Аврам Георгиев Хаджииванов е роден през 1934 г. в село Капатово, Петричко. Едно от 7-те деца на Николина и Георги Хаджииванови. Учи в Капатово, прогимназия завършва в Хърсово. На 16 години /1950/, когато с родителите си е интегриран семейно в село Крушаре, Сливенско, успял да вземе гимназиално образование в Сливен и Ямбол. Казармения си дълг отбива трудовак. Бил неблагонадежден.
След войниклъка си се завръща в Капатово и учи в Селскостопанския техникум в Сандански. 1964 година, успява да влезе като задочник в Агротехническия институт в Пловдив. Трудовите си години вписва като бригадир в ТКЗС и като участъков агроном на няколко села. След 1990 година работи 3 години в служба „Земеделие” към община Петрич. В пенсия е от 1994 година.
Семейство създава през 1960 година с Иванка Талкова. Имат 4 деца – Николина, Георги, Карамфила и Ангел, внуци и правнуци.
От потомството е на известния в района Лазар Вуков, брат му Кръстьо Хаджииванов е убит 1952 г. край Струма при Чучулигово.
– Аврам, поел си по житейската пътека на 88-ата си година, почетна възраст. С какво се занимаваш сега?
– Ами агрономът Хаджииванов е минало. Това, което бях усвоил като наука и практика по време на кооперативния строй, вече съм го качил, както се казва, в кошницата на тавана. Сега се занимавам с малкото си домашно земеделско стопанство – малка градина, лозе, овошки, що се вика за домашна консумация.
Старая се и да не оставям главата си празна, а краката без хич път. Радвам се на внучетата и правнучетата. А намерих си и един другар – хванах се за молив и с него запълвам бели листове с черни букви. Казват, че мъжете като се пенсионират и поостареят, поизперкват и започват да пишат, та и мене сигурно ме хвана това изперкване…
Помислих си, че житейският ми път не само е доста дълъг вече, но в него съм чул и видял, а и преживял много при капитализма в детството и юношеството ми, като неблагонадежден при така наречения социализъм, с трудови години в неговата рожба – кооперативните стопанства, и пенсиониране при нов капитализъм, български… това, що съм видял, чул и преживял си е един голям житейски урок, който си мисля, че е по-добре да не се забравя.
– Имаш вече две книги.
– Да. Първата ми е под заглавие „Преживено” и с подзаглавие „Рода Букови от с. Капатово”, а втората е „Случки с българи от старо време”.
– С какво си ги запълнил?
– Най-вече с живи истории. Със случки и събития от времето на робството, а и след него из целия 20 век. Постарах се да надникна из църковните дела, развитието на училището, да потърся във времена и събития житието на родителите ми и техните родители. Стигнах до преди 200 години из историята на рода ми. Оказа се, че миналото на Капатово, а и на съседните селища в района, е едно голямо богатство, изразяващо се в борби за църковна независимост, за национално освобождение. Тук няма хълм и дол, а и по-стара къща да не са свързани с Яне Сандански, с комити, със сражения с турци, с гонене на гръкомани свещеници. Сред тези къщи е и потомственият ни дом в Капатово, в която прадядо ми поп Лазар е укривал Апостола Васил Левски, а по- късно и Гоце Делчев, и най-вече Яне Сандански, като ръководител на ВМОРО в Мелнишко и Серско.
– Казваш, че си много чул, видял и преживял в три епохи – на капитализъм, социализъм и пак капитализъм. Какво си спомняш от времето на първия капитализъм?
– Бях дете, когато за първи път видях германски войници. Имаше и в Капатово. Танкове и оръдия имаше разположени по вършилата. Ние, децата /аз бях от 7 години нагоре/ тичахме край тях, когато бяха строени и маршируваха. Като ни гледаха такива боси селянчета, ни даваха шоколади и сладки сухари. Спомням си, че бяха много дисциплинирани. Каквото вземаха из селото -яйца, зеленчуци и друго, си го плащаха. Когато в нашето село отиваха да се мият на чешма и се появеше жена със стомни, всички моментално се отдръпваха, докато не си налее вода.
