Емотикони, слънца, пчелички… замениха оценките на учениците във II клас. Причината е, че от тази учебна година за второкласниците влязоха в сила новите учебни програми, както и Законът за предучилищно и училищно образование, според който децата до 3-ти клас включително няма да имат количествени оценки „Отличен“ /6/, „Мн. добър“ /5/, „Добър“ /4/… а само качествени. Всяко училище има свободата само да измисли и утвърди своя система от символи, с които да изобразява успехите на своите възпитаници. Така едно учебно заведение може да замени цифрите с картинки на животни например – вместо шестица да удрят печат на магаре, за 5-ица – крокодил… или пък да процедират по този начин с цветя или с други знаци, като е задължително те да са пет.
От следващата учебна година по новите програми ще учат и третокласниците, където оценяването също ще е със символи, и учениците реално ще започнат да получават истински оценки по шестобалната система чак в IV клас.
Идеята на оценяването с картинки е да направи прехода от детската градина към горните класове по-плавен, както и децата да се учат за знания, не за оценки, с две думи – да не стават бележкари. И не на последно място, да не се „стресират“ и „депресират“ още отсега, ако изкарат слаба оценка.
Какви системи от символи за качествени оценки са измислили, по този въпрос репортер на „Струма“ се допита до учители и директори на благоевградски училища.
В VI ОУ „Димчо Дебелянов“ по предложение на началната учителка Тони Панайотова и след проведено обсъждане и гласуване са приели да оценяват учениците от учениците в 1 и 2 клас със звезди – широко усмихната за отличен, не толкова голяма усмивка за мн. добър, сериозна звезда – за добър, силно сърдита – за слаб.
Любопитното е, че в IV ОУ са въвели и система за самооценяване с 3 емотикона, като по време на часовете за самоподготовка второкласниците сами преценят знанията си. Така, ако са доволни как са решили задачите, могат да си напишат хартиен усмихнат емотикон – справих се отлично, ако ли не – намръщен.
„Определено системата за самооценяване дава резултат. Децата сами разсъждават по това как се справили с поставената задача, осмислят пропуските си. Не се надценяват, като в повечето случаи съвсем обективно преценят знанията и съответстващия на тях символ“, коментира учителката ЦДО на 2 „б“ клас Ваня Попова.
Ученик пък разказа как, недоволен от допуснатите три грешки на диктовката, се самооценил с намръщения емотикон, но учителката го успокоила, че пропуските никак не са много и би могло да си постави символа за „справих се добре“.
„Няма да въвеждаме системата от символи. Това, меко казано, е несериозно. Представете си детето, прибирайки се от училище вкъщи, да каже: днес имам две патета /б.р. все едно две шестици, ако патето е символът за отличен в даденото училище/. Първо, родителите ще се чудят за какво става въпрос, а и подобни символи биха довели до едно „олекотяване“ на училището като образователна институция. Именно за да не изпадаме в подобни крайности, взехме решение символите да са само словесни: отлично, мн. добро, добро…“, коментира директорът на VIII СУ Сергей Биров.
За да не будят смях и недоумение в обществото с маргаритки, кокичета, таралежи и т.н., същата система със словесно оценяване са избрали да прилагат и в III ОУ, СУИЧЕ, много от училища в областта.
По този повод директорът на VI СУ Димитър Арабаджиев разясни още преди една година – през месец ноември 2016 г. в училището са разработили система от качествени показатели. Така в зависимост от степента на постигане на очакваните резултати от обучението с отличен се оценява ученик, постигащ напълно очакваните резултати от учебните програми; в знанията и уменията няма пропуски; усвоени са всички нови понятия и ученикът ги използва правилно; притежава необходимите компетентности и може да ги прилага самостоятелно при решаване на учебни задачи в различни ситуации; действията му са целенасочени и водят до краен резултат; с много добър – ученикът, постигащ с малки изключения очакваните резултати от учебните програми; с добър – постигащите преобладаващата част от очакваните резултати от учебните програми; със среден – тези, които постигат само отделни очаквани резултати; и със слаб – когато не се постигат очакваните резултати.
Първокласниците в VI СУ пък получават различни стикери за постигнати от тях резултати. „Въвели сме различни стикери по отделните предмети, за да стимулираме и поощряваме децата. Те ги лепят в тефтерчета и проявяват голямо старание в работата, стремят се да получат повече стикери“, сподели учителката София Русева, водеща едни от първите класове.
Директорът на ХI ОУ Марияна Митова пък анализира, че според закона системата може да бъде от символи или словесна. Именно за да не се чудят родителите коя картинка на каква оценка би съответствала, в Х“ ОУ са избрали да заменят „Отличен“ /6/ с отлично, „Мн. добър“ /5/ с много добро, „Добър“ /4/ с добро, „Среден“ /3/ със задоволително и „Слаб“ /2/ с незадоволително.
„Освен това всички начални учители в училището преминаха обучение ClassDojo /клас Доджо/ и в края не всяка седмица пишат имейли на родителите, за да ги информират как се справят децата им в клас“, разказа М. Митова.
Самата система клас Доджо е приложение за комуникация с класа. То свързва използващите го учители, родители и ученици. Така всички работят заедно в екип, като споделят снимки, видео и съобщения относно учебния ден.
В V СУ също са се спрели на словесната форма за изразяване на оценките на второкласниците. „Справилите се отлично получават и печат пчеличка, по същия начин поощряваме и първокласниците“, сподели директорът на училището Мария Тричкова.
Междувременно учители разкриха, че предприемчива софийска фирма предлага печати с различни символи за по 15 лв. единия. „Оферираха ни, но отказахме. Едно, че трябва да купим 5 печата, т.е. да дадем по 75 лв., а не сме сигурни дали директорът ще ни възстанови тези пари, и второ – защо изобщо да слагаме такива печати, като може да заменим оценките просто с думи“, заключиха педагози.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА
Емотикони, слънца, пчелички замениха оценките в училище, вместо „Отличен“ /6 / в IV ОУ получават усмихнати звезди, в VI – стикери
loading...