение на регламентираните законови процедури завършването на проекта е възможно да бъде до края на периода за допустимост на разходите по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г., който е 2023 г.
Срокът за подготовка на тръжната документация и стартиране на процедура по ЗОП за избор на изпълнител на отсечката Крупник и Кресна е краят на 2017 г. – началото на 2018 г. В средата на 2018 г. трябва да има избран изпълнител, а реалното стартиране на строителните работи да започне през пролетта на 2019 г.
Проектът за магистрала „Струма“, при който едното платно преминава през сега съществуващия път на Кресненското дефиле, а другото е изведено по билото до дефилето, е най-икономически изгодният, коментира инж. Светослав Глосов от АПИ. Проектът, при който платното в посока Гърция преминава през сега съществуващия път, е на стойност около милиард лева. Предвижда се съществуващият участък да бъде реконструиран и разширен.
БЕТИНА АПОСТОЛОВА