Помня и обявяването на войната с Гърция и нахлуването на германците, което стана най-вече през нощта на 5 срещу 6 април 1941 година. На 6-и сутринта почти всички от Капатово бяха излезли на хълмовете наоколо да огледат що става на голямата гръцка отбранителна линия Метаксас, считана за непревземаема с бункери, оръдейни и картечни гнезда и тунели под нивото на р. Струма. Но бе превзета и после станаха много любопитни неща – много пистолети, че и картечници отмъкнаха местните хора. Имаше една жена, беше прибрала картечница в сандък, казали й, че това е плетачна машина…
Войната, естествено, се отрази и на икономиката на държавата, повлия и на хората от Капатово. Но пък се промени и животът в друга насока. Появи се радио. Някои по-заможни си купиха от марка „Филипс”. Слушаха се новини от Лондон, Москва, Берлин. Тогава радиото не се заглушаваше. И настана брожение сред хората. Колкото повече се виждаше краят на войната, толкова повече това брожение нарастваше. Започна да си говори и срещу Германия. Не липсваха и агитатори, които потайно казваха, че ако дойдат руснаците при нас, ще бъдем всички щастливи, а сиренето ще е като камъните по реката и всички ще ядем до насита. Пропагандата за добрите руснаци се увеличаваше с идването на края на войната. Повлия тя и на братята ми Благой и Кръстьо и другите момчета от Капатово, които се включиха в партизанския отряд, който действаше в южния дял на Пирин планина. Брат ми Благой отиде и с трофей – към 15 пушки и пистолети, заграбени от линията Метаксас.
– Казваш, че като неблагонадежден, и то с родителите, си бил интерниран в Крушаре, Сливенско. Как това се случи при двама братя партизани?
– Ами случи се, и то най-вече от Кръстьо. Кръстьо стана партизанин непълнолетен, невръстен. Много беше талантлив, физически здрав и пъргав. Когато партизанин с руски войски действа по прокарване на комунизма и в Гърция, руски генерал му предлага да го изпрати на учение в Москва. Но той отказва. Скоро се разочарова от новата власт и стана „враг на народа”. Преживява много житейски перипетии, работи из мини, преследваха го и 1952 година новата власт като за благодарност, че е спомогнал да я има, го разстрелва край Струма, под село Чучулигово.
За Кръстьо сега са написани книги, издадено е личното му поетично и друго творчество. Български учени и писатели го наричат „Втори Ботев”, творбите му са преведени на много езици, а три монумента почитат делото му – има мемориал на предполагаемото място на убийството му, паметен знак в едно съседно на Капатово село и край стария централен площад на град Сандански.
– Защо се оказахте след интернираните и преследваните при установяването на така наречената народна власт?
– Ами защото братята ми Кръстьо, Благой, а пък и родителите ми явно изказваха обратни позиции на тези неща, които се случваха. След войната настана време, когато се казваха и такива нелепости: „Без слънце може, без Сталин не може”, че той е „Бащата на народите” и прочее.
През 1950 година ни въдвориха в Крушаре, Сливенско. Най-големият ми брат Благой бе записал медицина, трета година. Арестуваха го и го пратиха в концлагера „Богданов дол”, после в „Белене”. Другият ми брат Кръстьо беше вкаран в урановите мини в с. Бухово, откъдето избягва и се стига до убийството му край Струма.
– Как преживяхте в Крушаре?
– Не беше добре. Ние бяхме „врагове на народа”, а и времето беше на купонна система за всичко хранително, а и нехранително и отиваше повече за червената номенклатура. Стигнал бях дотам, че бях заприличал на циганче. Дори имам и една любопитна случка. Ще си позволя да я разкажа.
Изкачил се бях на билото на Средна гора, откъдето се открива Сливенското поле. По пътя срещу мене идваше цигански катун. Доближиха ме 6 цигани и циганки. Хванаха ме за ръцете и взеха нещо да си говорят на цигански. Запитах ги какво искат, а те взеха да викат: „Той е.”. Разбрах, че са ме взели за тяхно циганче, изчезнало преди 6 години… дълго, дълго е всичко за разказване, важното е, че оцеляхме и доживяхме пак да живеем в Капатово.
– Пак ли бяхте „врагове на народа”?
– О, да! Това си беше нещо като лепната незаличима марка. Когато се върнахме, бях вече завършил гимназия в Ямбол и Сливен. Взеха ме войник, но скоро го отчетоха като грешка и ме прехвърлиха в трудовите войски и хванах кирка, лопата и количка по изграждането на пътя от село Карналово за село Рожен и Роженския манастир. После работих и по пътища из Пирин планина. Непрестанно бях подложен от комсомолски активисти на провокации, че съм бил американски шпионин. Но както много неща се позабравят, така и аз взех да излизам от полезрението. Даже успях да продължа учението си в Селскостопанския техникум в Сандански. Агрономството ми беше нещо любимо, още повече че съм селско момче, земеделче, каквито бяха и братята ми. Даже ще спомена и това, че брат ми Борис Иванов по времето на промени оглави след 1990 г. и обединения БЗНС за Благоевградска област.
– Трудовите ти години като агроном ли минаха?
– Да. И това се случи, след като след 1960 година стана по-свободно приемането в университетите и висшите институти. Постъпих в Агрономическия институт в Пловдив и започнах работа като бригадир в ТКЗС, като земята вече навсякъде бе кооперирана, а после бях пък агроном на участък в Капатово и други селища.
1960 година, освен че постъпих в Агрономическия институт, бе щастлива за мен и с това, че създадох семейство с Иванка Талкова от Хърсово и с нея бяхме честити да си отгледаме 4 деца, имаме внучета и правнучета.
Така повечето от трудовите ми години отидоха в бригадирство и агрономство, но имам и три години след 1990 година, в очакваното с много надежди време на промени, като специалист в служба „Земеделие” в община Петрич.
– Когато си поел бригадирството в ТКЗС, стопанството вече имало ли го е?
– Да, имаше го. Ние по това време още сме били в Крушаре, учредили са го най-вече хората с малко частни имоти, висши членове на комунистическата партия, които впоследствие с репресивни и други мерки вкарали цялото население с всичките му имоти, а и почти що имало лични домашни животни.
По време на кооперирането на земеделието и животновъдството комунистите се утвърждават като абсолютни господари. В началото като че всичко потръгна. Извършиха се мелиоративни работи, усвоиха се нови обработваеми земи, създадоха се широки блокове, изградиха се пътища, стопанска база. Производствените процеси се модернизираха с появата на камиони, трактори и друга техника. Но към 1970 година всичко взе да буксува. На приказките, че западният капитализъм е загнил и скоро ще рухне, вече никой не вярваше, а това потвърждаваха и открити магазини с търговия с долари, наречени „Кореком”. А долари обаче банките даваха само на приближени партийни другари, а не на всеки…
И всичко тръна надолу и назад. Хората от селата започнаха да бягат и да се заселват из големите градове, където все пак имаше някаква индустрия и там се цаняха за работници.
– Това засегна ли и Капатово?
– Картината бе обща. В моите книги съм се поспрял из миналото на селото и безспорно покрай лошите е имало и добри години.
– И що за село е?
– По-добре питай що за село е било, защото каквото е било, вече не е. Разположено е в югоизточните подножия на Пирин планина на 200 м н. в. С останки е от антични поселения в местностите Връчвите и Муратов рид. Основният поминък на населението и по време на турското робство, а и в годините след Освобождението все е идвал от земеделие и най-вече от тютюн, памук, сусам, царевица, картофи, овце, говеда, пчели. По време на кооперирането земеделие най-много се залагаше на лозя и тютюн. Лозята бяха с капково поливане, модерни, а сега половината ги няма, а тютюневото листо е и съвсем непознато.
– Какво е отличавало Капатово от другите селища в района?
– Ами хората, особено по времето на робството, са били по-единни, задружни, помагали са си. Тук искам да отбележа един исторически факт и той е, че Капатово е под име Капатова, записано в турски данъчни регистри и тази година е в своята 415 годишнина /записано 1606 г./. в летописа му се вписват училище от 1898 г., читалище от 1936 г., църква „Пресвета Богородица, живоприемний източник” от 1887 година, паметник на културата. Сражения е имало тук по време на Илинденско-Преображенското въстание. В Балканската война мъже от селото се включват като опълченци, гръцки войници по време на Междусъюзническата война изгарят църквата и къщи.
За възхода и сегашното падение на Капатово може да се съди и по броя на жителите му, които през 1920 година са били 311, достигнали са 629 през 1956 година и сега не са повече от 120 души, и то все хора като мен в безперспективна, пенсионерска възраст. Всичко това, доколкото съм можал, съм го вписал в двете си книги.
– Как стигна до тях?
– Ами и аз, както мнозина го вярват, съм привърженик на твърдението, че думите отлитат, а написаното остава. Повлия ми и г-н Никола Малчев, който ме провокира, а и стана основният ми спонсор, че аз с моята пенсия съм, дето се казва, до хляба и лекарствата. На този човек изказвам тук благодарност и то не само за това, че е помогнал на мен, но с негова подкрепа излязоха книгите с поезия и друго съдържание на великия ми брат Кръстьо. Другият ми брат – Иван Хаджииванов, който живее в Благоевград, също пише.
– Поровил си се и в родовата памет.
– Да. Не съм обаче навлязъл по-надълбоко от два века и малко повече. Причината е, че липсват документи. По времето, когато сме били под турско, може и да е имало нещо да се води, но след Балканската война, а и гръцката бърканица, както й казват из нашенско на Междусъюзническата война, всичко е изчезнало.
Пресмятал съм, че по бащина и майчина линия, пръснати навсякъде из страната, а и в чужбина, роднините ми са към 300 души.
– Родът на майка ти откъде е?
– Майка ми се казва Николина и е от Хърсово. Баща й е Стоян Щерков е от стар хърсовски род. Дълго е за разказване.
– Родово сте Иванови и Хаджииванови, а ти в книгата „Преживеното” пишеш и Вукови.
– Родовото име Вукови е по-далечно. Даже е имало и един Митре преди този Вуко. Този ни прародител Митре идва от гръцкия град Янина. Тръгнал да се преселва в България, в Брацигово. Когато Митре и синът му Вуко със семейството минават Русенското дефиле, починала жена му на Митре. Не виждал вече смисъл да гони път до Брацигово и то с Вуко, още невръстно дете, и се заселил в Кромидово, а след някоя година там се преселил в Капатово.
В Капатово прадядо Вуко създава семейство, раждат му се много деца, но живи остават само три – Лазар, Митре и Георги. Ако се поразчопли тук из създалата се впоследствие родова държавица, ще се открият десетки имена с различни професии, живели и живеещи на различни места.
– Специално твоят клон как се връзва?
– Ние се разклоняваме от дядо Митре. Наш дядо е Иван, който дава името на фамилията като Иванови, но и като Хаджииванови, тъй като 1929 година е бил на поклонение на Божи гроб в Йерусалим. Дядо ми Иван е роден 1877 година. Не мога да не разкажа как се е оженил, та и ние сме имали чрез тате Георги да се пръкнем на този свят. Дядо ми е бил на 14 години и го сгодили за баба Ангелина. Случило се нещастие – баба Ангелина като момиче, като копаела на нивата в м. Тополите, откъртило се камъче и я удря в едното око и ослепява, и така станала годеница с едно око. Дядо Иван решил да развали годежа. Отишъл при свещеника да иска разрешение. Тогава обаче моралните писани и неписани закони били много силни и попът му казал: „Сакън, ако развалите годежа и се сгодиш за друга мома, пак ще се повтори същото, защото ти си орисан да се ожениш за мома с едно око!”. Така до разваляне на годежа не се стигнало и дядо ми Иван пък отишъл като домозет в къщата на поп Лазар, един достоен, забележителен човек. Достатъчно е да спомена, че освен с църковните дела, занимавал се и с много обществени изяви – участвал е при изграждането на църквата, на училището, а в дома си в Капатово е посрещал Апостола Васил Левски, а по негово време и апостола Гоце Делчев, често е намирал подслон и войводата Яне Сандански.
– Аврам, каза, че си пето дете сред седем отрочета. Как се живее в такова многолюдно семейство?
– Ами живее се! Едни се раждат, други растат и започват да полагат грижи за по-малките. В ония години многото деца не е подминало почти никое семейство. Та дядо ми Иван /Хаджи Иван/, с баба ми Ангелина пък били с 8 деца.
– А ти си останал с 4?
– Попромениха се възможностите за живеене. Навремето се е разчитало на ниви и домашна стока и хората не са се пръсвали по различни селища, а и извън граница.
– Твоята челяд къде е?
– Дъщерята Николина е омъжена в село Мрамор, Тополовградско, има две дъщери, синът ми Георги е в Марикостиново и също е с две рожби, втората ми щерка Карамфила е в Крупник, като и тя е с две дечица, а синът Ангел единствен е в Капатово.
– Като погледнеш живота си от висотите вече на годините си, как го виждаш?
– В спомени ми е мил, независимо че съм чул, видял и преживял много несгоди. Животът е един чист късмет, едно висше благо, едно чудо. Има обаче и лошотии. Те обаче не са налагани от живота, а от тези, които го живеят. Казват някои, че няма ненаказано добро, докато ненаказано лошо има. А колко му е хората да си намерят добрата приказка, добрите отношения, да позабравят за политики, за власт, да намалят алчността си и жаждата да имат не много, а всичко.
БОРИС САНДАНСКИ